Wypadki i kolizje na rondzie Starzyńskiego w latach 2004-2010
Od redakcji
W związku z konfliktowymi sytuacjami, które regularnie obserwujemy na rondzie Starzyńskiego, wystąpiliśmy o udostępnienie informacji o odnotowanych w tym rejonie wypadkach i kolizjach. Poniżej rezultat. Na razie bez komentarza, należy jednak zwrócić uwagę że na pewno nie są to wszystkie wypadki i kolizje na tym skrzyżowaniu – mamy udokumentowany np. wypadek z 2008.08.29 (zderzenie boczne rowerzysty i samochodu na przejeździe przez południowy wlot ronda), który mimo wezwania policji i pogotowia na miejsce zdarzenia nie został odnotowany w policyjnej bazie danych.
Informacja o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na Rondzie Starzyńskiego i w jego rejonie w latach 2004-2010
Tab. 1. Zestawienie liczby zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) według rodzaju zdarzenia
Rodzaj zdarzenia drogowego | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 14 | 7 | 14 | 12 | 4 | 12 | 11 |
Zderzenie pojazdów tylne | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | – |
Najechanie na pieszego | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 |
Najechanie na unieruchomiony pojazd | – | – | – | – | – | 1 | – |
Najechanie na słup, inny obiekt drogowy | 1 | – | – | – | 1 | – | 1 |
Razem | 19 | 10 | 18 | 16 | 8 | 17 | 15 |
Tab. 1a. Zestawienie liczby wypadków według rodzaju wypadku
Rodzaj wypadku | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 1* | – | 1 | – | 1 | 1 | 4 |
Najechanie na pieszego | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 |
Najechanie na słup, inny obiekt drogowy | – | – | – | – | 1 | – | – |
Razem | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 6 |
* – Zderzenie boczne 2 tramwajów – poszkodowanych 10 pasażerów.
Tab. 2. Zestawienie liczby osób poszkodowanych wg stopnia ciężkości obrażeń
Stopień ciężkości obrażeń | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ofiary śmiertelne | – | – | 1 | – | 1 | – | 1 |
Ciężko ranni | 1 | – | – | – | 1 | – | – |
Lekko ranni | 10 | 2 | 4 | 2 | 1 | 5 | 5 |
Razem | 11 | 2 | 5 | 2 | 3 | 5 | 6 |
Ofiary śmiertelne pochodzą z wypadków z pieszymi: rok 2006 – przejście dla pieszych przez ul. Starzyńskiego – strona wschodnia; rok 2008 – przejście dla pieszych przez ul. Jagiellońską – strona południowa; rok 2010 – przystanek tramwajowy „Rondo Starzyńskiego 06″.
Tab. 3. Zestawienie liczby osób poszkodowanych wg charakteru uczestnictwa
Charakter uczestników | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pieszy | 1 | 2 | 4 | 2 | 1 | 4 | 2 |
Rowerzysta | – | – | – | – | – | – | 3 |
Motorowerzysta | – | – | – | – | 1 | – | – |
Motocyklista | – | – | – | – | 1 | – | – |
Kierowca (s.osob.) | – | – | 1 | – | – | – | – |
Pasażer (s.osob.) | – | – | – | – | – | – | – |
Pasażer autobusu | – | – | – | – | – | 1 | 1 |
Pasażer tramwaju | 10 | – | – | – | – | ||
Razem | 11 | 2 | 5 | 2 | 3 | 5 | 6 |
Ponadto w roku 2010 zarejestrowano l wypadek „rowerzysta – pieszy” na ścieżce rowerowej w rejonie przystanku autobusowego „Rondo Starzyńskiego 02″.
Miejsca kumulacji wypadków w latach 2004-2010
1. ul. Jagiellońska (południowa strona ronda): 6 najechań na pieszych na przejściu + l zderzenie boczne z rowerzystą na przejeździe dla rowerów;
2. ul. Starzyńskiego (zachodnia strona ronda): 4 najechania na pieszych na przejściach przez jezdnie, w tym 1 kolizja z pieszym;
3. ul. Starzyńskiego (wschodnia strona ronda): 2 najechania na pieszych na przejściach przez jezdnie + 1 zderzenie boczne z rowerzystą na przejeździe dla rowerów.
Większość wypadków z pieszymi (70%) została spowodowana przez kierujących pojazdami na skutek nieprawidłowego przejeżdżania przejść dla pieszych.
Rowerzyści byli zawsze uczestnikami wypadków, przyczyny wypadków, to: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieostrożne wejście na jezdnię (na ścieżkę rowerową) przed nadjeżdżającym pojazdem.
Zderzenia pojazdów (boczne i tylne) są rozproszone na całej powierzchni ronda i zdarzyły się na skutek nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego skręcania.