Raport o śródmiejskich ścieżkach rowerowych
Pismo ZM do Urzędu Dzielnicy Śródmieście
Dotyczy: infrastruktury rowerowej (w nawiązaniu do pisma CZD1/156/99)
Szanowny Panie,
Dziękujemy za dotychczas otrzymane informacje. Cieszy nas konsekwentna realizacja kolejnych odcinków dróg dla rowerów na terenie dzielnicy. W załączeniu przesyłamy Państwu następujące materiały:
1. Raport o stanie Bulwarowej Ścieżki Rowerowej (odcinek śródmiejski);
2. Raport o stanie Podskarpowej Ścieżki Rowerowej;
3. Propozycje SKE ZM w sprawie warunków dla ruchu rowerowego na terenie Dzielnicy;
4. Propozycje SKE ZM w sprawie stojaków dla rowerów;
5. Egzemplarz warszawskiego biuletynu rowerowego „Kółka Dwa”.
Mamy nadzieję, iż materiały te spotkają się z Państwa zainteresowaniem i okażą się pomocne w Państwa pracy. Oferujemy naszą pomoc w pracach planistycznych i projektowych. Jednocześnie chcielibyśmy prosić o bieżące informowanie o postępach, zaistniałych trudnościach oraz planach na przyszłość.
Raport o stanie Bulwarowej Ścieżki Rowerowej
Km | Opis | Propozycje |
---|---|---|
0.0 | Most Gdański, granica dzielnicy. | – |
– | Most Śląsko-Dąbrowski | – |
2,5 | Wisłostrada na wys. ul. Lipowej. W związku z budową mostu Świętokrzyskiego ścieżka przejeżdża na drugą stronę jezdni. Bardzo niebezpiecznie. Przejazd bardzo słabo oznakowany, jadące z dużą prędkością samochody nie respektują pierwszeństwa pieszych i rowerzystów. | Odmalować przejazd i ograniczyć prędkość do 50 km/h. Wykonać również przejazd przez drugą jezdnię Wisłostrady, by połączyć ścieżkę z ul. Lipową i Podskarpową Ścieżką Rowerową |
3.0 | Most Syreny | Po zakończeniu budowy Mostu Świętokrzyskiego odtworzyć przebieg ścieżki i połączyć ją ze ścieżką na moście. |
3,8 | Most Poniatowskiego | – |
3.8-3.9 | Niezidentyfikowane prace budowlane, ścieżka poprowadzona niewygodnym objazdem. | Po zakończeniu prac odtworzyć przebieg ścieżki. |
4.0 | Przejazd przez Wisłostradę na wys. ul Ludnej. | Wydłużyć o kilkanaście sekund fazę zielonego światła dla pieszych i rowerzystów. |
4.0-4.3 | Chodnik wzdłuż Wisłostrady, zniszczona nawierzchnia | – |
4,3 | Przejazd przez ul. Wilanowska | – |
4,6 | Pomnik „Chwała Saperom”, permanentna kałuża. | – |
5.0 | Niebezpiecznie. Skwer M. Iringha. Przejazd przez ul. Wilanowską i Czerniakowską. Wysokie krawężniki, bardzo niewygodne podjazdy, jadące z dużą prędkością samochody wymuszają pierwszeństwo. | Na przejeździe i przejściu podnieść poziom jezdni do poziomu krawężnika (tak jak np. na ul. Obrońców Tobruku). |
5,3 | Al. ks. Stanka, w okolicach ul. Rozbrat – tu odgałęzia się Podskarpowa Ścieżka Rowerowa. | – |
5,5 | Przed wrotkowiskiem – od okrągłej fontanny do skrętu pod górę bardzo zniszczona nawierzchnia. | Wyremontować nawierzchnię. Wyprostować przebieg ścieżki w okolicach fontann. |
5,7 | Przejazd przez ul. Górnośląską. | – |
6,1 | Niebezpiecznie. Przejazd przez ul. Myśliwiecką, ograniczona widoczność. | – |
6,6 | Agrykola, wejście do Łazienek. | Oznakować wschodnią część Agrykoli (od ścieżki do ul. Myśliwieckiej) jako drogę dla rowerów i pieszych. |
7,1 | Pl. na Rozdrożu. Mimo dobrego oznakowania,przy ładnej pogodzie na ścieżce wzdłuż Agrykoli zaparkowane samochody. | Wzmocnić intensywność patroli Straży Miejskiej w okolicy. |
7.7-7.8 | Przejazd przez Al. Ujazdowskie i Bagatelę. | Uzupełnić oznakowanie pionowe w kierunku północnym. |
7.8-8.1 | Niebezpiecznie. Wąsko, stromo, zniszczona nawierzchnia. | W przyszłości warto wytyczyć alternatywne połączenia z Mokotowem, np. wzdłuż Wisłostrady, Spacerowej lub przez Łazienki. |
8,6 | Róg ul. Belwederskiej i Spacerowej, granica dzielnicy. | – |
Raport o stanie Podskarpowej Ścieżki Rowerowej
Km | Opis | Propozycje |
---|---|---|
0.0 | Początek ścieżki – park marszałka Rydza-Śmigłego nieopodal skrzyżowania al. ks. Stanka (d. Prusa) z ul. Rozbrat. | – |
0,2 | Bardzo niebezpiecznie. Przejazd przez ul. Książęcą, skręcający w prawo kierowcy nie zauważają rowerzystów (wypadki). Sygnalizatory dla jadących z góry ul. Książęcą znajdują się za słabo oznakowanym przejazdem, dlatego wielu kierowców zatrzymuje się dopiero po wjechaniu na przejazd. | Próg zwalniający dla skręcających z Książęcej w prawo (podniesienie poziomu jezdni na przejeździe). Wyprostować i odmalować przejazd. Przesunąć sygnalizatory dla Książęcej przed przejazd. |
0,8 | Skrzyżowanie z al. 3 Maja, PKP Powiśle. Od tego miejsca aż do 1.5 kiepska nawierzchnia (zniszczone płyty chodnikowe). | Obniżyc poziom ścieżki do poziomu jezdni na odcinku pomiędzy jezdniami Al. 3 Maja. |
0,9 | Niebezpiecznie. Przejazd pod wiaduktem kolejowym razem z chodnikiem, ograniczona widoczność. Jeden znak przewrócony, drugi przekrzywiony. | Ustawić znaki na miejscu. |
1.0 | Ul. Kruczkowskiego, ścieżka razem z chodnikiem, samochody zaparkowane na chodniku zmuszają pieszych do korzystania ze ścieżki | Wzmocnić intensywność patroli Straży Miejskiej w okolicy. |
1,3 | Bardzo niebezpiecznie. Skrzyżowanie Tamka/Kruczkowskiego/Topiel. Ścieżka kończy się po zach. stronie ul. Kruczkowskiego i ponownie rozpoczyna po zach. stronie ul. Topiel. Ostatnio pojawiła się sygnalizacja świetlna (na razie zasłonięta), przejazd i przejście dla pieszych. | Jak najszybciej uporządkować przejazd – zniwelować krawężniki, oznakować dojazdy do przejazdu i usunąć łańcuchy. Uniemożliwić parkowanie w okolicach przystanku ZTM Topiel 03. |
1,4 | Ul. Topiel, postój taksówek. „nadmiarowe” taksówki zaparkowane na chodniku zmuszają pieszych do korzystania ze ścieżki. Często również jeżdzą po ścieżcę, chodniku lub trawniku. | Wzmocnić intensywność patroli Straży Miejskiej w okolicy lub uniemożliwić parkowanie za pomocą słupków. |
1,5 | Skrzyżowanie z ul. Zajęczą, ścieżka skręca w lewo pod górę. Ok. 20 m przed skrzyżowaniem spora dziura (4 zapadnięte płyty chodnikowe). | Załatać dziurę. |
1.7-1.8 | Bardzo niebezpiecznie. Ścieżka poprowadzona razem z chodnikiem po pd. stronie ul. Oboźnej. Samochody zaparkowane na chodniku i ścieżce często uniemożliwiają przejazd rowerem, zmuszając rowerzystów do korzystania z jezdni pod prąd (ul. Oboźna jest jednokierunkowa). | (a) od 1.5 do 1.8 poprowadzić ścieżkę bezpośrednio wzdłuż ul. Topiel lub (b) ustawić słupki uniemożliwiające parkowanie na całym krytycznym odcinku (1.7-1.8) |
1.8-1.9 | Odcinek ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Browarnej. Parkujące samochody utrudniają ruch rowerów i pieszych. | Uniemożliwić parkowanie na odcinku wzdłuż jezdni. |
2.0 | Ul. Browarna na wys. ul. Lipowej. W okolicy wiele budynków uniwersyteckich (neofilologia, WPiA, ILS, w przyszłości również biblioteka). | Wzdłuż ul. Lipowej wytyczyć połączenie ze ścieżką Bulwarową. |
2,3 | Skrzyżowanie z ul. Karową, po pn. stronie brak podjazdu na ścieżce (jest w części dla pieszych). | Zniwelować krawężnik. |
2,5 | Skrzyżowanie z ul. Bednarską. | Pod znakiem zakazu ruchu na ul. Bednarskiej umieścić tabliczkę „Nie dotyczy rowerów”, co stworzy połączenie z Traktem Królewskim. |
2,6 | Ul. Sowia. | Wyrównać ustawienie pachołków wygradzających ścieżkę. |
2,7 | Rynek Mariensztatu, koniec ścieżki. | Połączenia z Trasą W-Z i ścieżką nadwiślańską wzdłuż ul. Nowy Zjazd. |
Propozycje w sprawie warunków dla ruchu rowerowego na terenie dzielnicy Śródmieście
1. Na wszystkich ulicach lokalnych ograniczyć prędkość do 30 km/h i sukcesywnie wprowadzać rozwiązania techniczne uspokajające ruch.
2. Dopuścić ruch rowerów pod prąd na lokalnych ulicach jednokierunkowych (przede wszystkim: Podwale, Mokotowska, Oboźna, Bednarska, Zakroczymska, Freta, Wiejska).
3. Dopuścić ruch rowerów na Starym i Nowym Mieście, na ul. Bednarskiej, Chmielnej oraz Agrykoli (część wschodnia).
4. Budowaną Ścieżkę Podskarpową w rejonie ul. Wenedów połączyć nie tylko ze Ścieżką Bulwarową ale również ze ścieżką na dolnym pomoście Mostu Gdańskiego.
5. Sukcesywnie poprawiać jakość istniejących dróg dla rowerów – stopniowo remontować najbardziej zniszczone fragmenty nawierzchni.
6. Wprowadzić eksperymentalną „śluzę rowerową” na wyremontowanym odcinku Nowego Światu przed skrzyżowaniem ze Świętokrzyską; wprowadzić wydzieloną ścieżkę rowerową podczas planowanego remontu Krakowskiego Przedmieścia (w miarę możliwości po obu stronach).
7. Kontynuować budowę dróg dla rowerów. Proponujemy równocześnie z realizacją gotowych projektów rozpocząć prace projektowe (w pracach tych chętnie będziemy uczestniczyć) nad następującymi ciągami:
a. Połączenie Ścieżki Bulwarowej z rejonem Pól Mokotowskich – od pl. na Rozdrożu do ronda Jazdy Polskiej. Studium przebiegu połączeń opracowuje w tym roku Wydział Zagospodarowania Przestrzennego Biura Zarządu Miasta.
b. Połączenie Ścieżki Bulwarowej, Podskarpowej i Mostu Świętokrzyskiego z centrum miasta – od Mostu Świętokrzyskiego do ronda ONZ.
c. Ciąg ulic Marszałkowska – Andersa – od ronda Dmowskiego do Dworca Gdańskiego. Odcinki ścieżek można wykonać przy okazji porządkowania terenu po budowie stacji metra (Centrum, Świętokrzyska, Ratusz, Muranów, Dw. Gdański), można również wykorzystać istniejące alejki w Ogrodzie Saskim i Ogrodzie Krasińskich.