50 milionów euro na trasy rowerowe Polski Wschodniej
Trasy rowerowe w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało zaktualizowany opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, przyjęty 7 lutego 2008 r. Z satysfakcją odnotowujemy, że w programie zostało zachowane działanie V.2. Trasy rowerowe, na które przeznaczono 50 mln euro. Cele i uzasadnienia tego działania w dużej mierze opierają się na projekcie Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej, za którym lobbujemy od 2005 r.
O ile się orientujemy, to pierwszy w Polsce przypadek wydzielonej linii finansowania ze środków unijnych dla infrastruktury rowerowej. W ramach programu mogą być finansowane trasy rowerowe w pięciu województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim. Beneficjenci mogą uzyskać dofinansowanie w wysokości nawet 95% kosztów inwestycji. Być może kwota zapisana w programie nie jest imponująca w porównaniu z wydatkami planowanymi w Londynie [zobacz >>>], ale nawet po ostatnim wzroście cen wystarczy na budowę co najmniej kilkuset kilometrów wydzielonych dróg rowerowych.
Oczywiście, cały czas istnieje ryzyko, że pieniądze te mogą zostać zmarnowane na działania nieefektywne i niepoprawiające warunków dla ruchu rowerowego. Założenia wyglądają nieźle, ale w Polsce występuje ogromna presja na budowę dróg rowerowych niskiej jakości czy znakowanie kolejnych tysięcy kilometrów szlaków wyglądających dobrze tylko w statystykach. Dlatego nie zamierzamy spocząć na laurach i zapraszamy organizacje rowerowe z wschodniej Polski do współpracy z nami w monitorowaniu wdrażania programu.
Najważniejsze informacje na temat działania
(fragmenty Szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013
)
Oś priorytetowa V: Zrównoważony rozwój potencjału turystycznego opartego o warunki naturalne.
Działanie V.2. Trasy rowerowe.
Część finansowa | |
---|---|
Alokacja finansowa na działanie ogółem | 50 000 000 euro |
Wkład ze środków unijnych na działanie | 42 500 000 euro |
Wkład ze środków publicznych krajowych na działanie | 7 500 000 euro |
Maksymalny udział środków publicznych w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu | 100% (w tym: 85% EFRR, 10% Budżet Państwa cz. 34, 5% beneficjent) |
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest: rozwój turystyki rowerowej w Polsce Wschodniej. Stworzenie infrastruktury dla ruchu rowerowego stanowi element zrównoważonego rozwoju systemu transportu. Całość wspieranych działań wywoła impuls do rozwoju i promowania turystyki rowerowej oraz przyczyni się do aktywizacji społecznej osób aktywnie spędzających wolny czas oraz aktywizacji gospodarczej grupy przedsiębiorców świadczących usługi w sektorze turystycznym. Ponadto zintegrowane działania na rzecz rowerowych tras turystycznych przyczynią się do ochrony miejsc cennych przyrodniczo przed nieskoordynowanym ruchem turystycznym.
Dla Polski Wschodniej rozwój turystyki rowerowej będzie znaczącym czynnikiem rozwoju lokalnego,
z wykorzystaniem istniejącego potencjału, m.in. dużych naturalnych walorów krajoznawczo – turystycznych i
przyrodniczych, a także szlaków pielgrzymkowych do miejsc kultu religijnego.
Kompleksowy projekt obejmujący swym zasięgiem pięć województw Polski Wschodniej, składać się będzie z dwóch komponentów:
– budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych o utwardzonej nawierzchni (głównie na terenie miast), które umożliwią bezpieczne przemieszczanie się po mieście oraz połączą miejsca kluczowe z punktu
widzenia ruchu rowerowego (dworce kolejowe, autobusowe, parkingi, atrakcje turystyczne), a także
bezpiecznie wyprowadzą ruch rowerowy poza obszar miejski,
– wytyczanie i oznakowanie tras rowerowych na terenie pozamiejskim gdzie z uwagi na środowisko naturalne nie jest wskazane położenie nawierzchni bitumicznej lub betonowej.
Komplementarność z innymi działaniami i osiami priorytetowymi
Działania podjęte w tym zakresie będą komplementarne w stosunku do inwestycji realizowanych w ramach:
– PO Infrastruktura i Środowisko (EFRR) – w zakresie budowy bądź modernizacji małej infrastruktury służącej udostępnianiu dla turystów obszarów chronionych;
– Regionalnych programów operacyjnych województw Polski Wschodniej (EFRR) – w zakresie budowy
lokalnych i regionalnych tras/ścieżek rowerowych wraz z budową bądź modernizacją małej infrastruktury służącej udostępnianiu dla turystów obszarów chronionych; Budowy systemów parkingów Bike&Ride
.
– Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej – w zakresie infrastruktury komunikacyjnej o znaczeniu dla turystyki transgranicznej w tym budowy tras rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
– Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie wsparcia dla MSP podejmujących działalność w sektorze
turystyki, w tym agroturystyki, modernizacji bazy turystycznej na terenie leśnym i obszarach wiejskich.
Przykładowe rodzaje projektów
– budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych o utwardzonej nawierzchni (głównie na terenie miast).
– wytyczanie i oznakowanie tras rowerowych na terenie pozamiejskim.
– budowa i montaż podstawowej infrastruktury towarzyszącej tj. stojaków na rowery, wiat postojowych,
wiat widokowych, itp. oraz innych urządzeń niezbędnych do zapewnienia bezpiecznego przejazdu po trasach/ścieżkach realizowanych w ramach Programu.
Zobacz także
Trasa Rowerowa Polski Egzotycznej:
exoticpoland.zm.org.pl
Komentarz na stronie sieci „Miasta dla rowerów”:
www.rowery.org.pl/polskawschodnia2008.html