Rowerowy skok cywilizacyjny – Bielany połączone z centrum
Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum
Niezależnie od Urzędu Miasta monitorujemy postępy w rozwoju infrastruktury rowerowej w Warszawie za pomocą zestawu wskaźników oceniających sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych potrzeb i problemów. Otwarcie drogi dla rowerów w al. Jana Pawła II na odcinku al. Solidarności – rondo ONZ radykalnie podniosło jeden z nich, określający możliwości dojazdu z osiedli do centrum [zobacz >>>]. Dzięki ukończeniu tego brakującego ogniwa liczba spójnych tras rowerowych łączących wytypowane punkty węzłowe ze ścisłym śródmieściem wzrosła z 1 do 3, a nasz wskaźnik postępów skoczył z 3% do 10%. Z największych bielańskich osiedli można dojechać do ronda ONZ wydzielonymi drogami dla rowerów w al. Jana Pawła II, Broniewskiego i Reymonta.
Trasa ta nie jest idealna. Szczególnie irytuje konieczność trzykrotnego przejeżdżania na drugą stronę al. Jana Pawła II. Bardzo potrzebne jest uzupełnienie brakującego odcinka drogi dla rowerów po zachodniej stronie al. Jana Pawła II między Stawki a Nowolipki. Na otwartym właśnie nowym odcinku żadne ze skrzyżowań nie spełnia kryterium bezpieczeństwa – nie wykorzystano okazji, by osiągnąć postęp również w tej dziedzinie [zobacz >>>]. Tym niemniej Bielany i część Żoliborza przestały być odcięte od centrum!
Stan na 2016-10-20
3/30 (10%)
Punkty węzłowe, z których można dojechać ciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym) i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową do ścisłego centrum (kwartał Świętokrzyska – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – al. Jana Pawła II). Stan na październik 2016 r.
Obsługiwane dzielnice
W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono trasy nowe w stosunku do poprzedniej [zobacz >>>] oceny.
– z Tarchomina: Ćmielowska – Świderska – most Północny – Szlak Wisły – (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) – przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) – Oboźna – Kopernika – Świętokrzyska.
– z Piasków: Broniewskiego – al. Jana Pawła II
– z Wawrzyszewa: Reymonta – Broniewskiego – al. Jana Pawła II
Pozostałe dzielnice
Gdyby nie zmiany strony al. Jana Pawła II, po której prowadzi droga dla rowerów, w zasadzie można by zaliczyć kolejny punkt węzłowy – plac Wilsona, z dojazdem pasami rowerowymi na Krasińskiego – ul. Wyspiańskiego (Tempo 30) – al. Wojska Polskiego (pasy rowerowe, brak ok. 50 m przed pl. Grunwaldzkim do połączenia z drogami dla rowerów na placu) – al. Jana Pawła II. Jednak konieczność czterokrotnego (!) w tym przypadku przejeżdżania na drugą stronę ulicy dwujezdniowej z torowiskiem tramwajowym wydłuża trasę o 250 m, co w połączeniu z dojazdem do placu Grunwaldzkiego powoduje przekroczenie dopuszczalnego współczynnika wydłużenia 1,2.
W pozostałych dzielnicach – na razie bez zmian. Najbliższy realizacji wydaje się przejazd przez al. Jerozolimskie na skrzyżowaniu z Emilii Plater, który w połączeniu z kontraruchem w Śródmieściu Południowym odblokuje trasę z Wilanowa.
Dokumentacja zdjęciowa
Tak przez 12 lat kończyła się droga dla rowerów przy al. Jana Pawła II [zobacz >>>].
Nowa trasa była popularna na długo przed jej oficjalnym otwarciem dla ruchu.
Także gdy zaczęła się jesienna plucha.
Niestety, zastrzeżenia budzą rozwiązania skrzyżowań – w zasadzie wszystkich. Pozostawiono przewymiarowane wloty podporządkowanych ulic lokalnych, co wydłuża okres przebywania w strefie kolizji, a zaparkowane przed skrzyżowaniami samochody ograniczają widoczność.`
Na szczęście udało się wyprostować przejazd przez al. Solidarności. Pierwotnie zaprojektowane rozwiązanie właściwie likwidowało chodnik w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania, z założeniem, że piesi będą chodzić pod arkadami.
Zobacz także
Przyjęta metodologia – dobór punktów węzłowych i wymogi wobec tras dojazdu: [zobacz >>>]
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego
:
– główne trasy w centrum: [zobacz >>>]
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]
– kontraruch rowerowy: [zobacz >>>]
Uwagi zgłoszone przez ZM do projektu drogi dla rowerów w al. Jana Pawła II: [zobacz >>>]