Wymiana pism w sprawie ścieżek na skrzyżowaniu Reymonta i Broniewskiego
Zielone Mazowsze 1
Warszawa, 7.11.2001 r.
Do: Janusz Galas, Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Szanowny Panie,
Uprzejmie informujemy, że w wyniku nieprawidłowo zrealizowanej
przebudowy skrzyżowania ulic Reymonta i Broniewskiego, na odcinku ścieżki
rowerowej wzdłuż ul. Broniewskiego notorycznie parkują samochody,
utrudniając ruch rowerzystów i pieszych. Zwracamy się z wnioskiem o
wygrodzenie słupkami antysamochodowymi odcinka ścieżki przed pawilonami
handlowymi.
W wyniku tej samej inwestycji znacząco pogorszył się również stan
nawierzchni ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Reymonta na odcinku od
Broniewskiego do Kochanowskiego. Zwracamy się o przywrócenie stanu
poprzedniego, tj. jednorodnej nawierzchni z asfaltobetonu.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński
wiceprezes
ZDM/IO/5512/33/10406/01
Warszawa dn. 13.12.01 r.
W odpowiedzi na Państwa wystąpienie w sprawie wygrodzenia ścieżki
rowerowej
na ul.Broniewskiego przy skrzyżowaniu z ul. Reymonta Zarząd Dróg Miejskich
informuje, że inwestycja poszerzenia ul. Reymonta nie jest jeszcze
zakończona. Słupki na ul.Broniewskiego w rejonie pawilonów handlowych będą
ustawione przed zakończeniem inwestycji zgodnie z zatwierdzonym w
tut. Zarządzie projektem organizacji ruchu.
Jednocześnie informujemy, że przed rozpoczęciem budowy drugiej jezdni
ul. Reymonta ścieżka rowerowa na odc. od ul. Broniewskiego do
ul. Kochanowskiego nie istniała. Ścieżka rowerowa prowadzona wzdłuż
ul. Broniewskiego była zakończona przy skrzyżowaniu z ul. Reymonta, a ścieżka
prowadzona wzdłuż ul. Powstańców Śląskich była zakończona za
skrzyżowaniem z ul. Kochanowskiego. Na odc. od ul. Kochanowskiego do
ul. Broniewskiego istniał chodnik przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego.
Obecnie, w ramach przebudowy ul. Reymonta, z szerokiego chodnika została
wydzielona ścieżka rowerowa, która łączy obie drogi dla rowerzystów.
Jednocześnie informujemy, że ścieżki rowerowe budowane są z kostki
betonowej, natomiast unikamy stosowania nawierzchni z asfaltów lanych.
Zastępca dyrektora
Inżynier Ruchu m. st. Warszawy
mgr inż. Janusz Galas
Zielone Mazowsze 2
Warszawa, 15.02.2002 r.
Do: Janusz Galas, Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Szanowny Panie!
W odpowiedzi na pismo (znak ZDM/IO/5512/33/10406/01) w sprawie
przebudowy skrzyżowania ulic Reymonta i Broniewskiego, uprzejmie
informujemy, że mimo zapowiedzi Pana Dyrektora wciąż brak słupków
uniemożliwiających wjazd samochodów na ścieżki rowerowe przed pawilonami
handlowym, zarówno wzdłuż ul. Reymonta jak i ul. Broniewskiego.
Zwracamy uwagę, że brak takich zabezpieczeń sprawia że codziennie
dochodzi w rejonie ww. skrzyżowania do niebezpiecznych sytuacji,
powodowanych przez samochody manewrujące na ścieżce oraz zawężenie przez
nieprawidłowe parkowanie ciągu pieszo-rowerowym w miejscu intensywnego
ruchu pieszych (piesi wychodzą ze sklepów wprost pod koła rowerów).
Prosimy o wyjaśnienie, dlaczego słupków antysamochodowych nie ustawiono
podczas kładzenia nowej nawierzchni chodników i ścieżek, co zabezpieczyłoby
je przed niszczeniem, a prawdopodobnie również obniżyło koszty
wykonania.
Po wschodniej stronie ul. Reymonta, na odcinku od ul. Kochanowskiego do
ul. Broniewskiego, przed rozpoczęciem budowy drugiej jezdni istniał
asfaltowy chodnik szerokości 4 m. By wytyczyć ścieżkę rowerową, wystarczyło
nanieść oznakowanie poziome i pionowe. Jeśli Zarząd Dróg Miejskich
dysponuje funduszami na wymianę nawierzchni, chętnie wskażemy odcinki
ścieżek wymagające natychmiastowego remontu. Trudno natomiast zrozumieć,
czemu znajdująca się w dobrym stanie nawierzchnia asfaltowa jest zrywana i
zastępowana tandetną kostką betonową bez podbudowy, podczas gdy na wielu
warszawskich ścieżkach wciąż straszą połamane płyty chodnikowe i wystające
krawężniki.
Połączenie tych dwóch błędów – nieprawidłowy dobór nawierzchni i brak
zabezpieczeń przed nielegalnym parkowaniem – sprawiło, że już obecnie
fragmenty ścieżek w rejonie omawianego skrzyżowania są zniszczone w stopniu
kwalifikującym je do generalnego remontu. Fakt, że stało się to zaledwie
kilka miesięcy po wymianie nawierzchni, budzi podejrzenia o marnotrawstwo
środków publicznych.
Wnosimy o jak najszybsze wygrodzenie słupkami ścieżek wzdłuż ulic
Broniewskiego i Reymonta na odcinkach przed pawilonami handlowymi oraz
naprawę zniszczonej nawierzchni.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński
wiceprezes
ZDM/PN/1524/VII/2002
Warszawa, dn. 24.VII.2002 r.
Zarząd Dróg Miejskich informuje, że ul. Reymonta została
dopuszczona do ruchu w celu uzyskania efektu komunikacyjnego. Roboty
drogowe na tym obiekcie zostały zakończone. Nie została jednak budowa
przekazana do eksploatacji Wydziałowi Drogowemu Żoliborz z powodu
opóźniających się odbiorów robót branżowych. Generalny Wykonawca
budowy przygotowuje obecnie wymagane do odbioru materiały i dokumenty.
Zarząd Dróg Miejskich w chwili obecnej nie ma już funduszy aby wykonać
jakiekolwiek roboty dodatkowe. Nie możemy odpowiadać za
nieprzestrzeganie przepisów przez źle parkujących kierowców
(uszkodzenie ścieżek rowerowych). Sprawą tą powinny zając się Policja
i Straż Miejska.
p.o. Zastępca Dyrektora d/s Inwestycji mgr inż. Maciej Dudziński.
Do wiadomości: Wydział Oznakowania ZDM.