Do ratusza Bielan z rowerem czy bez?
Motto
Nie jest pan pierwszą osobą, która się o to zwraca. Rozważaliśmy zamontowanie stojaków, ale póki co ich nie będzie. Przed sądem jest parking, stoją tam samochody. Na rowery zwyczajnie nie ma miejsca.
Beata Woźniak, prezes Sądu Rejonowego Poznań – Stare Miasto (cyt. za Gazetą Wyborczą)
Pismo do władz Bielan
DO: Komisja Architektury, Urbanistyki, Gospodarki Przestrzennej i Ekologii Rady Dzielnicy Bielany
Zbigniew Dubiel, Burmistrz Dzielnicy Bielany
Dotyczy: Możliwości parkowania rowerów w budynku nowo tworzonego ratusza Bielan
Pismo UD-III-DIR-TRA-7041-2-1-08/338 z 27.02.2008 r.
Szanowni Państwo,
W lutym ubiegłego roku dostałem od Naczelnika Wydziału Infrastruktury Dzielnicy Bielany obiecującą zapowiedź [zobacz >>>] uwzględnienia w planach oraz wykonania przechowalni rowerów oraz stojaków na rowery w nowo powstającym budynku ratusza. Zadowolony i usatysfakcjonowany patrzyłem na postęp prac, nie mogąc doczekać się spełnienia obietnicy.
Ostatnio jednak dotarło do moich rąk pismo nr UD-III-BIE-WIR-2151/08 [zobacz >>>], z którego wynika, że jedynym możliwym miejscem jest umiejscowiony na zewnątrz kawałek tarasu przed lokalem gastronomicznym. O ile cieszy mnie fakt ich monitorowania przez system kamer o tyle martwi mnie takie rozwiązanie (a dokładniej, że jest to jedyne, co można zrobić). Należy bowiem zauważyć, że z możliwości bezpiecznego pozostawienia roweru będą korzystać zarówno klienci ratusza (czyli wszyscy mieszkańcy), jak i jego pracownicy. Długoterminowe pozostawianie roweru na zewnątrz niestety drastycznie przyspiesza jego zużycie, co skutecznie może odstraszyć ludzi od wykorzystywania tego jakże wygodnego środka transportu.
O tym, że miejsca są potrzebne można się przekonać już teraz – wystarczy wyjść na ulicę i zobaczyć jak wielu ludzi przesiadło się już na rowery. I nie mam na myśli osób jeżdżących turystycznie, ale tych wszystkich, którzy jeżdżą nim do pracy czy szkoły, do sklepu lub znajomych. Dzielnica Bielany potrzebuje natychmiastowej rozbudowy infrastruktury – i to nie tylko wydzielonych dróg rowerowych, ale także możliwości ich bezpiecznego pozostawiania. Wystarczy przyjrzeć się centrom handlowym, supermarketom czy coraz częściej zwykłym sklepom – czyli miejscom, gdzie gromadzi się dużo osób. Tam już dawno zauważono, że rowerzysta, to świetny klient, o którego trzeba dbać, a na dodatek nie zajmuje kosztownego miejsca na parkingu. Życzyłbym sobie oraz innym klientom ratusza równie dużego zainteresowania z Państwa strony. Skoro tam można wytyczyć miejsca parkingowe (z prawidłowymi stojakami umożliwiającymi wygodne i bezpieczne przypięcie roweru), na dodatek zadaszone oraz pod opieką dedykowanej ochrony, to dlaczego nie można tego zrealizować w nowo powstającym budynku, który ma służyć nam, mieszkańcom – klientom i pracownikom ratusza.
Przypomnę, że do poprawy warunków komunikacji rowerowej zobowiązują m.in. dokumenty:
– Strategia rozwoju Warszawy do 2020 r. przyjęta uchwałą LXII/1789/2005 Rady m.st. Warszawy z 24 listopada 2005 r., która przewiduje m.in. stworzenie warunków do powszechnego korzystania z rowerów;
– Program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja warszawska (rozporządzenie Nr 67 z dnia 24 grudnia 2007 roku Wojewody Mazowieckiego).
Proszę o ponowną weryfikację możliwości przechowywania rowerów wewnątrz budynku ratusza, lub wydzielenie miejsc postojowych w garażu podziemnym. Pragnę zauważyć, że w miejscu, które zajmuje jeden samochód zmieści się w wygodny sposób kilka rowerów. Z tego co można przeczytać, to (teoretycznie) ruch rowerowy jest promowany i wszędzie zachęca się ludzi, żeby przesiedli się z samochodu na rower. Tylko jak mają to zrobić, jeżeli planowane są tylko miejsca dla tych pierwszych? Gdzie mają bezpiecznie zostawić rower?
Z tego, co udało mi się dowiedzieć, planowane jest 56 miejsc w garażu podziemnym i 82 miejsca przy budynku. Przeznaczając już tylko kilka miejsc i gospodarując je na parking lub przechowalnię rowerów nie spowoduje się większego uszczerbku dla osób zmotoryzowanych. Będzie to natomiast świetny przykład jak powinno się dbać o mieszkańców, dla wygody których przecież ten ratusz jest budowany. Z przeprowadzonej przez Zielone Mazowsze ankiety ([zobacz >>>]) wynika, że ponad połowa osób deklaruje chęć dojeżdżania rowerem, a samochodem raptem 9% ankietowanych. Proszę o uwzględnienie tych potrzeb. O tym, że te miejsca są potrzebne i powinny powstać wiadomo już od dawna. Do dziś byłem też przekonany, że powstaną. Teraz okazuje się, że rowerzysta traktowany jest jak klient gorszej kategorii, skoro dla osób dojeżdżającymi samochodami przewidziano aż 138 miejsc, a z miejscami dla osób, które nie chcą zanieczyszczać środowiska i dbają o zdrowie jest tak duży problem, ba problematyczne wydaje się jakiekolwiek rozwiązanie.
Nie zgadzam się z takim podejściem i jako obywatel i mieszkaniec tej dzielnicy pragnę wyrazić swój sprzeciw.
Na poniższych zdjęciach zamieszczam różne przykłady możliwych rozwiązań parkingowych:
Ilustracja 1: Przykład, jak zamiast jednego samochodu może się zmieścić aż 6 rowerów.
Ilustracja 2: Przykład zadaszonego parkingu umieszczonego przy płocie i nie zajmującego zbyt dużej ilości miejsca
Ilustracja 3: Przykład zadaszonego parkingu, w przypadku gdy jest nieco więcej miejsca
Poruszanie się rowerem jest korzystne nie tylko dla rowerzysty, ale także dla miasta i faktycznie powinno być promowane. Ale ta promocja nie może się odbywać tylko na papierze przed kolejnymi wyborami.
Proszę o informację zwrotną o sposobie rozpatrzenia mojego wniosku i podjętych działaniach w celu jego realizacji.
Z poważaniem,
Zbigniew Oględzki
Do wiadomości:
1. Biuro Drogownictwa i Komunikacji
Wydział Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej
ul. Solec 48 pok. 407
2. Zielone Mazowsze
Zobacz też
Wyniki ankiety dotyczącej preferencji dojazdu do nowego ratusza Bielan [zobacz >>>]
Propozycje lokalizacji [zobacz >>>] które niestety odrzucono
W ratuszu Bielan nie chcą rowerów [zobacz >>>]
List Marka Słonia do Burmistrza w tej samej sprawie [zobacz >>>]
Jak wyglądała ankieta [zobacz >>>]