Założenia studium komunikacyjnego Bielan i Bemowa trzeba uzupełnić
Wnioski i uwagi dotyczące Studium komunikacyjnego rejonu dzielnic Bielany i Bemowo w związku z przebiegiem wylotu
trasy S7 na Gdańsk.
Stowarzyszenie zwraca uwagę, że zanim podejmie się właściwe prace nad w/w Studium, zachodzi pilna potrzeba skorygowania samych jego założeń. Już w specyfikacji istotnych warunków zamówienia z 19 lutego 2010 r. (ZP/AN/341/II-54/10) widać fundamentalne braki. Najistotniejsze z nich to:
Brak odwołań w SIWZ do kluczowych dokumentów, w tym zwłaszcza do obowiązującej Strategii Zrównoważonego Rozwoju
Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne przyjęte uchwałą nr LVIII/1749/2009 Rady Warszawy z 9 lipca 2009 r.
WNIOSKI:
- Wprowadzić Strategię (oraz zawarty w niej Zrównoważony Plan Rozwoju Transportu Publicznego) jako podstawowe źródło założeń dla Studium.
- Wprowadzić Plan Ochrony Powietrza dla aglomeracji warszawskiej jako kolejne źródło założeń dla Studium.
- W zakresie prognoz ruchu uwzględnić wymogi ograniczenia natężenia motoryzacji indywidualnej wynikające z obowiązujących dokumentów i aktów prawnych.
Niedopuszczalne pominięcie wariantowania w zakresie rozwiązań transportu publicznego
cyt. Nie przewiduje się wariantowania systemu transportu publicznego.
(P. 8 str 9)
Niedopuszczalne jest zawężanie Studium komunikacyjnego jedynie do aspektu drogowego i motoryzacji indywidualnej.
WNIOSKI:
- Wprowadzić obowiązkowe wariantowanie systemu transportu publicznego.
- W wariantowaniu uwzględnić różne docelowe proporcje modal split czyli podziału zadań przewozowych między różne środki transportu;
- potoki ruchu i prognozy szacować w osobach na godzinę, a nie w pojazdach na godzinę.
- Nałożyć obowiązek priorytetowego traktowania transportu publicznego i ruchu pieszego, w tym minimalizacji niekorzystnych skutków trasy S7 na przyległe tereny zurbanizowane (fragmentacja, hałas, emisje zanieczyszczeń itp.)
Niewystarczające wymagania dotyczące konsultacji społecznych, mimo ogromnej wagi społecznej przedmiotu opracowania i jego skutków.
W tym zakresie zaniechanie udziału społecznego może skutkować naruszeniem ratyfikowanej przez Polskę konwencji z Aarhus (Dz. U. Nr 78/2003, poz. 706).
WNIOSKI:
- Wprowadzić obowiązkowe konsultacje społeczne w obu dzielnicach przed zamknięciem obu etapów oraz obowiązek odniesienia się do wniosków i uwag zgłoszonych przez spłeczeństwo.
- Nałożyć obowiązek udostępnienia w Internecie roboczych wersji opracowań nie później niż 14 dni przed terminem konsultacji społecznych.