Kontraruch w Śródmieściu i na prawym brzegu Wisły
Kontraruch przekroczył linię Wisły
Czas na aktualizację kolejnego ze wskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego
– odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Z nieco ponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony został projekt Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu
, który w 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście w głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy [zobacz >>>]. W międzyczasie pojawiły się też pierwsze ulice z kontraruchem na prawym brzegu Wisły, zarówno na Pradze Północ jak i Południe (po 4 sztuki). Dłubie Ochota, pojedyncze przypadki odnotowaliśmy na Mokotowie, Woli i Białołęce. Usunęliśmy z listy jednak 3 ulice z Ursusa, która w poprzedniej aktualizacji [zobacz >>>] zaliczyliśmy awansem jako prawie gotowe, tymczasem przez rok nie udało się zdjąć folii z tabliczek.
W sumie w 2016 r. kontraruch rowerowy wprowadzono na 27 odcinkach 23 ulic. W tym samym czasie dwa razy mniejszy Kraków zrobił 37 ulic. O gonieniu liderów, takich jak Radom [zobacz >>>] czy Gdańsk, nie ma mowy. Jeśli ubiegłoroczne tempo zostanie utrzymane, to poziom Radomia Warszawa osiągnie w 2039 r.
Przez długie lata słyszeliśmy, że wprowadzanie kontraruchu rowerowego w Warszawie blokują ogólnokrajowe przepisy. W 2015 r. przepisy zostały zmienione pod dyktando warszawskich urzędników, ale wdrażanie kontraruchu jakoś nie ruszyło z kopyta. Może zatem problem nie leży w przepisach, ale w niewydolności stołecznej administracji?
Stan na 2017-01-07
61/551 (11%)
W Warszawie mamy 551 odcinków ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniu na co dziewiątej, a dokładniej na 61 z nich.
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień 2017-01-07.
Nowe odcinki w stosunku do aktualizacji z początku 2016 r. [zobacz >>>] to:
Drogi dla rowerów: 7 (+2)
– Polna (Waryńskiego – Jaworzyńska)
– Koszykowa (Mokotowska – al. Róż)
Kontrapasy rowerowe: 19 (+6)
– Kazimierzowska (Narbutta – Rakowiecka)
– Koszykowa (Mokotowska – pl. Konstytucji)
– 11 Listopada (Inżynierska – Targowa)
– Rzeszotarskiej
– Strumykowa (Ordonówny – Strumykowa)
– Targowa (Ratuszowa – plac Wileński)
Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 20 (+13 -2)
– Garibaldiego
– Kirasjerów
– Skoczylasa (Szanajcy – pl. Hallera)
– Emilii Plater (Wilcza – Nowogrodzka)
– Hoża (Poznańska – Chałubińskiego)
– Koszykowa (al. Róż – pl. Na Rozdrożu)
– Mokotowska (zjazd za Piękną – pl. 3 Krzyży)
– Nowogrodzka (Chałubińskiego – Emilii Plater)
– Nowogrodzka (Poznańska – Emilii Plater)
– Poznańska (Wspólna – Al. Jerozolimskie)
– Rozłucka (Turbinowa – Sygietyńskiego)
– Stanisława Augusta (St. Augusta 79 – Międzynarodowa)
– Widok (Marszałkowska – Krucza)
Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 15 (+6 -1)
– Antka Rozpylacza
– Bitwy pod Lenino
– Mianowskiego
– Mochnackiego (Filtrowa – Grójecka)
– Pługa
– Orszady (Kokosowa – Orszady)
Dokumentacja zdjęciowa
Antka Rozpylacza.
11 Listopada [zobacz >>>].
Targowa.
Skoczylasa [zobacz >>>].
Koszykowa między Mokotowską a placem Konstytucji. Rowerzysta jedzie poprawnie pasem ruchu ogólnego, nie kontrapasem (bo jedzie w tym samym kierunku, co samochody).
Wlot od placu Konstytucji. Kontrapas po prawej, pod samochodami. Takiego rozwiązania wygrodzenia [zobacz >>>] nie rekomendujemy.
Koszykowa, odcinek z wydzieloną jednokierunkową drogą dla rowerów.
Oznakowanie wlotu na skrzyżowaniu z al. Róż. Umiarkowanie skuteczne.
Mokotowska. Kontraruch w Śródmieściu wprowadzono razem z „poduszkowymi” progami spowalniającymi. Zapewne miało być bezpieczniej – niestety, poprzeczny skos poduszki wypada mniej więcej tam, gdzie jedzie rowerzysta, i w warunkach jesienno-zimowych łatwo o poślizg koła podczas trawersowania zbocza.
Prowizoryczne zakończenie kontraruchu w Mokotowskiej. Chodnikiem (oznakowanym jako ciąg pieszo-rowerowy) można dojechać do przejazdu przez al. Ujazdowskie. Dalej na północ powinny być już gotowe pasy rowerowe przez plac (do końca 2016 r. [zobacz >>>]) i dalej Nowym Światem do ronda de Gaulle’a (do końca 2015 r. [zobacz >>>]), ale oczywiście są opóźnione.
Więcej o kontraruchu w Śródmieściu Południowym:
rowerozofia.blox.pl/2016/11/Analiza-infrastruktury-rowerowej-w-poludniowej.html
Porównanie dzielnic
Porównanie liczby ulic jednokierunkowych i z kontraruchem w poszczególnych dzielnicach:
Dzielnica | ulic jednokierunkowych | ulic z kontraruchem rowerowym | % |
---|---|---|---|
Bemowo | 18 | 0 | 0% |
Białołęka | 3 | 1 | 33% |
Bielany | 27 | 0 | 0% |
Mokotów | 70 | 2 | 3% |
Ochota | 53 | 9 | 17% |
Praga Południe | 71 | 4 | 6% |
Praga Północ | 24 | 4 | 17% |
Rembertów | 2 | 0 | 0% |
Śródmieście | 122 | 22 | 18% |
Targówek | 5 | 0 | 0% |
Ursus | 25 | 9 | 36% |
Ursynów | 7 | 4 | 57% |
Wawer | 9 | 0 | 0% |
Wesoła | 4 | 0 | 0% |
Wilanów | 8 | 0 | 0% |
Włochy | 19 | 2 | 11% |
Wola | 53 | 4 | 8% |
Żoliborz | 31 | 0 | 0% |
Warszawa razem | 551 | 61 | 11% |
Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z więcej niż 10 ulicami jednokierunkowymi, to ranking zaawansowania przedstawia się następująco:
Miejsce | Dzielnica | ulic jednokierunkowych | ulic z kontraruchem rowerowym | % |
---|---|---|---|---|
1 | Ursus | 25 | 9 | 36% |
2 | Śródmieście | 122 | 22 | 18% |
3 | Ochota | 53 | 9 | 17% |
4 | Praga Północ | 24 | 4 | 17% |
5 | Włochy | 19 | 2 | 11% |
6 | Wola | 53 | 4 | 8% |
7 | Praga Południe | 71 | 4 | 6% |
8 | Mokotów | 70 | 2 | 3% |
9 | Bemowo | 18 | 0 | 0% |
10 | Bielany | 27 | 0 | 0% |
11 | Żoliborz | 31 | 0 | 0% |
Liderem, mimo ubiegłorocznej zadyszki, pozostaje Ursus, w którym co trzecia ulica jednokierunkowa jest dostępna dla rowerów w obu kierunkach. W zasadzie łeb w łeb idą Śródmieście, Ochota i Praga Północ, z dwa razy gorszym wynikami. Pojedyncze przypadki kontraruchu można zaobserwować we Włochach, na Woli, Mokotowie i Pradze Południe. Niechlubny ogon rankingu stanowią Bemowo, Bielany i Żoliborz z zerowymi jak dotąd osiągnięciami w tym zakresie.
Zobacz także
Przyjęta metodologia – systematyka kontraruchu i podział ulic na odcinki: [zobacz >>>]
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego
:
– dojazd z osiedli do centrum: [zobacz >>>]
– główne trasy w centrum: [zobacz >>>]
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]