Kontraruch rowerowy w kolejnych dzielnicach: Żoliborz i Bielany
Kontraruch wciąż rośnie
Po ponad roku przedstawiamy aktualny poziom jednego ze wskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego
– odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym.
Podobnie jak przed rokiem najwięcej nowych odcinków powstało dzięki projektom do budżetu partycypacyjnego. W znacznej mierze to zasługa projektu Rowerem dwukierunkowo po całym Śródmieściu
z edycji 2017. Zarząd Trenów Publicznych, który go realizował, bardzo sprawnie wprowadził zmiany na 35 ulicach. Większość prac zakończyła się w wymaganym terminie.
Do grona dzielnic z kontraruchem dołączyły Bielany (2 odcinki) i Żoliborz (5). Nowe odcinki uzyskały też Praga Południe (5), Mokotów (5), Wola (1), Ochota (1), Ursus (3).
Dla całej Warszawy wzrost wyniósł 57 ulic, co w sumie daje 118 odcinków. W ciągu około roku mamy więc dwukrotny wzrost. Przyrost geometryczny mamy już 3. rok z rzędu (2015 – 17, 2016 – 37, 2017 – 61). Mimo to Warszawa na tle innych dużych polskich miast wciąż wygląda marnie. Kraków ma już 240 ulic jednokierunkowych z kontraruchem, czyli 2 razy więcej niż Warszawa. W Radomiu wszystkie drogi publiczne są dwukierunkowe dla rowerów od 2014 roku. W ostatnich miesiącach taka zmiana nastąpiła na uliczkach największego radomskiego osiedla Ustronia:
www.facebook.com/pg/BractwoRowerowe/photos/?tab=album&album_id=1868907039810658
Nowy metoda pomiaru wskaźnika
W tej aktualizacji wskaźnika postanowiliśmy zmienić sposób liczenia. Zamiast liczyć odcinki postanowiliśmy liczyć długości odcinków. Wynika to z trudności w klasyfikacji bardziej skomplikowanych przypadków. Pewne problemy sprawia też zmiana nazw ulic. Nowa metoda opiera się na umieszczaniu odcinków na mapie. Prostsze staje się zarządzanie (dodawanie, modyfikacja, zmiana statusu). Odcinki ulic prezentowane są na interaktywnej mapie. Wskaźnik od tej pory będzie procentem długości, a nie procentem liczby odcinków
Stan na 2018-05-21
25,88 km / 148,02 km (17%)
W Warszawie mamy 148,02 km ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniu na jednej szóstej ulic jednokierunkowych, a dokładniej na 25,88 km z nich.
Większość realizacji to projekty z BP. Część ulic powstaje przy okazji innych inwestycji rowerowych. ZDM, budując drogę dla rowerów na Szaserów, wprowadził kontraruch na 5 ulicach. Niestety taka praktyka nie jest konsekwentnie stosowana. Na kolejnym odcinku tej inwestycji zapominał o ulicy Mycielskiego
Część nowych odcinków z kontraruchem wynika z likwidacji dwukierunkowości z jednoczesnych pozostawieniem ruchu dwukierunkowego dla rowerów. Tak się stało na Bielanach na Nałkowskiej i Makuszyńskiego. Niestety także w takich przypadkach nie jest to standardowa praktyka. Na Rawskiej W Ursusie, Zarankiewicza we Włochach, Batalionu „Pięść” na Woli rowery solidarnie z samochodami mogą jeździć tylko w jednym kierunku.
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień 2018-05-21.
Wersja pełnoekranowa:
umap.openstreetmap.fr/en/map/kontraruch-rowerowy-w-warszawie-20180521_222204
Legenda:
czarny – Brak planów
brązowy – Czeka na wykonanie
różowy – Odrzucone – nie zgadza się zarządca ruchu lub zarządca drogi
pomarańczowy – Wykonane – częściowe oznakowanie poziome
czerwony – Wykonane – kontrapas
zielony – Wykonane – tylko oznakowane pionowe
niebieski – Wykonane – wydzielone ścieżki
Nowe odcinki w stosunku do aktualizacji z początku 2017 r. [zobacz >>>] to:
Drogi dla rowerów
– Aleje Jerozolimskie (Niemcewicza – plac Zawiszy, Ochota)
Kontrapasy rowerowe
– Jezdnia przy P+R Stokłosy (dzielnica: Ursynów)
Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym
Praga Południe
– Hetmańska
– Żółkiewskiego
– Lubieszowska
– Płowce
– Byczyńska
Bielany
– Nałkowskiej
– Makuszyńskiego
Żoliborz
– Paska
– Drohicka
– Mścisławska
– Sulkowskiego
– Koźmiana
Śródmieście
– Elektoralna
– Rajców
– Burmistrzowska
– Przyrynek
– Kościelna
– Franciszkańska
– Nowiniarska
– Ciasna
– Kozia
– Mariensztat
– Bednarska
– Radna
– Kopernika
– Sewerynów
– Smulikowskiego
– Jaracza
– Foksal
– Gałczyńskiego
– Kubusia Puchatka
– Warecka
– Moniuszki
– Smolna
– Mysia
– Parkingowa
– Konopnicka
– Frascatti
– Nullo
– Wilcza
– Wspólna
– Świętej Barbary
– Poznańska (kolejny odcinek)
– Służewska
– Śniadeckich
– Próżna
Mokotów
– Konstancińska
– Karwińska
– Balonowa
– Miączyńska
– Dąbrowskiego
Wola
– Platynowa
Ursus
– Achera
– Braterstwa Broni
– Orderu Uśmiechu
Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego
Ochota
– Grójecka (jezdnia serwisowa przy numerze 128)
– Aleje Jerozolimskie (jezdnia serwisowa przy numerze 131)
Dokumentacja zdjęciowa
Makuszyńskiego [zobacz >>>]
Drohicka [zobacz >>>].
Warecka
Wlot Wspólnej na skrzyżowaniu z Poznańską
Platynowa
Nowa droga dla rowerów przy jednokierunkowym odcinku Alej Jerozolimskich (Spiska – plac Zawiszy)
Drawska stała się jednokierunkowa bez pozostawienia ruchu rowerów pod prąd. Organ zarządzający ruchem nie zgodził się na ograniczenie prędkości do 30km/h co umożliwiłoby prowadzenie kontraruchu bez kontrapasa. Uznał, że na ulicy z trylinki, z bardzo ostrym zakrętem potrzebne są progi zwalniające, na które z kolei nie zgadzają się mieszkańcy
Porównanie dzielnic
Porównanie długości ulic jednokierunkowych i z kontraruchem w poszczególnych dzielnicach:
Dzielnica | ulic jednokierunkowych(km) | ulic z kontraruchem rowerowym (km) | % |
---|---|---|---|
Bemowo | 7,78 | 0 | 0 |
Białołęka | 0,65 | 0,24 | 36,92 |
Bielany | 8,6 | 0,28 | 3,26 |
Mokotów | 22,85 | 2,09 | 9,15 |
Ochota | 15,66 | 3,57 | 22,8 |
Praga-Południe | 19,86 | 1,53 | 7,7 |
Praga-Północ | 5,84 | 0,74 | 12,67 |
Targówek | 0,85 | 0 | 0 |
Ursus | 4,59 | 2,03 | 44,23 |
Ursynów | 1,08 | 1,08 | 100 |
Wawer | 2,94 | 0 | 0 |
Wesoła | 1,2 | 0 | 0 |
Wilanów | 1,53 | 0 | 0 |
Wola | 15,32 | 1,13 | 7,38 |
Włochy | 4,22 | 0,04 | 0,95 |
Śródmieście | 28,36 | 12,42 | 43,79 |
Żoliborz | 6,68 | 0,71 | 10,63 |
Warszawa razem | 148,02 | 25,88 | 17,5 |
Kolejną po Ursynowie dzielnicą jest Ursus, w którym prawie połowa długości ulic jednokierunkowych jest dostępna dla rowerów w obu kierunkach. Po piętach depcze Śródmieście. O połowę mniej ma Ochota, a o kolejną połowę mniej Praga Północ, Żoliborz i Mokotów.
Najbardziej cieszy wynik Śródmieścia, które z powodu centralnego położenia obsługuje najwięcej rowerzystów. Zasmuca słaba realizacja ulic z BP na Mokotowie i Woli. Miasto nie jest zainteresowane systemowym rozwiązaniem problemów ulic jednokierunkowych. Jedyną możliwością jest składanie projektów do budżetu partycypacyjnego i liczenie na pozytywną weryfikacje i wybranie w głosowaniu. To połowa sukcesu, bo później są problemy z realizacją, którą czasami blokują sami urzędnicy. Tak się stało na Mokotowie. Wraz kontraruchem wprowadzana jest reorganizacja parkowania, co spotyka się ze sprzeciwem kierowców.
Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z sumą długości ulic jednokierunkowych większym niż 2km, to ranking zaawansowania przedstawia się następująco:
Miejsce | Dzielnica | ulic jednokierunkowych (km) | ulic z kontraruchem rowerowym (km) | % |
---|---|---|---|---|
1 | Ursus | 4,59 | 2,03 | 44,23 |
2 | Śródmieście | 28,36 | 12,42 | 43,79 |
3 | Ochota | 15,66 | 3,57 | 22,8 |
4 | Praga-Północ | 5,84 | 0,74 | 12,67 |
5 | Żoliborz | 6,68 | 0,71 | 10,63 |
6 | Mokotów | 22,85 | 2,09 | 9,15 |
7 | Praga-Południe | 19,86 | 1,53 | 7,7 |
8 | Wola | 15,32 | 1,13 | 7,38 |
9 | Bielany | 8,6 | 0,28 | 3,26 |
10 | Włochy | 4,22 | 0,04 | 0,95 |
11 | Wawer | 2,94 | 0 | 0 |
12 | Bemowo | 7,78 | 0 | 0 |
Zaległości w realizacji kontraruchu z Budżetu Partycypacyjnego są bardzo duże. Na wykonanie czeka 40,5 km ulic. To więcej niż już do tej pory zrobiono. Jakby zostały zrealizowane wszystkie projekty, wskaźnik zbliżyłby się do 50%.
Długość ulic jednokierunkowych czekających na wprowadzenie kontraruchu
Dzielnica | ulic jednokierunkowych (km) |
---|---|
Ochota | 9,07 |
Mokotów | 7,58 |
Wola | 6,84 |
Śródmieście | 6,19 |
Bemowo | 3,65 |
Włochy | 2,85 |
Praga-Północ | 2,58 |
Ursus | 1,26 |
Praga-Południe | 0,47 |
Wciąż połowa ulic jednokierunkowych nie ma żadnych planów co do kontraruchu. Na mapie widać skupiska takich ulic. Szczególnie dużo jest na Saskiej Kępie, Żoliborzu i Bielanach. W Śródmieściu problematyczne jest wyznaczenie kontraruchu w obszarze ograniczonym ulicami Poznańska – Aleje Jerozolimskie – Bracka – Aleje Ujazdowskie – Piękna. Wynika to z konieczności dostosowania sygnalizacji świetlnych. Koszt przekracza możliwości Budżetu Partycypacyjnego, a urzędnicy nie wykorzystują okazji do potrzebnych zmian. Np. ZDM przeprowadził modernizacje sygnalizacji na skrzyżowaniu Marszałkowskiej ze Wspólną, Wilczą i Żurawią:
, ale potrzeby rowerzystów zignorował.
Długość ulic jednokierunkowych bez planów na wprowadzenie kontraruchu
Dzielnica | ulic jednokierunkowych (km) |
---|---|
Praga-Południe | 17,85 |
Śródmieście | 9,89 |
Mokotów | 9,48 |
Bielany | 8,32 |
Wola | 7,35 |
Żoliborz | 5,96 |
Bemowo | 4,14 |
Ochota | 2,95 |
Wawer | 2,94 |
Praga-Północ | 2,52 |
Wilanów | 1,53 |
Włochy | 1,24 |
Wesoła | 1,2 |
Targówek | 0,85 |
Białołęka | 0,41 |
Ursus | 0,15 |
Zobacz także
Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego
:
– dojazd z osiedli do centrum: [zobacz >>>]
– główne trasy w centrum: [zobacz >>>]
– bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]