Jakie wymogi musi spełniać droga dla rowerów?
Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m.st. Warszawie
Dokument określający przyjęte zarządzeniem prezydenta m.st. Warszawy standardy infrastruktury rowerowej do pobrania ze strony:
www.strategiatransportowa.um.warszawa.pl/opracowania-30.html
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430)
Dział III – DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
Rozdział 9 – Ścieżki rowerowe
§ 46.
1. Usytuowanie ścieżki rowerowej względem jezdni powinno zapewnić bezpieczeństwo ruchu.
2. Odległość ścieżki rowerowej od krawędzi jezdni oraz jej usytuowanie powinny odpowiadać wymaganiom określonym w § 43 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przy przebudowie lub remoncie drogi klasy G i dróg niższych klas dopuszcza się wyznaczenie przy prawej krawędzi jezdni pasa dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m. Pas dla rowerów powinien być oddzielony od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi.
§ 47.
1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
1) 1,5 m – gdy jest ona jednokierunkowa,
2) 2,0 m – gdy jest ona dwukierunkowa,
3) 2,5 m – gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi.
2. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.
§ 48.
1. Pochylenie podłużne ścieżki rowerowej nie powinno przekraczać 5%. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się większe pochylenia, lecz nie większe niż 15%. Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm.
2. Pochylenie poprzeczne ścieżki rowerowej powinno być jednostronne i wynosić od 1% do 3%, w zależności od rodzaju nawierzchni, i powinno umożliwiać sprawny spływ wody opadowej.
[…]
Rozdział 12 – Skrajnia drogi
§ 54.
1. Nad drogą powinna być zachowana wolna przestrzeń, zwana dalej „skrajnią drogi”, o wymiarach określonych w załączniku nr 1.
[…]
4. Wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową powinna być nie mniejsza niż 2,50 m, a w wypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m.
Dział IV – WYPOSAŻENIE TECHNICZNE DRÓG
Rozdział 2 – Urządzenia oświetleniowe
§ 109 […]
5. Słupy oświetleniowe powinny być tak usytuowane, aby nie powodowały zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i nie ograniczały widoczności. Słupy oświetleniowe oraz oprawy oświetleniowe powinny być umieszczone poza skrajnią drogi, o której mowa w § 54.
[…]
Rozdział 5 – Infrastruktura techniczna w pasie drogowym nie związana z drogą
[przydatny, gdy projektant uzasadniając substandardowe rozwiązania powołuje się na uzgodnienia z zarządcami infrastruktury podziemnej]
[…]
§ 140.
1. Umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą, zwanej dalej „infrastrukturą”, nie może naruszać elementów technicznych drogi oraz nie może przyczyniać się do czasowego lub trwałego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu albo zmniejszenia wartości użytkowej drogi.
2. Infrastrukturę, o której mowa w ust. 1, stanowią w szczególności:
1) linie elektroenergetyczne wysokiego i niskiego napięcia oraz linie telekomunikacyjne,
2) przewody kanalizacyjne nie służące do odwodnienia drogi, gazowe, ciepłownicze i wodociągowe,
[…]
Załącznik nr 1 – Schematy skrajni dróg
[…]
5. Chodnik i ścieżka rowerowa.
[…]
Załącznik nr 2 – Warunki widoczności na skrzyżowaniach i zjazdach
[…]
5. Przy ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej oraz przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, w odległości nie mniejszej niż 3,0 m od krawędzi jezdni lub krawędzi ścieżki rowerowej, powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu, co najmniej na odległość widoczności L2 określoną w tabeli:
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Odległość widoczności L2 (m) | 180 | 160 | 120 | 100 | 90 | 70 | 60 | 40 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 3, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody.