SUSTRANS w ZM o efektywności energetycznej transportu
15 maja w siedzibie Zielonego Mazowsza w ramach projektu SUSTRANS odbyło się spotkanie w sprawie efektywności energetycznej w polskiej krajowej i lokalnej polityce transportowej. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele ministerstw: transportu i środowiska; miasta stołecznego Warszawy: Zarządu Transportu Miejskiego, Biura Drogownictwa i Komunikacji, Biura Ochrony Środowiska, organizacji pozarządowych.
Podczas spotkania zidentyfikowano główne bariery oraz możliwości działania na rzecz realizacji następujących rozwiązań sprzyjających efektywności energetycznej w transporcie:
– zmiany w systemie płatnego parkowania [zobacz >>>];
– wprowadzenie stref niskiej emisji komunikacyjnej [zobacz >>>];
– wprowadzanie strefu spokojenia ruchu [zobacz >>>].
Uczestnicy spotkania zgodzili się, że główne bariery utrudniające wdrożenie tych rozwiązań związane są z niedoskonałością prawa krajowego.
W zakresie płatnego parkowania konieczne jest usunięcie lub znaczne podwyższenie górnej ustawowej granicy opłaty za pierwszą godzinę parkowania, a także zniesienie ograniczeń czasowych i w różnicowaniu stawek opłat w strefach płatnego parkowania. Samorządy lokalne powinny dostać więcej możliwości dostosowania sposobu funkcjonowania stref do swoich potrzeb.
W zakresie stref niskiej emisji komunikacyjnych konieczne jest stworzenie w prawie jakiejkolwiek możliwości ich tworzenia, stworzenie w ogóle takiego pojęcia prawnego jak strefa niskiej emisji. Wydaje się także, że bez uszczelnienia systemu kontroli technicznej pojazdów wdrożenie takiego rozwiązania nie będzie w pełni możliwe.
W zakresie tworzenia stref uspokojenia ruchu także potrzebne są bardziej otwarte na tego typu rozwiązania przepisy krajowe lub wytyczne pokazujące z poziomu krajowego potrzebę wdrażania tego typu rozwiązań. Obecnie jedynym praktycznie powszechnie znanym rozwiazaniem jest próg zwalniający, a rozwiązań służących uspokojeniu ruchu jest przecież znacznie więcej.
Praktyczne wyniki spotkania wiażą się z podjęciem bardziej skutecznych rozmów z ministerstwem transportu nt. zmian w regulacjach dotyczących płatnego parkowania. Ponadto zostanie podjęta inicjatywa poparcia tych zmian przez większą liczbę władz miejskich oraz ministerstwo środowiska. Postulaty dotyczące ułatwień w tworzeniu stref niskiej emisji komunikacyjnej oraz uspokojenia ruchu będą przedstawione do rekomendowania Grupie roboczej Ochrona Powietrza i Energetyka przy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
W projekcie SUSTRANS uczestniczą: Energiaklub (Węgry), Centrum pro Dopravu a Energetiku (Czechy), Žilinská univerzita v Žiline (Słowacja) i Zielone Mazowsze (Polska). Projekt dofinansował Fundusz Wyszehradzki (IVF).