Ruch dwukierunkowy jest niebezpieczny
Pismo ZDM
Do: Burmistrz Dzielnicy Śródmieście.
W odpowiedzi na pismo UD-IX-W0D-0717-738/08 i w związku z wystąpieniem Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych [zobacz >>>], Zarząd Dróg Miejskich informuje, co następuje:
Ścieżki rowerowe
Postulowana ścieżka rowerowa w Al. Ujazdowskich znajduje się w planach inwestycyjnych
ZDM. Obecnie, na zlecenie ZDM, opracowywana jest, przez Biuro Projektów „Metroprojekt”,
dokumentacja techniczna dla realizacji tej ścieżki. Planowane jest też również stworzenie
warunków dla jazdy rowerem na ul. Waryńskiego na odc. Pl. Konstytucji — Batorego.
Inwestycja ta jest obecnie na etapie projektowania technicznego.
Pas autobusowo-rowerowy
Zarząd Dróg Miejskich nie zgłasza zastrzeżeń odnośnie możliwości dopuszczenia ruchu
rowerowego na pasie autobusowym na ul. Marszałkowskiej od strony Galerii Centrum.
Realizację tego pomysłu uzależniamy od stanowiska Inżyniera Ruchu, do którego przekazujemy
przy niniejszym wniosek i kopię pisma.
Senatorska
Postulat dotyczący dopuszczenia ruchu rowerowego „pod prąd” na ul. Senatorskiej został
przekazany wg właściwości do Zarządu Terenów Publicznych.
Kontrapasy
Opiniujemy negatywnie postulat dot. dopuszczenia ruchu rowerowego „pod prąd”
w jakiejkolwiek formie na wymienionych przez Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych
ulicach Warszawy. Ruch taki może być dopuszczany na ulicach jednokierunkowych
o niewielkim natężeniu ruchu i odpowiedniej szerokości jezdni. Dopuszczenie go na ulicach
Marszałkowskiej, Mazowieckiej, Koszykowej, Mokotowskiej i Kredytowej, które są drogami
powiatowymi a dużym obciążeniu ruchem wpłynęłoby niekorzystnie na bezpieczeństwo
rowerzystów.
Zastępca Dyrektora, Michał Trzciński
Do wiadomości:
Inżynier Ruchu m. st. Warszawy
Odpowiedź Rzecznika Niezmotoryzowanych
SRN/08/0435/04/
Do: Zarząd Dróg Miejskich.
Nawiązując do pisma ZDM5511DTBR46408, cieszymy się z szybkiej reakcji w sprawie dopuszczenia rowerów na pasie autobusowym na ulicy Marszałkowskiej – stosowne pismo zostało już przekazane.
Ścieżki
Odnośnie ścieżek rowerowych przy Alejach Ujazdowskich i ulicy Waryńskiego, prosimy o podanie konkretnych terminów planowanego zakończenia prac budowlanych. Przypominamy, że ścieżka przy Waryńskiego miała powstać w 2004 r., zgodnie z listą priorytetów uzgodnioną w 2003 r.
Kontrapasy
Równocześnie prosimy o podanie konkretnych argumentów przemawiających przeciwko wytyczeniu każdego z zaproponowanych przez nas kontrapasów oraz badań, które dowodzą, że dopuszczanie ruchu rowerowego „pod prąd” pogarsza bezpieczeństwo rowerzystów. Z własnej strony przedstawiamy wyniki dotychczasowych doświadczeń, które świadczą o czymś wręcz przeciwnym:
Otwarcie ulic jednokierunkowych dla ruchu rowerowego w obu kierunkach z zasady nie oddziałuje ujemnie na bezpieczeństwo. Ani w przypadku liczby wypadków, ani ciężkości urazów nie można wskazać negatywnych oddziaływań. Jest nawet tendencja do zwiększania się bezpieczeństwa ruchu. Ponieważ poprzez otwarcie ulicy jednokierunkowej staje się ona atrakcyjniejsza dla rowerzystów, bez ujemnego wpływ na bezpieczeństwo ruchu, nie ma dla szerokiego zastosowania tej zasady w miastach i gminach żadnych zastrzeżeń. Dopuszczalna prędkość maksymalna do 30 km/h jest przesłanką dla otwarcia ulic jednokierunkowych dla rowerzystów w obu kierunkach. Wąskie ulice nie są żadnym kryterium dyskryminującym, dopóki istnieją możliwości ominięcia się pojazdów.
(Bundesministerium für Vehrker, Bauß und Wohnungswesen, direkt – Verbesserungen der Vehrkersverhältnisse in den Gemeinden, Fahrradvehrker – Erfarungen und Beispiele aus dem In- und Ausland, 59/2004, str. 93-94)
Co do stwierdzenia o drogach o dużym obciążeniu ruchem, przypominamy, że wszystkie ulice, na których postulowaliśmy utworzenie kontrapasów znajdują się w rejonie, w którym Warszawa ma obowiązek zmniejszyć natężenie ruchu o ponad 70% w ciągu najbliższych siedmiu lat, zgodnie z obowiązującym Programem Ochrony Powietrza. Jednak niezależnie od tego, prosimy o przedstawienie badań, które by dowodziły, iż wpuszczanie rowerów na ulice powiatowe jest bardziej niebezpieczne niż zmuszanie rowerzystów do jeżdżenia drogami wyższych klas o jeszcze większym natężeniu ruchu (przykładowo: Marszałkowska: 800-900 pojazdów w godzinie szczytu porannego, Waryńskiego: ponad 3500; Koszykowa: ok. 250, Piękna: ponad 800). Tym bardziej, że jak wykazano wyżej, kontrapasy zwiększają bezpieczeństwo ruchu.
Do wiadomości:
Burmistrz Dzielnicy Śródmieście,
Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Wydział Ruchu Pieszego i Rowerowego.