Rowerowy Plac Tysiąclecia
Na około
Plac Tysiąclecia w Ursusie jest fragmentem ulicy Bohaterów Warszawy. Plac ma podłużny kształt i jest otoczony jezdniami. Wzdłuż placu prowadzą jezdnie jednokierunkowe. Na końcach placu odchodzą w 3 kierunkach ulice. Do tej pory ruch był możliwy tak jak na rondzie, czyli wjeżdżając na Plac należało skręcić w prawo. Aby wjechać w uliczkę leżącą po tej samej stronie Placu, ale po lewej stronie trzeba było objechać plac dookoła – dodatkowe 300 m.
Budżet Partycypacyjny pomaga
Projekt z Budżetu Partycypacyjnego 2016 Usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Ursus
przewidywał powstanie pasów rowerowych kosztem powierzchni wyłączonej z ruchu (znak P-21), dzięki którym objazd placu rowerem nie byłby potrzebny. Projektant i zarządca ruchu umożliwili wygodniejszą jazdę także samochodom.
Dokumentacja projektu do Budżetu Partycypacyjnego
Żółty kolor – tak się jechało wcześniej.
Zielony kolor – tak się jeździ teraz.
Czerwony – proponowane kontrapasy rowerowe, zamiast nich są pasy ruchu ogólnego.
Zbliżenie.
Analogiczna sytuacja jest po drugiej stronie Placu
Dokumentacja zdjęciowa
Od tej strony przybyła tabliczka nie dotyczy rowerów
pod nakazem skrętu przed znakiem. Tu łatwiej mają tylko rowery. Samochód nie dałby rady wykręcić bez blokowania pasa.
Wjazd z prawej strony względem poprzedniego zdjęcia. Kiedyś był tu nakaz jazdy w prawo. Już go nie ma. Wszystkie pojazdy mogą skręcić w lewo lub jechać prosto.
Kosztem P-21 powstał pas ruchu
Można jechać w lewo…
lub prosto. W prawo jest zakaz wjazdu.
Widok z góry – kiedyś
Widok z góry – teraz
Podsumowanie
Dzielnicowi urzędnicy odpowiedzialni za weryfikację projektów z Budżetu Partycypacyjnego często odrzucają proste usprawnienia rowerowe jak np. ruch pod prąd. Dlatego należy pochwalić urzędników z Dzielnicy Ursus za akceptację i realizację tego dosyć nietypowego rozwiązania.