Miasto obsługuje szereg pociągów, pozwalających dostać się do niego o każdej porze dnia. Dla chcących przyjechać rano z daleka, dostępne są pociągi nocne – m.in. z Czech.Jadąc z Polski, najprościej przesiąść się w Wiedniu. Jest to jedna ze stacji umożliwiających załadunek/rozładunek nieco większego bagażu (głównie w relacji Wiedeń – Hamburg).Drogowskazy na miejscu w Salzburgu ukierunkowane są już jednak na podróżnych niezmotoryzowanych, chociażby chcących zaparkować rower. Kryty parking rowerowe dostępny jest m.in przy dworcu kolejowym.
Handel z bliska
Oczywiście można też trafić na odkryte miejsca parkingowe – istotny czynnik wpływający na atrakcyjność sklepów.W mieście są też samochody, jednak – jak informuje znak po lewej – czasem muszą ustąpić miejsca, by nie utrudniać handlu.Znak końca odcinka targowego. Jest to wariant stałych ulic handlowych wspomnianych na przykładzie Wiednia.Plac targowy, czyli faktycznie – rynek.
Ruch spokojny
Na ulicach nie-targowych parkowanie samochodów bywa zorganizowane naprzemiennie. Skutkuje to uspokojeniem ruchu poprzez zwężenie jezdni i esowanie toru jazdy. W przypadku braku samochodów, ich funkcję pełnią donice.Na skrzyżowaniach skutecznym rozwiązaniem są małe i mini-ronda. W tym przypadku z azylami z prefabrykatów i jedynie namalowaną wyspą centralną.Są one przejezdne nawet dla pojazdów większych od śmieciarek.
Zrównoważony podział jezdni
W przypadku innych większych pojazdów, których ruch powinien być przyspieszony względem samochodów, jednym z rozwiązań są pasy dla autobusów. W tym przypadku jest to jeden z dwóch pasów w danym kierunku. W przeciwnym również znajdują się dwa pasy ruchu: jeden ruchu ogólnego, drugi dla rowerów.Co do zasady, tam gdzie nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, należy dopuścić ich ruch po buspasie. Warto zwrócić uwagę, że buspas jest fizycznie wydzielony z jezdni.Wariant bez fizycznego wydzielenia, ale również z dopuszczonym ruchem rowerowym.Wyraźniejsze wydzielenie z jezdni, jak też z sygnalizacji, obowiązującej jedynie dla samochodów (i rowerów – jadących pasem rowerowym).Odliczacze czasu do przyjazdu autobusu i pas rowerowy wzdłuż przystanku. (Autobusy jadą dalej na wprost, jak na poprzednim zdjęciu.)Możliwość skrętu w prawo dla samochodów to niekoniecznie powód, by dopuszczać ich ruch po pasie dla autobusów. Warto też odnotować przejścia dla pieszych w linii chodnika, bez utrudniania ruchu poprzez ich odsuwanie od skrzyżowania. Aż dziw, że w Austrii nie ginie więcej pieszych niż w Polsce.
Trolejbusy
Po Salzburgu jeżdżą nie tylko autobusy, lecz również znany od dawna elektryczny środek miejskiej komunikacji kołowej, czyli trolejbusy. Na zdjęciu wyjazd z zajezdni.Miasto chwali się nimi jako pojazdami bezemisyjnymi pod względem gazów cieplarnianych dzięki wykorzystaniu energii z elektrowni wodnych. Dodatkowo udaje się ograniczyć emisję hałasu i pyłów. Minusem jest konieczność zainwestowania w infrastrukturę widoczną na poprzednim zdjęciu.W środku trolejbusów można spotkać nietypowy uchwyt – możliwy do wykorzystania przy przewozie roweru.Trolejbusami zarządza się z dyspozytorni……a sprowadza je z Polski.