Ministerstwo wydłużania czasów jazdy pociągów
Ukryte rezerwy ministerstwa
Dwumiesięcznik Z Biegiem Szyn
dotarł do pisma, w którym Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej domaga się od PKP Intercity, by w związku ze zbliżającym się momentem wprowadzenia do ruchu składów Pendolino nie różnicowało rozkładów jazdy pociągów ExpressInterCity oraz Pendolino, jednocześnie wydłużając czasy przejazdu pociągów o dodatkową (ukrytą) rezerwę
.
Powyższe żądanie ministerstwa przede wszystkim stoi w sprzeczności z postanowieniami obowiązującego na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe dokumentu Zasady przygotowania rozkładowego czasu przejazdu pociągów
, według którego czas jazdy powinien być ustalony w takiej wielkości, aby maksymalnie wykorzystywać parametry techniczne linii, jak również możliwości wynikające z charakterystyk technicznych użytego taboru
. Dodajmy, że dokument ten równolegle i tak zakłada wydłużanie czasów jazdy o rezerwy uwzględniające ewentualne awarie, doraźne ograniczenia, błędy obsługi, prace remontowe czy regulację ruchu pociągów. Oznacza to, że na czas trwania podróży składają się – oprócz technicznego czasu jazdy oraz czasu postojów na stacjach i przystankach – rezerwa eksploatacyjna i rezerwa modernizacyjna.
Rezerwa eksploatacyjna wymusza wydłużenie czasu jazdy pociągów ExpressInterCity o 3 min. na każdym 100-kilometrowym odcinku przejazdu. W przypadku pozostałych pociągów pasażerskich na każde 100 km trzeba doliczyć do czasu jazdy dodatkowe 5 min.
Do czasu jazdy wydłużonego rezerwą eksploatacyjną następnie dodać trzeba rezerwę modernizacyjną – jest ona doliczana na odcinkach objętych pracami remontowymi. Tylko za sprawą tej rezerwy na liniach, którymi mają kursować składy Pendolino, czasy jazdy są obecnie wydłużone nawet o kilkadziesiąt minut. Przykładowo między Warszawą a Krakowem rezerwa modernizacyjna wydłuża czas jazdy o 23 min., między Warszawą a Gdynią o 27 min., między Warszawą a Katowicami o 19 min., natomiast między Krakowem a Rzeszowem aż o 44 min.! Rezerwy modernizacyjne dla poszczególnych odcinków określane są w Wytycznych opracowania rozkładu jazdy pociągów
, które na każdy sezon rozkładowy przygotowuje Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK.
Powyższe zapisy skutkują tym, że w czasie jazdy pociągu ExpressInterCity Norwid
relacji Gdynia Główna – Kraków Główny, wynoszącym 8 godz. 42 min., rezerwy eksploatacyjne i modernizacyjne stanowią 70 min. Z kolei w rozkładzie jazdy pociągu TLK Pobrzeże
rezerwy na odcinku między Gdynią Główną a Krakowem Głównym – przy czasie jazdy wynoszącym 9 godz. 36 min. – to aż 82 min.
Tekst pochodzi z dwumiesięcznika Z Biegiem Szyn
nr 69 styczeń-luty 2014;
www.zbs.net.pl