Preferencje mieszkańców Rembertowa w zakresie użytkowania rowerów
Wstep
Pomysł związany z opracowaniem koncepcji tras rowerowych zaistniał w świadomości mieszkańców wraz z ukazaniem się nr 2/99 Gazety Rembertowskiej. Gazeta jest oficjalnym biuletynem Urzędu Gminy Warszawa – Rembertów, w której przedstawiane są aktualne wiadomości z życia Gminy. Autor umieścił w niej krótką notatkę dotyczącą tematu opracowania. Tekst został opublikowany na 8 stronie.
W celu poznania preferencji mieszkańców Gminy odnośnie użytkowania roweru, autor przygotował ankietę. Ankieta dostępna była w UG, w szkołach, domach kultury i bibliotekach od połowy kwietnia do końca maja. W tym czasie wpłynęło 146 wypełnionych formularzy, z których prawidłowo wypełnionych było 117. Na tej też liczbie ankiet opierają się wszystkie uzyskane wyniki. Tak zastosowany sposób dystrybucji ankiety podyktowany był chęcią uzyskania opinii osób wybranych całkowicie losowo, niekoniecznie zainteresowanych tematem. Rembertów jest bowiem społecznością niewielką (ok. 19.000 mieszkańców) gdzie problemy z jakimi boryka się gmina są tematami codziennych rozmów i większość ludzi jest żywo zainteresowana ich rozwiązaniem.
Do sporządzenia formularza ankietowego za wzór posłużyła ankieta sporządzona przez Referat Polityki Ekologicznej Biura Zarządu m.st. Warszawy w ramach Programu Rozwoju Ruchu Rowerowego w Warszawie. Opracowany przez autora formularz opatrzony został schematyczną mapką terenu Gminy wraz z zaznaczonymi proponowanymi przebiegami tras rowerowych.
Część główną ankiety poprzedza wstęp, w którym autor przedstawia jej cel i sposób wykorzystania informując jednocześnie respondenta o całkowitej anonimowości sondażu. Ankieta składa się z 10 pytań w części głównej oraz 5 pytań dotyczących respondenta.
W części głównej jest 5 pytań zamkniętych, o określonych odpowiedziach i 4 pytania otwarte, które wymagają od respondenta określonych odpowiedzi i odpowiedzi własnych (indywidualnych propozycji). Ostatnie pytanie części głównej wymaga od respondenta przeanalizowania załączonej mapki ze schematem przebiegu tras rowerowych, w celu naniesienia swoich korekt i przemyśleń. Miało to na celu wciągnięcie respondenta do polemiki z zaproponowanym, autorskim projektem przebiegu.
Obliczenia brzegowe
Wyniki sondażu opierają się na 117 prawidłowo wypełnionych formularzach i przedstawiają się następująco:
Czy ma Pani/Pan rower? | N | % |
---|---|---|
tak | 105 | 89% |
nie | 3 | 3% |
wypożyczam | 6 | 5% |
inne (zamierzam kupić) | 3 | 3% |
Czy jeździ Pani/Pan rowerem…? | N | % |
---|---|---|
do pracy | 5 | 4% |
do szkoły | 2 | 2% |
po zakupy | 29 | 25% |
rekreacyjnie | 111 | 95% |
inne (do znajomych) | 17 | 16% |
Aż 95% respondentów używa roweru rekreacyjnie, 25% po zakupy, 15% do znajomych, a jedynie 6% do pracy czy szkoły.
Kiedy Pani/Pan korzysta z roweru…? | N | % |
---|---|---|
w czasie całego roku | 9 | 8% |
od wiosny do zimy | 55 | 47% |
tylko w lecie | 38 | 32% |
różnie | 15 | 13% |
68% respondentów roweru używa nie tylko latem, a jedynie 32% traktuje rower jako sezonowy środek transportowy.
Jak często w ostatnim okresie letnim korzystał/a Pani/Pan z roweru? | N | % |
---|---|---|
codziennie | 8 | 7% |
kilka razy w tygodniu | 67 | 57% |
raz w tygodniu | 29 | 25% |
raz w miesiącu | 4 | 3% |
rzadziej | 9 | 8% |
Latem, często (co najmniej kilka razy w tygodniu) roweru używało 64% respondentów.
Jak długi czas jednorazowo? | N | % |
---|---|---|
mniej niż 0,5h | 9 | 8% |
0,5 – 1h | 54 | 46% |
1 – 2h | 39 | 33% |
powyżej 2h | 15 | 13% |
Jedynie 8% respondentów zadeklarowało, że jeżdżą rowerem bardzo krótko, a 46% jeździ długo, powyżej 1 godziny.
Na jak duże odległości? | N | % |
---|---|---|
mniej niż 2 km | 23 | 20% |
3 – 5 km | 47 | 40% |
6 – 10 km | 25 | 21% |
powyżej 10 km | 22 | 20% |
60% ankietowanych jeździ rowerem w granicach Rembertowa na odległości nie większe niż 5 km.
Jakie są najczęstsze przyczyny utrudnień w poruszaniu się po Rembertowie? | N | % |
---|---|---|
brak wyznaczonych dróg i ścieżek rowerowych | 89 | 76% |
zły stan nawierzchni ulic | 77 | 66% |
względy bezpieczeństwa | 44 | 38% |
brak bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów | 41 | 35% |
duża liczba pojazdów mechanicznych | 37 | 32% |
wysokie krawężniki | 11 | 9% |
piesi | 0 | 0% |
inne | 16 | 14% |
Aż 76% respondentów za najwważniejsze utrudnienia w korzystaniu z roweru uważa brak dróg rowerowych, 66% zły stan nawierzchni ulic. Nikomu z ankietowanych natomiast w jeździe rowerem nie przeszkadzają piesi.
Czy gdyby powstały bezpieczne drogi rowerowe na terenie Rembertowa i okolic, byłaby/byłby Pani/Pan skłonna/y częściej jeździć rowerem? | N | % |
---|---|---|
tak | 111 | 95% |
nie | 6 | 5% |
Czy gdyby powstał parking dla rowerów przy stacji PKP, korzystał/a/by Pani/Pan z niego? | N | % |
---|---|---|
tak | 60 | 51% |
nie | 57 | 49% |
Tak podzielone zdania są prawdopodobnie wynikiem tego, iż prawie połowa (44%) ankietowanych deklaruje, że do pracy czy szkoły ma nie dalej niż 2 km, dlatego też z kolei korzysta wyjątkowo rzadko. Prawdopodobnie większość codziennych podróży zamyka się w granicach gminy.
Metryczka respondentów biorących udział w sondażu
Płeć | N | % |
---|---|---|
Mężczyzna | 63 | 54% |
Kobieta | 54 | 46% |
Wiek | N | % |
---|---|---|
do 17 lat | 12 | 10% |
18 – 34 lat | 29 | 25% |
35 – 59 lat | 69 | 59% |
powyżej 60 lat | 7 | 6% |
Wykształcenie | N | % |
---|---|---|
Podstawowe | 12 | 10% |
Zawodowe | 9 | 8% |
Średnie | 33 | 28% |
Wyższe | 63 | 54% |
Osoby biorące udział w sondażu niestety nie są grupą reprezentatywną dla społeczności Rembertowa, dlatego też wszystkie otrzymane wyniki mogą mieć jedynie charakter orientacyjny i służyć jedynie temu opracowaniu.
Jak daleko ma Pani/Pan do szkoły/pracy? | N | % |
---|---|---|
do 2 km | 51 | 44% |
3 – 5 km | 12 | 10% |
6 – 10 km | 9 | 8% |
powyżej 10 km | 45 | 38% |
Aż 54% ankietowanych deklaruje, że od miejsca zamieszkania do pracy, czy szkoły ma nie więcej niż 5 km, a więc ich codzienne podróże odbywają się w obrębie samego Rembertowa i jego najbliższych okolic i z powodzeniem mogą być realizowane na rowerze.
Obliczenia krosowe
Wyniki obliczeń krosowych opierają się na 51 formularzach, w których respondent w pytaniu 3 – Kiedy korzysta z roweru?
udzielił odpowiedzi: w czasie całego roku, od wiosny do zimy i różnie oraz w pytaniu 4 – Jak często w ostatnim okresie letnim korzystał z roweru?
udzielił odpowiedzi: codziennie, kilka razy w tygodniu. Respondenci deklarujący częste użytkowanie roweru stanowili 44% badanych.
Czym Pani/Pan dojeżdża do szkoły/pracy? | N | % |
---|---|---|
pieszo | 41 | 35% |
komunikacją miejską | 34 | 29% |
samochodem | 26 | 22% |
koleją | 9 | 8% |
rowerem | 7 | 6% |
Aż 41% ankietowanych do pracy, czy szkoły porusza się o własnych siłach (pieszo lub rowerem). 37% porusza się zbiorowymi środkami transportu, a 22% używa samochodu.
Poruszali się | N | % |
---|---|---|
do pracy | 3 | 6% |
do szkoły | 2 | 4% |
po zakupy | 12 | 24% |
rekreacyjnie | 48 | 94% |
do znajomych | 6 | 12% |
Ile czasu jednorazowo? | N | % |
---|---|---|
mniej niż pół godziny | 0 | 0% |
0,5 – 1 godz. | 24 | 47% |
1 – 2 godz. | 15 | 29% |
powyżej 2 godz. | 12 | 24% |
Żaden z respondentów deklarujących częste używanie roweru nie jeździ nim krócej niż 0,5 godziny. Długo (powyżej 1 godziny) jeździ 53% badanych.
Na jak duże odległości? | N | % |
---|---|---|
mniej niż 2 km | 3 | 6% |
3 – 5 km | 21 | 41% |
6 – 10 km | 7 | 14% |
powyżej 10 km | 20 |
Co drugi badany deklaruje, że jeździ na dystanse dłuższe niż 6 km, a więc porusza się jak najbardziej swobodnie po całym Rembertowie i najbliższych jego okolicach. Prawie 40% ankietowanych jeździ na długie ponad 10 kilometrowe wycieczki.
Jakie są najczęstsze przyczyny utrudnień w poruszaniu się rowerem po Rembertowie? | N | % |
---|---|---|
brak wyznaczonych dróg i ścieżek rowerowych | 42 | 82% |
zły stan nawierzchni ulic | 27 | 53% |
brak bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów | 25 | 49% |
względy bezpieczeństwa | 16 | 31% |
duża liczba pojazdów mechanicznych | 15 | 29% |
wysokie krawężniki | 7 | 14% |
piesi | 0 | 0% |
inne | 7 | 14% |
Wyniki dotyczące najczęstszych utrudnień w poruszaniu się po Rembertowie otrzymane z grupy często jeżdżących są analogiczne do wyników zebranych od wszystkich respondentów.
Czy korzystaliby z parkingu rowerowego przy stacji PKP? | N | % |
---|---|---|
tak | 43 | 84% |
nie | 8 | 16% |
Aż 84% często jeżdżących rowerem korzystałoby z parkingu przy stacji PKP. Jako doświadczeni rowerzyści zapewne wiedzą, że korzystanie z kolei w dłuższych podróżach (nawet codziennych) jest dużą wygodą i oszczędnością czasu.
Wiek respondentów często używających roweru | N | % |
---|---|---|
do 17 lat | 7 | 14% |
18 – 34 lat | 12 | 24% |
35 – 59 lat | 26 | 51% |
powyżej 60 lat | 3 | 6% |