Sprawozdanie z działalności za rok 2001
Rowery
Zorganizowaliśmy 4 większe przejazdy rowerowe – Powitanie wiosny,
Rzuć samochód razem z nami, Europejski Dzień bez Samochodu,
Mikołajki Rowerowe – z udziałem od 70 do 300 osób.
Przy pomocy gości z Holandii udekorowaliśmy gustownym transparentem
edukacyjnym „Rower nie Żaba – nie przeskoczy” wiadukt
na węźle Żaba, zrealizowanym bez wymaganych ścieżek rowerowych. Transparent
zdobił wiadukt przez przeszło 2 tygodnie.
Andrzej, Olek i Robert oznakowali 6,2 km szlaku rowerowego od Ronda Starzyńskiego
przez tereny kolejowe nad Kanał Żerański, a następnie ten fakt
rozreklamowali, dzięki czemu rowerzyści poznali atrakcyjny skrót.
Energicznie protestowaliśmy przeciwko sejmowemu projektowi wprowadzenia obowiązku
jazdy w kasku, przy okazji promując rower jako taki oraz bardziej cywilizowane
metody poprawy bezpieczeństwa cyklistów. Niesławna propozycja przepadła.
Zachęcaliśmy do wzięcia udziału w zdecydowanym proteście telefoniczno –
faksowo – prasowym przeciwko muldom na ścieżce nadwiślańskiej.
W ciągu tygodnia udało się doprowadzić do ich usunięcia.
Olek zainicjował akcję wysyłania maili do gminy Bielany, dzięki czemu
zrezygnowano ze zrywania dobrego asfaltu na ścieżce przy Sokratesa i Conrada.
Powstały i rozwinęły się kolejne strony WWW: Warszawski Informator
Rowerowy, Piaseczyńska Strona Rowerowa, VeloMazovia (patrz niżej).
Dzięki wytrwałemu lobbingowi klanu Ciechomskich, uchwalona została przez
Radę Miasta Piaseczna uchwała rowerowa, zobowiązująca Zarząd Miasta do opracowania
koncepcji przebiegu dróg rowerowych. Przy wszystkich budowanych i
modernizowanych ulicach i drogach na terenie miasta i gminy muszą być budowane
drogi rowerowe. Ostatnim postanowieniem uchwały jest zobowiązanie do
wytyczenia i oznakowania ścieżek rowerowych rekreacyjnych na terenie miasta i
gminy.
Marcin C. i Wiktor pilnują modernizacji ważnego ciągu ulic w Piasecznie
(Sienkiewicza – Stołeczna), szykując projekt rozwiązań rowerowych na tym
ciągu.
Rozesłaliśmy wyniki naszych sond internetowych do gmin i dzielnic.
Przygotowaliśmy projekt nowej ankiety rowerowej, która ma być
wydrukowana i rozprowadzana przez gminy Bielany i Ursynów.
Molestowaliśmy (Olek, Robert, Andrea) różnymi pismami ZDM oraz urzędy gmin
i dzielnic Bielany, Białołęka, Praga Północ, Praga Południe i Ursynów.
Przypominaliśmy o ścieżkach rowerowych przy okazji wniosków do różnych
planów zagospodarowania przestrzennego, przy okazji narysowaliśmy szczegółową
koncepcję dla Woli Zachodniej.
Sporządziliśmy kilka nowych raportów – w tym nt. realizacji warszawskich szlaków
rowerowych, zaległych ścieżek oraz nieciągłości w systemie ścieżek.
Uzyskaliśmy (z dużym opóźnieniem) fundusze na projekt VeloMazovia i rozpoczęliśmy
prace nad koncepcją regionalnych tras rowerowych dla Mazowsza.
Przeprowadziliśmy 14 plenerowych wycieczek rowerowych w szeroko rozumiane
okolice Warszawy (Puławy, Ostrołęka, Grunwald, Ciechanów…) cieszących się
zainteresowaniem od 2 do kilkunastu osób.
Transport
Umieściliśmy we wszystkich warszawskich autobusach i tramwajach, za zgodą
Zarządu Transportu Miejskiego, nasze plakaty samoprzylepne, przedstawiające
zalety transportu publicznego i popularyzujące proste środki umożliwiające
jego usprawnienie.
Pomogliśmy umieścić wystawę „TIRy na tory” w Sejmie RP, a później na
Dworcu Centralnym.
Krzysiek R i Marcin H aktywnie uczestniczyli w pracach Warszawskiego Okrągłego
Stołu Transportowego, który przyjął kolejne 2 rekomendacje: „Transport
publiczny” i „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego”.
Olek referował postępy miasta w dziedzinie transportu, a właściwie
ich brak, na sesji „Zielone Tezy dla Warszawy – w rok później”.
Zrobiliśmy pikietę pod hasłem „Metro tak – wypaczenia nie!”, by zwrócić uwagę
na likwidację przejść dla pieszych i linii tramwajowej nr 4 pod pretekstem
oddania do użytku stacji metra przy placu Bankowym.
Krzysiek M, Robert i Andrea namówili władze miasta do włączenia się w
organizację Europejskiego Dnia bez Samochodu (wciąż
jest to stawianie sprawy na głowie – w Europie to władze namawiają organizacje
pozarządowe), dzięki czemu udało się zorganizować imprezę na Nowym Świecie.
Wspólnie z BZT PKE przygotowaliśmy cykl ulotek „Alternatywy dla Warszawy”,
promujących nowatorskie koncepcje i inicjatywy rozwoju miasta nowoczesnego i
przyjaznego, w odróżnieniu od archaicznych i zużytych koncepcji miejskich
decydentów.
Kilkakrotnie przy różnych okazjach (ulotki, zbieranie podpisów)
nagłaśnialiśmy kwestie braku wydzielonych pasów autobusowo-tramwajowych na
moście Śląsko-Dąbrowskim oraz braku wspólnego biletu ZTM – kolej.
Nowy system biletowy spełnił wszystkie postulaty stawiane przez nas w roku
2000 podczas akcji „Nocne dla ludzi” – ważność biletów okresowych na
liniach nocnych, tańsze bilety nocne jednorazowe, bilety
okresowe na okaziciela. Lepiej późno niż wcale.
Zieleń
Zorganizowaliśmy akcję wiosennego porządkowania Portu Praskiego.
Konrad poprowadził wycieczkę przyrodniczo-ornitologiczną po
Porcie dla zainteresowanych.
Uwzględniono część naszych zarzutów do projektu planu miejscowego Portu
Praskiego – ograniczona została zabudowa i liczba miejsc parkingowych na
terenie łęgów wiślanych. Nie uwzględniono najważniejszych – ochrony pirsu
południowego i rezygnacji z odcinania Portu od Wisły.
Krzysiek R. wykonał koreferat do projektu nowych ustaleń wiążących gminy
warszawskie przy sporządzaniu planów zagospodarowania przestrzennego.
Na jego podstawie broniliśmy stołecznej zieleni na posiedzeniach Komisji
Ochrony Środowiska Rady Warszawy.
Tegoroczne Mikołajki Rowerowe odbyły się pod hasłem „Ratujmy parki przed zagładą”.
Krzysiek R, Magda Z, Olek oraz Paweł F złożyli wnioski do 8 miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego na Woli (Park Moczydło, Olbrachta,
Ulrychów, Lasek na Kole) i Mokotowie (Stary Mokotów, Czerniaków Północny,
Stegny, Sadyba Fort).
Odpady
Wzorem Zarządu Miasta, puściliśmy z dymem 180 mln zł przy ul. Zabranieckiej.
Stworzyliśmy bazę adresową producentów i hurtowni na Mazowszu oferujących
napoje w butelkach zwrotnych.
Dzięki grantowi REC rozpoczęliśmy program promocji opakowań zwrotnych
dla sklepów spożywczych – niestety, przez pierwszy miesiąc do udziału w programie
zgłosiły się tylko 3 sklepy.
Odbyły się 4 happeningi promujące butelki zwrotne.
Ruszyła strona Nie śmiecę!
Maciek P. prowadził rozmowy z producentami napojów, nt. możliwości
zwiększenia asortymentu w butelkach zwrotnych. Otrzymaliśmy sygnał ze strony
OSM w Sokołowie Podlaskim o możliwości wprowadzenia mleka w butelce zwrotnej.
Przekonaliśmy firmę Bispol-Bratex do wprowadzenia papierowych toreb na
zakupy wykonanych z makulatury (poj. 0,5 – 5 kg), stanowiących proekologiczną
alternatywę dla reklamówek z tworzyw sztucznych.
Udział w imprezach, szkoleniach, wyjazdach
Obchody Dnia Ziemi w Warszawie.
Konferencja Akademii Europejskiej „A vision of car free cities in Central
and Eastern Europe” w Szegedzie (Węgry) – Olek, Konrad i Zuza wygłosili
referat o ruchu rowerowym w Warszawie.
„Youth Conference for Environment and Sustainable Development” w Borgholmie
(Szwecja) – udział w grupach: tematycznej „Transport, Communications &
Infrastructure” oraz regionalnej CEE.
3-tygodniowy kurs „Wyzwania zrównoważonego rozwoju” w Mogilanach,
zorganizowany przez Fundacje Sendzimira i AGH, lipiec 2001.
Balcan Unity Ride – międzynarodowy rajd rowerowy przez Rumunię, Jugosławię
i Bułgarię – po drodze spotkania, prezentacje, dyskusje, demonstracje.
Szkolenie „Prawo ochrony środowiska” w Osieczanach k. Myślenic.
Targi PolEko w Poznaniu.
Wizyta studyjna (6 osób) w Kopenhadze n/t gospodarki opakowaniami i
odpadami w Danii.
Konferencja „Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu wzorców
konsumpcji”.
Wizyta studyjna w Londynie i Oxfordzie (w tym udział w największej od lat
60-tych demonstracji pokojowej).
Warsztaty z modelowania komputerowego systemów ekologicznych we Wrocławiu.
Międzynarodowa konferencja „Odnawialne źródła energii u progu XXI wieku” w
Warszawie.
„Młodzi w Środowisku” – trzykrotnie poprowadziliśmy (Olek, Konrad,
Krzysiek R., Magda Z. i Maciek P.) dwudniowe szkolenia dla „Młodych Liderów
Ochrony Środowiska” z różnych miejscowości Mazowsza.
Internet
Przez cały rok systematycznie aktualizowaliśmy nasze strony internetowe,
prowadząc na nich warszawski serwis ekologiczny. W sumie w ciągu roku
wykonaliśmy ponad 200 aktualizacji.
Utworzyliśmy 4 nowe strony tematyczne: Warszawski Informator Rowerowy
(Paweł K.), Piaseczyńska Strona Rowerowa (Marcin C.) VeloMazovia (Olek), Już nie
śmiecę! (Kazik i Radek)
W wielkich bólach rodzi się też wersja anglojęzyczna.
Otrzymaliśmy na adres warszawa@fz.most.org.pl ok. 300 listów, nie licząc
spamu reklamowego (szczególnie urzekła nas propozycja zakupu maszynki do
czyszczenia butów – starannie rozważymy). Listy zawierały prośby o pomoc lub
interwencję, a także bardzo różne pytania i postulaty. Wszystkie z uwagą
przeczytaliśmy, na większość udało się odpowiedzieć, część przesłaliśmy dalej.
Za wszystkie dziękujemy i bardzo przepraszamy osoby, które odpowiedzi nie
otrzymały, być może kiedyś uda nam się nadrobić zaległości.
Docent zrestrukturyzował i przeniósł na panoramixa listę wysyłkową zmnews.
Cały czas dopisują się nowe osoby, w nowy rok wkroczyliśmy z ok. 460
subskrybentami.
Braliśmy udział w dyskusjach na pl.rec.rowery, pl.regionalne.warszawa,
pl.soc.zieloni, forum gazety wyborczej (kilka wypowiedzi wydrukowanych) oraz
poprostu.pl.
strona | liczba odwiedzin (bez przeładowań) | uwagi |
---|---|---|
główna | 7300 | – |
rowerowa | 12000 | – |
WIR | 6000 | od kwietnia |
wersja anglojęzyczna | 80 | od lipca |
VeloMazovia | 400 | od sierpnia |
PSR | b.d. | od listopada |
Nie śmiecę! | b.d. | od grudnia |
Inne media
Wydaliśmy 2 numery Kółek Dwóch.
Wydaliśmy broszury „Nie śmiecę!” oraz ulotki o butelkach zwrotnych.
Wydaliśmy serię 12 naklejek prorowerowych i antysamochodowych.
Występowaliśmy w „Trudnych pytaniach” (Krzysiek R., Staszek i Ula o
autostratach), w „Twoim Lekarzu” (Magda Z. o spalarniach przyszpitalnych),
regularnie w Kurierze Warszawskim, byliśmy wielokrotnie cytowani w lokalnych
mediach.
Napisaliśmy referaty do kilku wydawnictw okolicznościowych, m.in. „Zielona
strefa” i „Kolej w systemie komunikacyjnym aglomeracji warszawskiej”.
Różności
Zorganizowaliśmy inwazję na Urząd Dzielnicy Praga Północ w związku
z łamaniem prawa podczas budowy hipermarketu Carrefour na Dworcu Wileńskim.
Sprawy organizacyjne
Przygotowaliśmy projekt „Greening Warsaw”, dzięki któremu uzyskaliśmy
przydział europejskich wolontariuszy (EVS) dla naszej organizacji; pierwsza
dwójka wolontariuszy przyjedzie do nas w lutym 2002.
Zmieniliśmy miejsce spotkań na takie, do którego można wprowadzać rowery.
Powstała silna grupa rowerowa w powiecie piaseczyńskim.
Z dniem 1 stycznia 2002 wprowadziliśmy składki członkowskie.
Finanse
W roku 2001 skorzystaliśmy z pomocy Regionalnego Centrum Ekologicznego na
Europę Środkową i Wschodnią (ok. 20 tys. zł na kampanię odpadową) oraz Urzędu
Gminy Warszawa Centrum (ok. 3 tys. zł na kampanię rowerową).