Metro wychodzi z podziemi
Nieco ponad pół roku po podpisaniu listu intencyjnego, władze Warszawy przystępują do tworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej, mającej stanowić naziemny odpowiednik metra na trasie zachód-południowy wschód (Dw. Zachodni-Falenica). Rozpisano bowiem przetarg na sześć nowoczesnych pociągów SKM, które umożliwiłyby kursowanie kolejki co piętnaście minut, bowiem czas przejazdu przez całą Warszawę ma skrócić się do pół godziny.
Póki co nowy skład ma kursować na terenie Warszawy, jednak gdy Warszawa ustali warunki współpracy z okolicznymi samorządami, trasa warszawskiej Szybkiej Kolei ma przedłużyć się do Grodziska Mazowieckiego i Otwocka, a okołowarszawskie gminy powinny zainwestować w parkingi usprawniającę komunikację „Parkuj i Jedź”.
W sferze zapowiedzi pozostają póki co remonty i modernizacja infrastruktury, w tym przede wszystkim stacji kolejowych, które powinny stać się czystsze, atrakcyjniejsze, bezpieczniejsze oraz lepiej połączone z innymi formami komunikacji miejskiej. To wszystko, wraz z wprowadzeniem obsługi biletów ZTM na liniach SKM umożliwiłoby utworzenie całkiem sprawnego systemu komunikacji okolic Warszawy ze wszystkimi jej częściami jak też poprawiłoby relacje wewnątrz-warszawskie.
Póki co władze zapowiadają budowę drugiej linii SKM, łączącej Legionowo z Dworcem Zachodnim. Koszty związane z remontem stacji na tej trasie miałby pokryć okoliczny biznes, tym samym zachęcając większą ilość klientów do dojeżdzania w swoje okolice. Miejmy nadzieję, że i te zapowiedzi po paru miesiącach zaczną być wprowadzane w życie (prezydent Warszawy zapowiada, że druga linia ruszy w 2006 roku, a pociągi będące przedmiotem obecnego przetargu mają być dostarczone na przełomie lat 2005/2006).