Stojaki dla rowerów w Metrze Warszawskim
Pismo w sprawie stojaków na stacjach metra
Warszawa, 15.01.2003
Do: Krzysztof Celiński, Dyrektor Metra Warszawskiego, ul. Marszałkowska 77/79
Szanowny Panie Dyrektorze,
W systemach komunikacyjnych wielu miast europejskich znaczącą rolę
odgrywa tzw. łańcuch transportowy Bike 'n Ride – dojazd rowerem do
stacji metra lub kolejowej i dalsza podróż środkami komunikacji
publicznej. Uważamy, że tego typu oferta mogłaby się spotkać również z
zainteresowaniem warszawiaków, dlatego też zwracamy się z uprzejmą
prośbą o ustawienie na stacjach Metra Warszawskiego stojaków dla
rowerów.
Na istniejących stacjach jest wiele miejsc, w których można
zamontować je w taki sposób, aby nie utrudniały przejścia pozostałym
pasażerom.
Naszym zdaniem, najlepszym miejscem na pierwsze stojaki są
antresole stacji od A-1 (Kabaty) do A-6 (Służew). Istniejące pochylnie
ułatwiają sprowadzanie rowerów na poziom antresoli, a dozór kamer
wideo i obecność posterunków policji zapewnia wysoki poziom
bezpieczeństwa. Na stacjach A-11 (Politechnika) i A-13 (Centrum) warto
byłoby natomiast przeznaczyć dla rowerów fragment strzeżonych
parkingów podziemnych.
Bezpieczne parkingi rowerowe na stacjach Metra Warszawskiego – to
skrócenie czasu dojazdu do szkoły i pracy dla mieszkańców Powsina,
Wolicy, Służewca czy Stegien. System Bike&Ride pozwoliłby
niewielkim kosztem zwiększyć zasięg oddziaływania metra, jego
atrakcyjność i konkurencyjność wobec innych form transportu.
Nasze stowarzyszenie, mając na celu promocję transportu publicznego
oraz rowerowego z przyjemnością podzieli się swoją wiedzą na temat
budowy parkingów rowerowych, tak aby dobrze służyły pasażerom metra.
Z góry dziękując za pozytywne ustosunkowanie się do naszej prośby,
pozostajemy z poważaniem
Marcin Myszkowski
Odpowiedź z Metra Warszawskiego
Warszawa, 24.01.2003
TRP/05/2003
W odpowiedzi na pismo z dnia 15.01.2003 Metro Warszawskie
informuje, że umieszczenie stojaków na rowery na antresolach stacji
metra nie jest możliwe ze względu na zachowanie drogi ewakuacyjnej z
metra i przestrzeni ewakuacyjnych na antresolach. Ponadto takie
stojaki będą przeszkadzały w ruchu pieszym pasażerom korzystającym z
metra. Możliwe jest natomiast wykorzystanie dla rowerów podziemnych
parkingów na stacjach Politechnika oraz Centrum. Szczegółowe warunki
należy ustalić z dysponentami tych obiektów (Zarząd Dróg Miejskich
oraz Marcpol).
Z-CA DYREKTORA
inż. Adam Sapijaszko
Nasz komentarz
Odpowiedź pana Sapijaszki to typowe spławianie petenta przez tępego urzędasa, któremu nie chce się trudzić rozpoznaniem tematu. Pan Sapijaszko nie proponuje wizji lokalnej czy spotkania nad planem stacji, pan Sapijaszko autorytarnie stwierdza, że umieszczenie stojaków nie jest możliwe. Ignoruje przy tym fakt, że każda z wymienionych w piśmie stacji budowana była z
megalomańskim rozmachem i jest co najmniej dwa (a niektóre nawet trzy) razy większa od bardziej ruchliwej stacji Ratusz, nie mówiąc już o stacjach berlińskiego U-bahna.
Na liczących sobie od 10050 m2 do 14250 m2 stacjach nie jest możliwe
znalezienie 20 m2 na stojaki, tak by nie utrudniały one ruchu pieszych – nie wiadomo, czy
śmiać się, czy płakać.