Regionalni przewoźnicy jadą dalej
Koleje Mazowieckie poinformowały, ze od połowy marca 2016 r. – po zaledwie trzech miesiącach funkcjonowania – wstrzymują kursowanie weekendowego pociągu „Słoneczny” łączącego Warszawę z Trójmiastem. Przewoźnik zapewnia jednak, że decyzja ta nie jest początkiem wycofywania się z segmentu połączeń ponadregionalnych: PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały prace modernizacyjne, które spowodują poważne utrudnienia w kursowaniu pociągów. W związku z powyższym znacznie, o blisko 102 min., wydłużyłby się czas jazdy pociągu »Słoneczny«, dlatego spółka podjęła decyzję o tymczasowym odwołaniu pociągu
– poinformowały Koleje Mazowieckie w swoim komunikacie, zapewniając, że kursowanie pociągu zostanie przywrócone wraz z początkiem wakacji.
Również w połowie marca 2016 r. zmodyfikowane zostały godziny kursowania drugiego z dalekobieżnych połączeń Kolei Mazowieckich. Pociąg „Dragon” do Krakowa wyrusza z Warszawy dwie godziny wcześniej – o godz. 7.20, zamiast o godz. 9.29. Dzięki temu pasażerowie „Dragona” będą mogli więcej czasu spędzić w Krakowie. Dotychczas bowiem pociąg przyjeżdżał pod Wawel o godz. 12.14 i z powrotem do Warszawy odjeżdżał o godz. 16.18. Od 13 marca 2016 r. dociera do Krakowa na godz. 9.55, a w drogę powrotną wyrusza o godz. 16.10.
Połowa marca to ponadto moment wejścia w segment połączeń dalekobieżnych kolejnych przewoźników regionalnych. Od 13 marca 2016 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna – spółka należąca do samorządu województwa łódzkiego – uruchomiła sobotnio-niedzielne pociągi z Łodzi do Warszawy z postojami w Koluszkach i Skierniewicach. Tym samym relacja między stolicami województw łódzkiego i mazowieckiego staje się areną konkurencji już trzech przewoźników kolejowych – spółka ŁKA będzie rywalizować o pasażerów z PKP Intercity oraz Przewozami Regionalnymi.
Kolejny z przewoźników regionalnych rozpoczyna obsługę dłuższych dystansów na północy Polski. Mowa o należącej do niemieckich kolei Deutsche Bahn spółce Arriva – na co dzień obsługującej połączenia regionalne na terenie województwa kujawsko-pomorskiego – która od 13 marca 2016 r. wprowadziła pociągi MultiRegion. Połączenia pod tą marką kursują w piątki i niedziele w następujących relacjach: Toruń – Olsztyn, Toruń – Gdańsk, Bydgoszcz – Gdańsk, Gdańsk – Elbląg – Olsztyn oraz Gdańsk – Piła. Trasy pociągów MultiRegion przebiegają przez kilka dużych miast leżących poza siecią połączeń dalekobieżnych PKP Intercity: Kwidzyn, Chojnice, Starogard Gdański czy liczący prawie 100 tys. mieszkańców Grudziądz.
Tekst pochodzi z dwumiesięcznika Z Biegiem Szyn
nr 2/82 (marzec-kwiecień 2016):
www.zbs.net.pl