Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich – podsumowanie
Więcej pociągów w szczytach przewozowych w dni robocze, pociągi kursujące w takcie, nowe pociągi przyspieszone – 12 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich.
Od najbliższej niedzieli 12.12.2010 wchodzi w życie nowy rozkład jazdy 2010/11. Poprawi się oferta na liniach wokół Warszawy realizowana przez samorządowego przewoźnika Koleje Mazowieckie. Będzie kursowało więcej pociągów, pasażerom będzie łatwiej zapamiętać rozkład jazdy dzięki stałym końcówkom minutowym kursowania pociągów, zostaną zlikwidowane dłuższe niż godzinne przerwy w kursowaniu pociągów w dni robocze. Na odcinkach wspólnych z warszawską Szybką Koleją Miejską oferta obu przewoźników będzie się uzupełniać.
W nowym rozkładzie jazdy pojawi się szereg nowości w ofercie kolei regionalnych. Mają one poprawić warunki podróżowania pasażerów, których w skali roku 2010 r. powinno być w Kolejach Mazowieckich już ponad 58 mln osób [1]. Wzrost przewozów notowany przez przewoźnika jest odwrotnością trendu na rynku kolejowym w reszcie kraju, gdzie przewozy maleją. W efekcie tych zmian Koleje Mazowieckie przewożą obecnie więcej pasażerów niż PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy ma umożliwić łatwiejsze poruszanie się mieszkańcom Mazowsza i aglomeracji warszawskiej.
Poprawa oferty przewozowej dotyczy jednak linii pierwszorzędnych. Na liniach lokalnych o niskich prędkościach handlowych oferta nie ulegnie znacznym zmianom z racji na notowane niewielkie przewozy. Mniej pociągów bezpośrednio z Warszawy pojedzie do miast poza granicami Mazowsza. Jest to spowodowane faktem, że sąsiednie samorządy nie finansują deficytu przewozów Kolei Mazowieckich na swoim terenie. W zamian więcej pociągów bezpośrednio do Warszawy uzyskają mieszkańcy Siedlec (pociągi co godzinę), Radomia (4 nowe pociągi przyspieszone), Warki z Piasecznem (4 nowe pociągi osobowe), Sochaczewa (2 nowe pary pociągów), czy Mińska Mazowieckiego, Tłuszcza, Celestynowa, Wyszkowa.
Tam, gdzie pasażerowie odczuwali największy tłok – w szczycie przewozowym na liniach wokół Warszawy – ma kursować więcej pociągów.
Linia KM1 Warszawa-Żyrardów (Skierniewice)
Cykliczny rozkład jazdy, w szczycie po 6 pociągów w godzinie na odcinku Warszawa – Grodzisk to najważniejsze nowości rozkładu jazdy od 12.XII.
Na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa pociągi będą kursowały w równych odstępach czasowych. Podstawowy cykl kursowania będzie wynosił 30 minut. W szczycie porannym i popołudniowym w godzinie ma kursować 6 par pociągów (średnio co 10 minut), a między 7 a 8 nawet 7. Pasażer jadący w stronę Grodziska wsiadając na Śródmieściu musi pamiętać tylko końcówki minutowe – 10 (kurs do Grodziska lub Żyrardowa) i 40 (kurs do Skierniewic). Pociągi te będą kursowały jako przelotowe z Otwocka do Skierniewic, a z Dęblina lub Pilawy do Grodziska lub Żyrardowa. Mieszkańcy stacji do Pruszkowa będą mieli pociągi co 15 minut, gdyż większość pociągów SKM będzie miała odjazdy minut 25 i 55. W szczycie będą kursowały dodatkowe pociągi w krótszych relacjach.
Łączenie relacji spowoduje, że tak jak w latach 30-tych ubiegłego wieku podstawową średnicą w Warszawie będzie trasa Otwock – Pruszków obsługiwana naprzemiennie przez Koleje Mazowieckie i SKM. Dodatkowe pociągi szczytowe będą obsługiwały Koleje Mazowieckie.
Więcej pociągów pojawi się w soboty, gdy pociągi będą kursować do popołudnia co 30 minut (obecnie co 60 minut). Po południu w dni robocze już po 14-ej będą kursowały 4 pociągi w godzinie, po 15-ej aż 6. Dla przykładu po 16-ej ze Śródmieścia pociągi do Grodziska pojadą o 16:10, 16:21, 16:29, 16:40, 16:51, 16:59.
W porannym szczycie stałe końcówki minutowe podstawowego cyklu pociągów w kierunku Warszawy to dla Milanówka minut 07 i 37, Brwinowa 11 i 41, Pruszkowa 17 i 47 (SKM 03 i 33) itd. Od 5:34 z Grodziska do 8:34 pociągi będą kursowały średnio co 10 minut i tak w godz. 5:30-8:30 o 5:34; 5:41; 5:52; 6:04, 6:11, 6:22, 6:34, 6:41, 6:52, 6:58, 7:04, 7:11, 7:22 i 7:34, 7:41, 7:52; 8:04, 8:11; 8:22. Mieszkańcy Żyrardowa chcący korzystać z Kolei Mazowieckich powinni zapamiętać końcówki minutowe kursowania pociągów 19 i 49, a Skierniewic 27. W szczycie z Żyrardowa pociągi osobowe pojadą o 5:19, 5:27; 5:49; 6:03, 6:19; 6:31, 6:49, 6;56, 7:19, 7:32, 7:49, 8:13.
Niestety, z powodu modernizacji linii Skierniewice – Żyrardów linia na tym odcinku będzie zamknięta przez PKP PLK od 24 do 4-ej. W efekcie ostatni pociąg do Żyrardowa będzie musiał dojechać do stacji docelowej przed północą (23:59), stąd z Warszawy wyjedzie ok. 30 minut wcześniej.
Oprócz pociągów TLK i IR mieszkańcy Żyrardowa będą mieli w dni robocze trzy szybkie pociągi Kolei Mazowieckich o 6:03, 6:31 i 8:13 (nowy pociąg), a z powrotem po południu z Centralnej 15:00 (nowy pociąg), 16:05 i 17:00. Pociągi przyspieszone będą miały postoje w obu kierunkach w Międzyborowie i Jaktorowie.
Linia KM2 Warszawa-Siedlce (Łuków)
Więcej pociągów, ruch cykliczny i nowe szybkie połączenia przyspieszone to nowości w ofercie na trasie Siedlce – Warszawa.
Na odcinku Warszawa – Mińsk Mazowiecki pociągi będą kursowały w równych odstępach czasowych. Podstawowy cykl kursowania będzie wynosił ok. 30 minut. Równo co 60 minut będą kursowały pociągi Warszawa – Siedlce. Do Siedlec pociągi pojadą 6 minut po pełnej godzinie, a do Mińska 36 minut po pełnej godzinie. Z Siedlec pojadą 45 minut po pełnej godzinie, a z Mińska 29 minut (Flirty) i po 8-ej 57 minut (zwykłe jednostki). Dodatkowo pojawią się nowe pociągi przyspieszone Siedlce – Warszawa. Nowością będzie kursujący w dni robocze i jadący z prędkością 160 km/h pociąg z Warszawy Centralnej do Siedlec o 18:30 i z Siedlec o 7:33. W pobliżu Warszawy z racji na inne pociągi osobowe zatrzymujące się na innych stacjach będzie kursował wolniej.
Nowością jest zapewnienie kursowania pociągów na odcinku mińskim w dni robocze co pół godziny w ciągu dnia (obecnie co ok. godzinę).
Z Siedlec w porannym szczycie pociągi pojadą o 4:45, 5:12, 5:45, 6:08, 6:18, 6:45, 7:33, 7:45, a z Mińska w godz. 5:30 – 8:30 o 5:29, 5:45, 5:59, 6:04, 6:23, 6:29, 6:40, 6:45, 7:03, 7:07, 7:29, 7:45, 7:58, 8:07; 8:15; 8:29 (kursywą zaznaczone pociągi przyspieszone z postojami na wybranych stacjach). Większe przerwy w kursowaniu z Mińska (np. od 7:07 do 7:29) spowodowane są przejazdem pociągów wyższej kategorii innych przewoźników z kierunku Lublina, Terespola lub Białegostoku.
W szczycie popołudniowym będzie kursować więcej pociągów do Mińska Mazowieckiego. Oprócz podstawowego cyklu na minuty 6 i 36 (np. 14:06, 14:36, 15:06, 15:36 itd.) pociągi ze Śródmieścia pojadą o 14:58, 15:17; 15:51, 16:17; 16:58, 17:21; 17:47; 18:58. Oznacza to, że w godzinie w szczycie popołudniowym będą 4 zamiast 3 pociągi osobowe w godzinie. Kursy 15:17, 16;17, 17:21 będą jechały bez zatrzymania w Cisiu, Dębem Wielkim i Wrzosowie ze względu na jazdę przed pociągiem TLK.
Na odcinku Sulejówek Miłosna – Warszawa Zachodnia ofertę Kolei Mazowieckich będą uzupełniały kursujące co 30 minut pociągi SKM.
Dodatkowo w kierunku Siedlec będą kursować głownie w dni robocze pociągi przyspieszone z Warszawy Centralnej o 11:00, o 12:35 z Warszawy Wschodniej do Czeremchy i z Warszawy Centralnej o 16:30 i 18:30. W kierunku powrotnym pociągi przyspieszone pojadą dodatkowo o 9:59 i 12:34.
Ze względu na brak dopłaty do pociągów ze strony województwa lubelskiego, będzie mniej pociągów bezpośrednich z/do Łukowa. Ostatecznie nie pojedzie jedna z planowanych 5 par pociągów przyspieszonych Siedlce – Warszawa, co ograniczy zapotrzebowania na tabor u przewoźnika.
Linia KM3 Warszawa-Sochaczew (Łowicz)
Krótszy czas jazdy i kursowanie pociągów ze stałą częstotliwością to najważniejsze zmiany w ofercie na trasie Sochaczew – Warszawa.
Na linii łowickiej będą kursować składy złożone ze zmodernizowanych jednostek tzw. AKM, które rozwijają prędkość maksymalną 120 km/h. Pozwoli to skrócić czas przejazdu o kilka minut i wyeliminować część uciążliwych dla pasażerów wyprzedzeń pociągów na stacjach Błonie i Teresin. Dzięki temu czas jazdy pociągiem osobowym z Sochaczewa do Warszawy wyniesie poniżej godziny.
Odjazdy z Warszawy Śródmieście będą prócz kursów skrajnych minut 14 (w szczycie od 13-ej do 18-ej) i 44. I tak po południu pasażerowie w kierunku Sochaczewa pojadą o 13:14 i 13:44, 14:14 i 14:44, 15:14 i 15:44, 16:14 i 16:44, 17:14 i 17:44, 18:14 i 18:44. Szczyt popołudniowy uzupełni kurs do Błonia o 15:55 i z Centralnej pociągi przyspieszone o 16:55 do Sochaczewa i 17:55 do Płocka. Rano pociągi kursować będą w szczycie porannym nawet 4 razy w godzinie. I tak z Błonia pociągi pojadą o 4:29, 5:00, 5:29, 5:58, 6:25, 6:28, 6:46, 6:58, 7:11, 7;28, 7:46, 7:59, 8:28, 8:59. (kursywą zaznaczone pociągi przyspieszone z postojami na wybranych stacjach.
Uruchomiony zostanie nowy pociąg przyspieszony z Sochaczewa o 6:08 na Centralną na 6:55 i wracający z Centralnej o 16:55. Pozostałe pociągi będą kursować w równomiernych odstępach. W międzyszczycie pociągi będą kursowały co godzinę.
Podobnie jak i na innych liniach stycznych z innymi województwami poprawa oferta dotyczy tylko odcinka mazowieckiego. Na odcinku Sochaczew – Łowicz liczba pociągów będzie na podobnym poziomie, a w dni wolne część kursów zostanie odwołana. Jest to spowodowane brakiem dopłaty do pociągów ze strony woj. łódzkiego.
Linia KM6 Warszawa-Małkinia
Pociągi w stałym takcie, nowe pociągi, więcej połączeń bezpośrednio z Warszawy do Wyszkowa i z Tłuszcza na średnicę podmiejską to najważniejsze zmiany na linii wołomińskiej.
Pociągi kursujące równo co 30 minut poza szczytem i w dni wolne to charakterystyka oferty na odcinku Tłuszcz – Warszawa Wileńska. W dni robocze w szczycie porannym w godzinach 6-9 będzie przyjeżdżać na Warszawę Wileńską po 6 pociągów na godzinę. Odjazdy z Tłuszcza w podstawowym cyklu będą 21 i 51 minut po pełnej godzinie. Ze względu na cykl TLK, pociągi KM z Małkinii będą miały przyjazdy do Warszawę Wileńską na 35 minut po pełnej godzinie (obecnie 05 minut). Wyjątkiem będą kursy poranne na 5:05 i 6:05. W porannym szczycie pojawią się nowe pociągi na Wileńską – z Tłuszcza na 6:45 i 8:15 oraz z Wołomina na 8:00 i 9:20.
Po południu zostanie zapewniona równoodstępowość w kursowaniu pociągów. Podstawowy cykl z Warszawy Wileńskiej to odjazdy 08 i 38 (do Małkini) minut po pełnej godzinie. Szczyt popołudniowy wzmocnią pociągi o 13:53, 17:15 i 18:23 do Wołomina oraz o 18:48 do Tłuszcza. Kursowanie pociągów co 30 minut do Tłuszcza będzie trwało do 22:08. Zmniejszy to zatłoczenie pociągów w kierunku Małkinii obecnie kursujących 35 minut po kursach do Tłuszcza poza szczytem i 15 minut w szczycie. W szczycie o 15:28, 16:28, 17;28, 18:28 pojadą pociągi w krótszych relacjach, które mają odciążyć przeładowane obecnie pociągi do Małkinii.
Do Wyszkowa pojadą bezpośrednie pociągi o 12:08, 15:08, 17:08, 18:08. Oprócz tego będzie kilkanaście połączeń z krótką przesiadką w kierunku Ostrołęki i Wyszkowa.
Znacznej poprawie ulegnie oferta z Tłuszcza do centrum Warszawy. Pociągi będą kursowały w zasadzie co godzinę z Tłuszcza do Warszawy Wschodniej między 5 i 9, a w kierunku powrotnym z Tłuszcza miedzy 11 i 20. Z Tłuszcza pociągi w kierunku Warszawy Wschodniej pojadą w dni robocze o 5:26, 5:46, 6:46, 7:46, 8:46. Z Warszawy Śródmieście pociągi do Tłuszcza pojadą o 13:28, 14:28, 15:21, 16:28, 17;28, 18;28 19:28. Pasażerowie nie lubiący przesiadek będą mogli wracać w kierunku Wołomina z pracy czy nauki bezpośrednim pociągiem. Pozostali podróżni preferujący wyższą częstotliwość pojadą pociągiem z Wileńskiej w szczycie popołudniowym (od 15 do 19) 5 razy w godzinie w kierunku Wołomina.
Poza szczytem część pociągów będzie kursowała między Tłuszczem i Wschodnią zestawiona z autobusów szynowych. Nowe pociągi przez Warszawę łączące Sierpc z Tłuszczem zastąpią połączenia Tłuszcz – Legionowo o śladowych liczbach pasażerów (0-5 osób poza okresem wakacyjnym).
Linia KM7 Warszawa-Pilawa (Dęblin)
Pociągi Kolei Mazowieckich w stałym takcie, uzupełniająca się oferta do Otwocka z SKM (takt 15 minut), nowe połączenie w szczycie do Pilawy to najważniejsze zmiany na linii otwockiej.
Pociągi kursujące równo co 60 minut przez cały dzień i co 30 minut w szczycie to charakterystyka oferty na linii Pilawa – Warszawa. Rano w dni robocze z Pilawy pociągi pojadą na Śródmieście na godziny 5:13, 5:39, 6:09, 6:39, 7:09, 7:39, 8:09, 8:39, 9:09.
Z Otwocka Koleje Mazowieckie będą odjeżdżały w dni powszednie 25 i 55 minut po pełnej godzinie przez cały dzień od 4:25 do 20:25. Podobnie będzie w kierunku powrotnym z Śródmieścia od 6:09 do 21:09. Tutaj końcówki minutowe odjazdów w kierunku otwockim dla Kolei Mazowieckich wynoszą 09 w kierunku Dęblina lub Pilawy i 39 w kierunku Otwocka (15:39 i 16:39 też do Pilawy)
Łączenie relacji spowoduje, że tak jak w latach 30-tych ubiegłego wieku podstawową średnicą w Warszawie będzie trasa Otwock – Pruszków obsługiwana naprzemiennie przez Koleje Mazowieckie i SKM. W efekcie w szczycie z Otwocka pojedzie 5 pociągów w godzinie, podobnie będzie tak w szczycie popołudniowym.
Ofertę KM uzupełni od 12.XII oferta pociągów SKM na biletach ZTM. W praktyce pociągi na odcinku warszawskim będą kursować naprzemiennie co 15 minut, a w szczycie jeszcze częściej. W celu szybszego dojazdu rano pociągi jadące do Warszawy będą kursowały bez dłuższego postoju na mijance w Celestynowie, który będą miały wszystkie pociągi jadące w drugim kierunku. Po południu odwrotnie – od 13-ej na mijance w Celestynowie będą oczekiwać pociągi w kierunku Warszawy, a pociągi z Warszawy będą przejeżdżać bez wydłużonego postoju. Wyjątkiem jest pociąg o 15:09 ze Śródmieścia.
Na odcinku Pilawa – Dęblin oferta ilościowo nie ulegnie zmianie, jednak jeden pociąg jadący wieczorem z Dęblina do Warszawy został przesunięty na ranną porę – odjedzie z Dęblina o 8:04 na 10:09 na Śródmieściu.
Niestety rano pociąg na 7:39 na Śródmieście będzie miał postój 13 minut w Pilawie (odjazd z Dęblina o 5:22). Postój ten wymusza wyprzedzanie pociągu osobowego przez pociąg TLK. Natomiast żaden inny pociąg jadący z Dęblina do Warszawy w dobie nie będzie wyprzedzany, jak ma to miejsce w obecnym rozkładzie jazdy na trasie do Pilawy. W kierunku powrotnym będzie tylko taki jeden przypadek rano dla pociągu ze Śródmieścia o 5:09 (postój w Sobolewie 14 minut). Obecnie taka sytuacja ma miejsce przy kursach, którymi wracają pasażerowie z pracy po 16-ej i 17-ej. W nowym rozkładzie jazdy postoje te zostaną wyeliminowane.
Linia KM8 Warszawa-Radom (Skarżysko)
Krótszy czas przejazdu, więcej połączeń i atrakcyjna oferta pociągów przyspieszonych Warszawa – Radom, ruch aglomeracyjny na odcinku Warszawa – Zalesie to najważniejsze zmiany na linii radomskiej.
Radom jako drugie co do wielkości miasto Mazowsza będzie miało dużo wygodniejsze połączenia kolejowe z Warszawą. Rano Kolej Mazowieckie pojadą do Warszawy 2 razy w godzinie o: 3;12, 3:52, 4:12, 4:44, 5:14, 5:45, 6:22, 7:12, 7:46, 8:23. Także w późniejszej porze w każdej godzinie do 18-ej będzie pociąg (kursywą zaznaczone pociągi przyspieszone z postojami na wybranych stacjach).
Wiele pociągów zapewni wysoki standard dzięki trakcji wagonowej – z Radomia pociągi o 3:12, 4:12, 5:45, 6:22, 7:46, 10:19, 11:42, 12:19, 13:39, 16:17, 17:57; 19:39, z Warszawy Centralnej 5:10, 7:10, 7:55, 9:05, 11:05, 13:35, 15:10, 15:59, 17:05, 19:00, 19:40, 21:05.
Nowe pociągi przyspieszone odjadą z Warszawy Centralnej o 7:55, 13:35, 15:59, 17:05 i 19:40, z Radomia o 5:45, 7:46, 10:19, 12:19, 16:17.
Pociągi przyspieszone pokonają odcinku Służewiec – Radom w ok. 1,5 godziny. Jednak skrócenie czasu jazdu obejmie także pociągi ze wszystkimi postojami. Podobnie jak na odcinku Otwock – Pilawa na odcinku jednotorowym w szczycie porannym pociągi jadące do Warszawy nie będą miały długich postojów na mijankach. Po południu odwrotnie – pociągi jadące od 13-ej będą bez dłuższego postoju na mijankach na odcinku Warka – Radom, który będą miały pociągi jadące w drugim kierunku. Dzięki temu czas jazdy wyniesie z/na Służewiec do/z Radomia ok. 1 godz. 50 minut.
W celu poprawy warunków podróżowania pojawi się nowy pociąg szczytowy z Warki o 6:49 do Warszawy (z Piaseczna o 7:31). W godzinach 7-9 pojawi się w Piasecznie w godzinie jeden nowy pociąg. W porze międzyszczytowej pociągi będą kursowały z większą równomiernością co ok. godzinę na odcinku Warka – Warszawa.
W szczycie porannym (Warszawa Zachodnia godz. 5 – 9) i w wydłużonym popołudniowym (Zachodnia godz. 13 – 21) na odcinku do Ustanówka pociągi będą kursowały 2 razy w godzinie co ok. 30 minut. Pierwsze ucieszy pasażerów korzystających z kolei przy dojazdach z centrum Warszawy w kierunku Służewca. Drugie pozwoli lepiej planować powroty z pracy w zależności do miejsca pracy (centrum miasta lub jej południowa część).
Wzrost oferty na trasie w dojazdach do Warszawy, które dominują na linii powoduje, że na odcinku Radom – Warka nie pojadą pociągi wożące po kilka osób (z Radomia po 22-ej i rano na 5:20). Tak jak i na liniach pozostałych celem podstawowym przewozów jest zapewnienia wysokiej częstotliwości kursowania dla osób pracujących i uczących się w Warszawie, które dominują w przewozach.
Podobnie jak na liniach z innymi sąsiadami Mazowsza, samorząd świętokrzyski nie dofinansowuje pociągów na swoim odcinku. W efekcie nie są przewidziane bezpośrednie połączenia Skarżysko Warszawa. Jednak nowy rozkład jazdy zapewnia dogodne przesiadki w takich relacjach w Radomiu.
Na odcinku Radom – Skarżysko oferta ulega zmianom wynikającym głównie z powodu wydłużenia czasów jazdy (Radom – Skarżysko 58-63 minuty) i z tego powodu braku wolnych tras. Np. pociąg Radom o 16:28 do Skarżyska z powodu kursów innych przewoźników pojedzie 17:24. Ilościowo oferta na tym odcinku nie ulegnie zmianie (12 par zamiast 11). Mniej pociągów pojedzie w dni wolne, gdy na tym odcinku spadają gwałtownie przewozy.
Ze względu na roboty budowlane koło Służewca (droga S8, linia na lotnisko) przez najbliższe miesiące będzie obowiązywał rozkład jazdy roboczy, gdzie pociągi mogą kursować z niewielkimi zmianami minutowymi.
Linia KM9 Warszawa-Mława (Działdowo)
Modernizacja linii kolejowej uniemożliwia znaczącą poprawę oferty. Mimo zawartych w regulaminie PKP PLK planów zakończenia prac torowych na odcinku Warszawa – Nasielsk do 11.XII przez najbliższe miesiące na odcinku Chotomów –Nasielsk pociągi będą dalej kursować po jednym torze.
29 par pociągów do Nasielska to niestety plan kursowania od kwietnia lub maja. Prace torowe wciąż trwają, co ogranicza przepustowość szlaku. W efekcie wiele zaplanowanych do kursowania pociągów nie pojedzie.
Od 12.XII wejdzie w życie tzw. zamknięciowy rozkład jazdy, gdzie pory kursowania pociągów i czas przejazdu będą znacząco inne niż w rocznym rozkładzie jazdy. Wynika to z faktu, że na trasie pierwszeństwo mają pociągi wyższej kategorii jak EIC i TLK. O ile rano w godzinie oferta będzie obejmować 2-3 pociągi, to po południu zamiast planowanych z Warszawy Woli dwóch tylko jeden.
Zostanie uruchomiony pociąg Działdowo – Radom – Działdowo, zestawiony z nowoczesnych wagonów piętrowych, który ma zapewnić komfortowy dojazd do Warszawy na 9-ą i powrót po 16-ej. Jednak z zaplanowanych trzech par pociągów przyspieszonych jeden z braku wolnej trasy nie pojedzie, a pozostałe będą mieć więcej postojów.
W celu poprawy punktualności na odcinku Warszawa – Nasielsk znaczna część pociągów kursujących na odcinku Nasielsk – Ciechanów / Działdowo kursuje w rozdzielonych relacjach. Ma to na celu unikanie sytuacji, gdy częste opóźnienia pociągów z Działdowa powodują brak oferty na odcinku podmiejskim nawet przez kilka godzin.
Niestety linia nasielska jest trasą, gdzie kilka lat modernizacji spowodowało drastyczny (ok. 60-70%) spadek przewozów. Ponieważ podstawowe roboty przeniosły się na odcinek Świercze – Działdowo, na odcinku do Nasielska prace trwają tylko przy tunelach i moście w Modlinie można się spodziewać wiosną wdrożenia zaplanowanej oferty z 3-4 pociągami w godzinie szczytu porannego i kursami co 30 minut w szczycie popołudniowym.
Do tego czasu wyższa częstotliwość kursowania będzie tylko na odcinku Warszawa Gdańska – Legionowo, gdzie kursują jako uzupełnienie oferty pociągi S9 na biletach ZTM. Oferta S9 w liczbie 2 par w godzinie zapewnia nawet na czas prac torowych dobrą częstotliwość kursowania nie rzadziej niż co 20 minut w szczycie.
Na trasie Warszawa – Nasielsk pojawią się też 2 pary bezpośrednich pociągów Warszawa – Sierpc prowadzone przez małe autobusy szynowe.
Linia KM26 Radom-Dęblin
Obecna oferta zostanie rozszerzona o dwie pary. Jedna będzie kursować w dni szkolne o 12:30 z Radomia i 13:44 z Dęblina. Drugi nowy pociąg pojedzie o 7:14 z Dęblina na 8:12 do Radomia i z Radomia o 5:45 na 7-ą do Dęblina.
Na trasie pojawi się ruch cykliczny. Z Dęblina do Radomia pociągi w dni robocze będą kursować co godzinę od 4:14 do 8:14 (z Pionek odjazdy 44 minut po pełnej godzinie). Potem pociągi będą kursować co 2 godziny lub 1-1,5. W dni wolne z racji na niższe potoki z 13 par będzie kursowało 8 w soboty i 7 w niedziele i święta.
W kierunku powrotnym zasadniczo pociągi wyjadą 45 minut po pełnej godzinie, z wyjątkiem pociągów o 12:30 i 18:25. W szczycie popołudniowym odjazdy z Radomia będą o 13:45, 14:45, 15:45 i 16:45, poza tym co 1-2 godziny. Ze względu na znaczący spadek przewozów wieczorem po pociągu o 19:45 następny będzie o 22:45.
Linia KM29 Tłuszcz-Ostrołęka
Obecna oferta na odcinku Wyszków – Ostrołęka ulegnie minutowym zmianom przy zachowaniu obecnej liczby pociągów. Z powodu niższych potoków pierwsza para na tej trasie pojedzie tylko w dni robocze. Priorytetem jest zapewnienie dogodnych przesiadek (3-5 minut) z/w kierunku Warszawy.
W dni powszednie z Wyszkowa w kierunku Ostrołęki pojadą pociągi po południu o 14:17, 15:20 i 16:52, rano przyjadą w na 5:09, 6:18, 7:19.
Więcej pociągów połączy Warszawę z Wyszkowem. Z Wyszkowa do Warszawy pojadą bezpośrednio pociągi o 4:39, 5:47, 6:19, 13:49, 18:48. Ale i kursy o 5:10, 7:20, 9:50 będą skomunikowane z pociągami do Warszawy.
Podobnie w kierunku powrotnym pociągi z Wileńskiej o 12:08, 13:08, 14:08, 15:08, 15:38, 16:38, 17:08, 18:08, 19:08 będą albo bezpośrednie do Wyszkowa albo skomunikowane.
Ze względu na brak dostępnego sprawnego taboru przewoźnik wycofał z oferty parę pociągów w dni szkolne z Tłuszcza o 7:57 do Wyszkowa i o 8:50 z powrotem.
Linie Radom-Drzewica, Czeremcha-Siedlce, Sierpc-Nasielsk, Sierpc-Kutno
Na liniach lokalnych notowane są niskie przewozy. Zmiany w ofercie szły w stronę zachowania kursujących pociągów w liczbie podobnej jak obecnie lub nieznacznie mniejszej. Zgodnie z ustaleniami z Województwem Mazowieckim wycofano lub zmieniono pory kursowania kursów wożących poniżej 10-20 osób.
W efekcie mniej pociągów będzie kursować rano w dni wolne od pracy. Na odcinku Radom – Drzewica z powodu braku dofinansowania na odcinku łódzkim pojedzie mniej pociągów (po 2 pary do Drzewicy i Przysuchy oraz 1 para PR do Łodzi).
Na odcinku Siedlce – Czeremcha nastąpi zmiana wynikająca z innej pory kursowania pociągu do/z Tłuszcza. Przeładowany autobus szynowy kursujący dotychczas w szczycie (dojazd do Warszawy na 8-ą) pojedzie teraz po 8-ej z Czeremchy zapewniając dojazd na 10-ą do Siedlec. Dodatkowo rano pociągi KM i PR dojadą do Siedlec ok. 6:00 i 7:30. Po południu ok. 14-ej, 17-ej i 19-ej. Jeden pociąg wieczorny KM pojedzie do Czeremchy po 18-ej po przyjeździe pociągu z Warszawy. Priorytetem na tej linii są krótkie przesiadki w Siedlcach w/z kierunku Warszawy.
Na linii Sierpc – Nasielsk zostanie zachowane kursowanie 5 par w dni robocze, ale tylko 3 w dni wolne. Niestety przewozy na tej linii są zależne od oferty na linii KM9, która z powodu robót nie zapewnia optymalnych przesiadek. Od 12.XII w celu poprawy oferty uruchomiony zostanie bezpośredni pociąg w środku dnia Sierpc – Warszawa – Sierpc.
Na trasie Kutno – Płock – Sierpc oferta jest prowadzona pod kątem skomunikowań w Kutnie na pociągi dalekobieżne. Niestety, ze względu na długi czas jazdy odcinka Płock – Kutno (75 minut) podstawowym kierunkiem podróży koleją jest Poznań. Na odcinku Płock – Kutno będzie z Mazovią kursować 5 par pociągów, na odcinku Sierpc – Płock 6 par, z tego 2 tylko w dni robocze.
Podsumowanie
Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich ma zapewnić poprawę oferty tam, gdzie kolej może przejąć znaczące potoki pasażerów z komunikacji drogowej, gdzie jest konkurencyjna, szybka i dostępna dla tysięcy pasażerów. Dlatego na liniach wokół Warszawy oraz na linii Radom – Dęblin rozkład jazdy uwzględnia więcej pociągów. Nowe pociągi mają zapewnić poprawę oferty w godzinach szczytów komunikacyjnych w czasie największych korków na drogach. Poza szczytem pociągi mają kursować wokół Warszawy co 30 minut (KM1, KM2, KM6, KM7) lub co godzinę (KM8, KM9, KM3), tak aby zapewnić atrakcyjną i łatwą do zapamiętania ofertę przewozową
Tam, gdzie kolej pełni tylko funkcje społeczne z racji na niskie prędkości handlowe i brak dobrze usytuowanych stacji, oferta będzie na porównywalnym poziomie przy nieznacznych ograniczeniach terminów kursowania.
Uwagi ogólne
1. Podobnie jak w komunikacji miejskiej w Warszawie, większość pociągów kursujących w dni robocze nie będzie kursowała w dni międzyświąteczne i przedświąteczne jak 24.XII, 31.XII lub 7.I, 22.IV, 2.V, 24.VI.
2. Dla uczestników zabaw sylwestrowych w Warszawie według projektu rozkładu jazdy ZM miały być uruchomione specjalne pociągi w dn. 31.XI i 1.I, które pozwoliłyby pojechać na powitanie Nowego Roku z kierunku Radomia, Siedlec, Sochaczewa, Żyrardowa, Nasielska, Tłuszcza, Otwocka.
3. W pociągach Kolei Mazowieckich w strefie ZTM nie obowiązują bilety jednorazowe, 20-, 40-, 60- i 90-minutowe ZTM. Przejazd na taki bilet lub nieskasowany bilet krótkookresowy np. dobowy jest przejazdem bez ważnego biletu. Koleje Mazowieckie oferują pasażerom atrakcyjne bilety strefowe zarówno czasowe, jak i okresowe.
4. Ze względu na konieczność eliminacji postojów wybranych pociągów na niektórych przystankach, nie każdy pociąg osobowy zatrzymuje się na wszystkich stacjach. Dotyczy to sporadycznych sytuacji, gdy umieszczenie pociągu w rozkładzie jazdy wymagało likwidacji części postojów, by pociąg mógł być wytrasowany między innymi – szybszymi – pociągami. Dlatego uprasza się podróżnych o każdorazowo sprawdzenie w informacji, w Internecie na stronie mazowieckie.com.pl lub u kierownika pociągu, czy dany pociąg ma postój na danym przystanku.
5. W przypadku załamania się pogody i wystąpienia zakłóceń w ruchu pociągów spowodowanych opadami śniegu, mrozami i innymi gwałtownymi zjawiskami pogodowymi, przewoźnik może być zmuszony do czasowego ograniczania oferty przewozowej np. w wyniku awarii rozjazdów na stacjach i braku możliwości przejazdu wszystkich pociągów założonych w rozkładzie jazdy. Sytuacji tych nie może wyeliminować ani obecny, ani nowy rozkład jazdy, gdyż zależą one głównie od zarządcy infrastruktury PKP PLK.
6. Od 12.XII na linii Warszawa – Ciechanów będą kontynuowane prace modernizacyjne. Na odcinku Chotomów – Nasielsk ruch będzie prowadzony jednotorowo co najmniej do 1 marca 2011 r. (szacunkowo do 30.IV). W efekcie pociągi będą kursowały według czasowego rozkładu jazdy, różniącego się znacznie od projektu przygotowanego w ramach rocznego rozkładu jazdy. Będzie kursowało mniej pociągów, ich czas jazdy będzie dłuższy niż założony, do czasu zakończenia prac torowych będą częściej występowały uciążliwe opóźnienia spowodowane ruchem jednotorowym. Do grudnia 2011 r. będą prowadzone prace torowe na odcinku Świercze – Działdowo, powodujące znaczne ograniczenie przepustowości linii kolejowej.
7. Od 12.XII na odcinku Warszawa Służewiec – Okęcie będą kontynuowane prace modernizacyjne. W efekcie pociągi będą miały skorygowane do kilku minut rozkład jazdy. Prace nie spowodują likwidacji żadnego z zamówionych pociągów.
8. Wszystkie składy wagonowe kursujące na odcinku Warszawa – Radom nie zatrzymują się na przystanku Gośniewice w celu skrócenia czasu jazdy.
Przypisy
[1] Liczba pasażerów – 58 mln – została obliczona na podstawie wykonanych przez Zielone Mazowsze badań potoków pasażerskich na zlecenie Województwa Mazowieckiego. Uwzględnia wszystkich pasażerów w pociągach Kolei Mazowieckich, podróżujących przede wszystkim na bilety kolejowe i Zarządu Transportu Miejskiego, ale także przejazdy niebiletowane, w tym przejazdy służbowe pracowników KM, osoby powyżej 70 roku życia w strefie ZTM, funkcjonariuszy służb mundurowych na służbie i przejazdy bez ważnego biletu.