Rowerowy skok cywilizacyjny – już wolno jeździć z Woli
Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum
Niezależnie od Urzędu Miasta monitorujemy postępy w rozwoju infrastruktury rowerowej w Warszawie za pomocą zestawu wskaźników oceniających sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych potrzeb i problemów. Z przyjemnością donosimy, że zaledwie kilka tygodni po poprzedniej czas na kolejną aktualizację wskaźnika możliwości dojazdu z osiedli do centrum[zobacz >>>]. Oznakowanie przejazdu przez ul. Krzyżanowskiego na drodze dla rowerów wzdłuż ul. Kasprzaka odblokowało dojazd z południowej i zachodniej części Woli. Tym samym liczba spójnych tras rowerowych łączących wytypowane punkty węzłowe ze ścisłym śródmieściem wzrosła do 4, a nasz wskaźnik postępów – do 13%. W tym tempie osiągniemy 100% już w 2025 r.!
Stan na 2016-12-19
4/30 (13%)
Punkty węzłowe, z których można dojechać ciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym) i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową do ścisłego centrum (kwartał Świętokrzyska – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – al. Jana Pawła II). Stan na grudzień 2016 r.
Obsługiwane dzielnice
W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono trasy nowe w stosunku do poprzedniej [zobacz >>>] oceny.
– z Tarchomina: Ćmielowska – Świderska – most Północny – Szlak Wisły – (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) – przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) – Oboźna – Kopernika – Świętokrzyska.
– z Piasków: Broniewskiego – al. Jana Pawła II
– z Wawrzyszewa: Reymonta – Broniewskiego – al. Jana Pawła II
– z zachodniej Woli: al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Prosta
Pozostałe dzielnice
Dzięki nowemu przejazdowi bez zsiadania z roweru można też dojechać z Bemowa Lotniska (pod warunkiem, że wykonawca metra ogarnie wreszcie czasową organizację ruchu na Górczewskiej). Jednak trasa przez Powstańców Śląskich i Górczewską oznacza znaczne wydłużenie, prawie dwukrotnie większe od dopuszczalnego. Patrząc na mapę, w zasadzie można by też zaliczyć dojazd z Włoch. Jednak schody na rondzie Zesłańców Syberyjskich [zobacz >>>] jednoznacznie dyskwalifikują trasę.
W pozostałych dzielnicach – na razie bez zmian. Najbliższy realizacji wydaje się przejazd przez al. Jerozolimskie na skrzyżowaniu z Emilii Plater. W połączeniu z kontraruchem w Śródmieściu Południowym mógłby on odblokować trasę z Wilanowa, ale trzeba by rozszerzyć strefę Tempo 30 do ul. Marszałkowskiej lub udrożnić skrzyżowanie Koszykowa / Emilii Plater / Noakowskiego (szerzej problem jest omówiony na blogu Rowerozofia:
rowerozofia.blox.pl/2016/11/Analiza-infrastruktury-rowerowej-w-poludniowej.html
).
Wcześniej prawdopodobnie zaktualizujemy wskaźnik kontraruchu, który też ma szanse urosnąć przed końcem roku.
Dokumentacja zdjęciowa
Skrzyżowanie Kasprzaka i Krzyżanowskiego – tak było [zobacz >>>]. Według wcześniejszych zapowiedzi na oznakowanie przejazdu mieliśmy czekać aż do odbudowy linii tramwajowej w ul. Kasprzaka.
Zdjęcie z 14 grudnia 2016 r. Oznakowanie poziome i sygnalizacja już gotowe, oznakowanie pionowe wciąż po staremu.
Wagę trasy potwierdzają ślady opon na świeżym śniegu.
Rzadki w bogatej Warszawie widok, czyli wspólna blenda [zobacz >>>].
19 grudnia 2016 r. – już jest komplet oznakowania. Pomijając kwestię pogody, zdecydowanie dobra zmiana!
Niemal równocześnie poszerzono wąskie gardło kilkaset metrów dalej, pod wiaduktem kolejowym [zobacz >>>].
Przydałoby się jeszcze ograniczyć zagracenie ciągu pieszo-rowerowego.
Zobacz także
Przyjęta metodologia – dobór punktów węzłowych i wymogi wobec tras dojazdu: [zobacz >>>]
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego
:
– główne trasy w centrum: [zobacz >>>]
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]
– kontraruch rowerowy: [zobacz >>>]