Dokumentacja zdjęciowa ul. Sosnkowskiego
Informacje ogólne
Odcinek Al. Jerozolimskie – Pużaka.
Droga powiatowa klasy „Z”. Ruch autobusowy wyłącznie w kierunku północnym (w godzinie szczytu – 8 autobusów). W rejonie nowych pawilonów na południe od skrzyżowanie z ul. Kolorową chodniki są często zastawiane samochodami, mimo istnienia na tyłach pawilonów specjalnego parkingu.
Możliwe rozwiązania rowerowe
Dwie drogi jednokierunkowe
Zalecane rozwiązanie to dwie jednokierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach ulicy. Propozycja ta wynika z ograniczonej przestrzeni do dyspozycji zarówno po jednej jak i po drugiej stronie jezdni. Dodatkowo jednokierunkowość dróg ułatwi ewentualne etapowanie prac.
Jedna droga dwukierunkowa
Można rozważyć budowę jednej drogi dwukierunkowej, ale prawdopodobnie wymagałoby to miejscowego obniżenia standardów trasy. Gdyby podjęta została decyzja o realizacji drogi dla rowerów tylko po jednej stronie ulicy, należałoby konsekwentnie trzymać się tej strony na całym omawianym odcinku – wykluczona jest zmiana strony ulicy pomiędzy Al. Jerozolimskimi a ul. Pużaka.
Ruch na zasadach ogólnych w jezdni
Ruch pojazdów samochodowych na ul. Sosnkowskiego nie jest na tyle intensywny, by uniemożliwiać integrację ruchu rowerowego. Przyjęcie takiego rozwiązania jako docelowego wymagałoby jednak spowolnienia ruchu samochodowego, a klasa drogi oraz funkcjonujący na niej ruch autobusowy ograniczają zakres dopuszczalnych środków technicznych uspokojenia ruchu.
Wariant łączony
Pomysł do rozważenia: wykonanie dwóch jednokierunkowych dróg dla rowerów na części odcinka (gdzie brak skrzyżowań, nieliczne wjazdy na posesje) oraz ruch na zasadach ogólnych na pozostałym fragmencie (gdzie większy ruch pieszy). Konieczne byłoby w takim wariancie wykonanie dogodnych wjazdów i wyjazdów.
Zdjęcia
Strona wschodnia
Początek trasy – przejście przez parking przez hipermarketem Lidl.
Na północ od hipermarketu można wykonać ciąg pieszo-rowerowy na miejscu obecnej wydeptanej ścieżki w oddaleniu od jezdni. Ciąg ten miałby pewne walory rekreacyjne, jednak należy sprawdzić czy nie koliduje z planami zagospodarowania widocznego na zdjęciu terenu zielonego. Konieczna byłaby likwidacja 1-2 miejsc parkingowych, tak by nie blokować wjazdu z parkingu na ciąg.
Dzielnicowy Zakład Oczyszczania Z-6 (ul. Sosnkowskiego 4) – początek zawężonego odcinka. Możliwe wydzielenie jednokierunkowej drogi dla rowerów lub oznakowanie chodnika jako ciągu pieszo-rowerowego. Wskazane podniesienie wyjazdu z bazy MPO do poziomu ciągu pieszo-rowerowego.
Na wysokości Sosnkowskiego 6 szerokość chodnika wynosi ok. 3,5-3,7 m. Wskazane byłoby chyba przesunięcie latarni, by udrożnić ciąg (obecnie z jednej strony ograniczany przez znaki drogowe, z drugiej przez latarnie).
Nowe pawilony przed skrzyżowaniem z ul. Kolorową. Gdyby udało się przenieść parkowanie na parking, można by zaadaptować chodnik bliżej jezdni na drogę dla rowerów.
Przystanek autobusowy Kolorowa 01. Droga dla rowerów powinna przechodzić tu za wiatą. Wskazane wykonanie dodatkowych chodników na kierunkach odpowiadających istniejącym przedeptom.
Teren przed zespołem szkół. Prawdopodobnie najlepszym wyjściem byłaby kontynuacja trasy rowerowej w pasie zieleni z pozostawieniem chodnika na obecnym miejscu, ale wskazane są dodatkowe obserwacje w godzinach rozpoczęcia i zakończenia nauki szkolnej.
Skrzyżowanie ul. Sosnkowskiego i Pużaka, powiązanie z planowaną drogą dla rowerów w ul. Pużaka. Wskazane wytyczenie przejazdów dla rowerów na wszystkich czterech wlotach skrzyżowania.
Za skrzyżowaniem z ul. Pużaka można wykonać płynne włączenie drogi dla rowerów w jezdnię ul. Sosnkowskiego (patrz standardy, pkt …) i dalej prowadzić ruch rowerów na zasadach ogólnych w jezdni.
Strona zachodnia
Naprzeciwko hipermarketu brak nawet chodnika. Wskazane wykonanie zarówno chodnika jak i ścieżki rowerowej, ewentualnie ciągu pieszo-rowerowego.
Nieco na północ od hipermarketu pojawia się żużlowe pobocze (przeznaczone na parking? do sprawdzenia) Możliwe jest dopuszczenie parkowania równoległego i utworzenie ciągu pieszo-rowerowego.
Wzdłuż ogrodzenia stadionu. Zalecane wytyczenie chodnika przy ogrodzeniu basenu oraz drogi dla rowerów w pasie zieleni pomiędzy latarniami a jezdnią.
Pomiędzy basenem a wylotem ul. Kolorowej, naprzeciwko pawilonów handlowych. Po usunięciu parkowania można zaadaptować istniejący chodnik na drogę dla rowerów i wybudować nowy w pasie zieleni. Do sprawdzenia: podaż miejsc parkingowych w okolicy oraz możliwość pozostawienia parkowania równoległego.
Na północ od wylotu ul. Kolorowej. Na trawniku ślady nielegalnego parkowania. Optymalnym wyjściem byłaby prawdopodobnie budowa drogi dla rowerów i chodnika w pasie pomiędzy drzewami a budynkiem. Do sprawdzenia: własność terenu.
Sięgacze
Przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie na południowym wylocie ul. Sosnkowskiego. Konieczne wyznaczenie przejazdu dla rowerów obok przejścia oraz nowego chodnika i dojazdu do przejazdu (na miejscu obecnego przedeptu).
Połączenie z al. Bzów wzdłuż południowego ogrodzenia stadionu.
Przejazd przez teren stadionu – skrót dostępny za dnia.
Wlot ul. Kolorowej. W ankietach sygnalizowano potrzebę wykonania kontrapasu w tej ulicy. Postulat wydaje się sensowny, zwłaszcza na odcinku Sosnkowskiego – Tomcia Palucha (ok. 200 m). W razie deficytu miejsc parkingowych można przenieść parkowanie na jezdnię i wykonać jednokierunkową drogę dla rowerów na obecnie zajętym przez samochody chodniku.