Kto oszukuje w budżecie partycypacyjnym? Skarga na burmistrza Mokotowa
Do:
Wydział Skarg i Wniosków
Gabinetu Prezydenta
ul. Senatorska 27
00-099 Warszawa
Szanowna Pani Prezydent,
Na podstawie art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego składam skargę na Pana Bogdana Olesińskiego, burmistrza dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy.
Co myśli burmistrz Mokotowa?
Przedmiotem skargi jest pomówienie przez Pana Bogdana Olesińskiego osób, które składają pomysłu do budżetu partycypacyjnego projekty polegające na rozbudowie infrastruktury rowerowej, o oszukiwanie w treści wniosków. Wypowiedź taka znajduje się w artykule pt. „Parkowanie w Warszawie. Awantura o nielegalne miejsca postojowe na Starym Mokotowie” opublikowanym w dniu 12 grudnia br. w Gazecie Wyborczej:
warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,22769392,parkowanie-w-warszawie-awantura-o-nielegalne-miejsca-postojowe.html
Zgodnie z regulaminem przeprowadzania budżetu partycypacyjnego w Warszawie i wypowiedziami osób koordynujących konsultacje, mieszkaniec ma mieć pomysł, a jego merytoryczną weryfikacją zajmuje się urząd miasta. Wielokrotnie dochodziło do sytuacji, w której urzędnicy weryfikujący pomysł, dopisywali do treści wniosku informację o liczbie likwidowanych miejsc postojowych. Zdarzały się przypadki (np.
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/projekt/10351
), że taka informacja była fałszywa, gdyż konsekwencją wniosku było uporządkowanie parkowania, które odbywa się niezgodnie z prawem o ruchu drogowym, zagrażając bezpieczeństwu ludzi, na chodnikach i przy przejściach dla pieszych.
Jednym ze zrealizowanych wniosków do budżetu partycypacyjnego na Mokotowie zawierających infrastrukturę rowerową jest „Spokojna Kazimierzowska” (
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/projekt/6068
). Projekt powstał po zabiciu przez kierowcę samochodu na przejściu dla pieszych nauczyciela szkoły podstawowej nr 157. W wyniku realizacji projektu powstały wyspy na przejściach dla pieszych, kontrapas rowerowy od ul. Narbutta do ul. Rakowieckiej, oraz za pomocą słupków blokujących uniemożliwiono nielegalne pozostawianie samochodów w obrębie skrzyżowań. Uporządkowanie parkowania jest zapisane w treści wniosku! Bezpieczeństwo ruchu drogowego znacznie się poprawiło, szczególnie na skrzyżowaniu ulic Kazimierzowskiej i Narbutta. Takie działania należą do obowiązków władz publicznych i ogromne zaniepokojenie o przestrzeganie prawa budzą stwierdzenia podważające zasadność o ich wnioskowanie.
Jak działamy na rzecz bezpieczeństwa
Projekt, o którym mowa w artykule „Stary Mokotów: Chodniki wolne od rowerów!” (
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/projekt/7924
) w kształcie, jaki był poddany pod głosowanie mieszkańców, zawierał dopuszczenie możliwości jazdy rowerami w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych dla samochodów i budowę wysp na przejściach dla pieszych. Nie było w nim mowy o stawianiu słupków blokujących. Ten element, jako wymaganie bezpieczeństwa ruchu drogowego, został dodany przez organ zarządzający ruchem, czyli obecne Biuro Polityki Mobilności i Transportu, na etapie przygotowania wdrożenia wybranego przez mieszkańców pomysłu. Od czasu przedstawienia tego wymagania do momentu wykonania projektu w terenie upłynęły dwa lata. Przez te dwa lata urząd dzielnicy Mokotów nie wykonał żadnych widocznych dla mnie działań w celu zapobieżenia konfliktowi. Jest to o tyle dziwne zachowanie, że urząd dzielnicy ma pełną wiedzę o prowadzonych pracach, miał czas na dotarcie z informacją do mieszkańców, pieniądze, odpowiednio wyszkolone kadry oraz narzędzia do rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Obecne protesty odbywające się na ulicach są więc konsekwencją nikłego zainteresowania władz dzielnicy problemami mieszkańców.
Warto zauważyć, że o ile treść wniosków dotyczących ruchu rowerowego jest skrupulatnie weryfikowana pod względem merytorycznym i finansowym, to wnioski dotyczące budowy parkingów już nie. W efekcie mieszkańcy często nie wiedzą, że budowa miejsc postojowych odbędzie się kosztem trawników: [zobacz >>>] W licznych przypadkach budowa parkingów jest niezgodna z obowiązującą Strategią zrównoważonego rozwoju systemu transportowego m.st. Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne, która zawiera zapis o ograniczaniu liczby miejsc postojowych w obszarze środmiejskim Warszawy, a mimo to takich uwag nie zawierają karty weryfikacyjne pomysłów.
O co wnioskuję
Wnoszę o:
1. pisemne przeprosiny autorów projektów rowerowych, napisane ręcznie przez Pana Bogdana Olesińskiego i zamieszczenie ich na stronie internetowej urzędu dzielnicy Mokotów;
2. przeprowadzenie wspólnego szkolenia dla władz miasta, władz dzielnic, radnych, urzędników odpowiedzialnych za drogi oraz członków organizacji społecznych z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dostępności poprzez wspólny przejazd chodnikami na wózkach inwalidzkich (chciałbym, aby zarówno Pani Prezydent, jak i Pan Bogdan Olesiński wzięli udział w takim szkoleniu na terenie Starego Mokotowa);
3. przeprowadzenie społecznej kontroli sposobu weryfikacji wniosków do budżetu partycypacyjnego dotyczących dróg w zakresie ich zgodności z prawem krajowym i lokalnym;
4. jak najszybsze wdrożenie reguł postępowania w sytuacjach konfliktów społecznych zgodnie z zapisami projektu Programu Dialog.
Uprzejmie proszę o elektroniczne doręczenie zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi.
Robert Buciak
Do wiadomości: Stowarzyszenie Zielone Mazowsze