Wnioski do planu Starych Bielan
Wnioski Stowarzyszenia
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze składa następujące wnioski do planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Stare Bielany:
1. Uspokojenie ruchu
Cały obszar planu, za wyjątkiem ulicy Żeromskiego, powinien zostać objęty strefą ruchu uspokojonego „Tempo 30”, co poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i będzie odpowiadać charakterowi dzielnicy. Plan powinien zawierać nakaz wprowadzania przy remontach i modernizacjach ulic elementów technicznego uspokojenia ruchu, takich jak płytowe progi spowalniające, wyniesione tarcze skrzyżowań, małe i mini-ronda, szykany, naprzemienna organizacja parkowania. Na ulicach Kasprowicza, Podczaszyńskiego i w al. Zjednoczenia powinny być stosowane środki uspokojenia ruchu przyjazne dla ruchu autobusowego.
2. Drogi rowerowe
Plan powinien przewidywać drogi rowerowe w ul. Żeromskiego, Kasprowicza, Podczaszyńskiego i w al. Zjednoczenia. W ul. Żeromskiego drogi powinny zostać wytyczone po obu stronach ulicy, w pozostałych – prowadzone konsekwentnie po jednej stronie ulic, nawiązując do istniejących ciągów.
3. Ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych
Na wszystkich ulicach jednokierunkowych objętych planem (w szczególności Cegłowska, Płatnicza, Kleczewska, Lipińska) powinien zostać dopuszczony ruch rowerów „pod prąd” – na zasadach ogólnych lub w formie tzw. kontrapasu.
4. Parking Bike and Ride
W bezpośrednie bliskości co najmniej jednego z wejść do stacji metra Stare Bielany należy przewidzieć miejsca na lokalizację parkingów rowerowych typu „Bike and Ride”, przeznaczonego do bezpiecznego przechowania rowerów dla osób dojeżdżających na rowerze do stacji i dalej podróżujących metrem. Przechowalnie te muszą być zadaszone, oświetlone i objęte systemem dozoru stacyjną telewizją przemysłową. Tego typu rowerowe parkingi przesiadkowe zapewnią łatwy dostęp do metra dla mieszkańców dalej położonych osiedli (np. Piaski), bez konieczności tworzenia kosztownych i terenochłonnych parkingów przesiadkowych dla samochodów. Należy oczywiście przewidzieć też dojazd do parkingów rowerowych od wymienionych w pkt 2 tras rowerowych wzdłuż ul. Kasprowicza i al. Zjednoczenia.
5. Druga jezdnia ul. Kasprowicza
Wnioskujemy o przewidzenie w planie ograniczenia przekroju ul. Kasprowicza do jednej jezdni o dwóch pasach ruchu (obecnej jezdni południowej) i przeznaczenie obecnej jezdni północnej na reprezentacyjny ciąg pieszo-rowerowy. Obecnie wykorzystanie pasu zieleni w ul. Kasprowicza w celach rekreacyjnych jest mocno utrudnione, ze względu na jego lokalizację między jezdniami. Również chodniki wzdłuż pierzei budynków są zbyt wąskie, jak na reprezentacyjną aleję z licznymi sklepami, usługami, lokalami gastronomicznymi.
Ze względu na klasę funkcjonalną ulicy Kasprowicza (Z), ruch międzydzielnicowy (np. z ewentualnych nowych osiedli na terenie Huty w kierunku centrum) powinien być kierowany na Marymoncką (G), a nawet Wisłostradę (GP). Co więcej, budowa metra powinna przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodowego i autobusowego, a nie wręcz przeciwnie.
Rezygnacja z północnej jezdni:
– Pozwoliłaby przekształcić teren nad linią metra w atrakcyjną zieleń urządzoną (place zabaw, fontanny, ew. drobne wyposażenie sportowe itp.);
– Stworzyłaby możliwość rozwoju handlu i usług w północnej pierzei ul. Kasprowicza (np. letnie ogródki lokali gastronomicznych);
– Poprawiłaby dostępność pieszą zlokalizowanych między obecnymi jezdniami wyjść ze stacji metra Stare Bielany.
Realizacja tego wniosku pozwoliłaby stworzyć reprezentacyjną oś dzielnicy. Również końcowy efekt dla systemu transportowego będzie pozytywny, ze względu na koncentrację celów podróży w rejonach dobrze obsługiwanych szynową komunikacją publiczną.
6. Linia tramwajowa AWF-Piaski
Wnioskujemy o dopuszczenie możliwości lokalizacji linii tramwajowej w al. Zjednoczenia (AWF – Piaski). Trasa ta mogłaby uzupełnić sieć powiązań komunikacji publicznej, przede wszystkim jako element linii dowozowych do metra.
Stowarzyszenie wyraża gotowość pomocy przy formułowaniu zapisów planu i na życzenie projektantów gotowe jest uściślić na piśmie swoje stanowisko w poszczególnych kwestiach.
Wnioski Rady Samorządu Mieszkańców
Wnioski z dyskusji nad rewitalizacją ulicy Kasprowicza na zebraniu samorządu Rady Samorządu Mieszkańców „STARE BIELANY”.
Rada Samorządu stwierdziła jednogłośnie, że teren jako istotny dla Starych Bielan powinien być objęty opracowaniem konkursowym. W wytycznych do konkursu należy uwzględnić poniższe sprawy:
1. Ulica powinna być aleją spacerową z ograniczoną ilością miejsc parkingowych z utrzymaniem istniejących szpalerów drzew i nowymi nasadzeniami krzewów.
2. Szczególną uwagę należy przyłożyć do projektów małej architektury (ławek, latarni koszy na śmieci, nośniki reklamowe)
3. Ciąg pieszy powinien być zachowany wzdłuż całego pasa między jezdniowego
4. Poza ciągiem pieszym powinna się tam znaleźć
ścieżka rowerowa na całej długości ulicy i połączona z innymi trasami rowerowymi.
5. Powinny powstać niskie ogrodzenia symbolicznie oddzielające jezdnię od pasa zieleni
6. Budynki stacji „Stare Bielany” dla wtopienia w pas zieleni powinny zostać obsadzone roślinami (np. bluszczem)
7. Należy zwrócić szczególną uwagę na materiały wykończeniowe użyte do prac na ulicy, aby zgadzały się z jej charakterem.
8. Funkcje lokali użytkowych przy ulicy powinny służyć społecznościom lokalnym (zabezpieczać usługi pierwszego stopnia dla mieszkańców) i rozwojowi życia kulturalnego dzielnicy( kawiarnie, galerie, restauracje itp.)
9. Zarząd dzielnicy powinien prowadzić politykę sprzyjającą powstawaniu pożądanych w dzielnicy lokali użytkowych i odpowiedniemu ich wykorzystaniu.
10. Powinny powstać parkingi dla rowerów przy stacjach metra.
11. Miejsca parkingowe wzdłuż ulicy powinny być ściśle wytyczone i nie powinno ich być więcej niż poprzednio.
12. Powinno się dopuścić możliwość stworzenia ogródków sezonowych na pasie zieleni dla istniejących już lokali gastronomicznych.
13. Powinno się ograniczyć możliwości wieszania reklam i ogłoszeń do przeznaczonych do tego miejsc (np. specjalne słupy)
Wszystkie te wnioski należy tez uwzględnić przy sporządzaniu planu miejscowego. Plan powinien zawierać wytyczne dotyczące zachowania charakteru i estetyki ulicy. Powinny się w nim znaleźć ograniczenia dotyczące wystroju lokali powstających wzdłuż ulicy jak i innych elementów jej architektury.
[wytłuszczenia od redakcji]