Uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego Tarchomina
W związku z wyłożeniem projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla Tarchomin do publicznego wglądu, stowarzyszenie Zielone Mazowsze zgłasza następujące uwagi do ustaleń planu:
W zakresie komunikacji rowerowej
Planowana sieć tras rowerowych powinna bardziej konsekwentnie różnicować sposób prowadzenia ruchu rowerowego w zależności od klasy funkcjonalnej ulicy. Przy niewielkich natężeniach i prędkościach ruchu samochodowego, jakie występują na drogach lokalnych i dojazdowych, bardziej wskazana jest integracja niż segregacja ruchu rowerowego i samochodowego. Segregacja na drogach lokalnych i dojazdowych wyrządza zwykle więcej szkód niż pożytku ze względu m.in. na gorszą widoczność na skrzyżowaniach i wyjazdach z posesji, konflikty z parkowaniem, nieczytelne dla innych uczestników ruchu zachowania rowerzystów przy zmianie kierunku jazdy.
Z drugiej strony, dla dróg głównych, ze względu na duże odległości pomiędzy skrzyżowaniami i ograniczone możliwości przekraczania jezdni, zalecana jest budowa wydzielonych dróg rowerowych po obu stronach ulicy. Wskazane jest również tworzenie połączeń rowerowych niezależnych od układu drogowego.
Dlatego wnioskujemy o dokonanie następujących zmian w wyłożonym planie:
1. Uzupełnienie układu dróg rowerowych przy ul. Światowida o odcinek Modlińska – Milenijna po stronie południowej i Myśliborska – Ćmielowska po stronie północnej, tak by na całej długości objętej planem zachowana była ciągłości dróg dla rowerów po obu stronach ulicy. Ulica Światowida stanowić ma główną arterię Tarchomina, konieczna jest pełna dostępność rowerem celów po obu stronach ulicy.
2. Uzupełnienie planu o drogę rowerową po zachodniej stronie ul. Modlińskiej, z możliwym wykorzystaniem do ruchu rowerowego ulic serwisowych, takich jak Projektowana 18. Klasa funkcjonalna ulicy Modlińskiej wiążę się z niewielką liczbą lokalizacji, w których możliwe jest przedostanie się na drugą stronę ulicy. Dlatego konieczne jest zapewnienie możliwości poruszania się rowerem po obu stronach ulicy, by obsłużyć źródła i cele podróży po obu stronach ulicy, i umożliwić bezpośredni wyjazd rowerem z kwartałów ulic lokalnych.
3. Przekształcenie istniejącej drogi dla rowerów przy ul. Milenijnej (7.KD-L) na odcinku 29.1.KD-D – ul. Pomorska (9.KD-L) i przy ul. Pomorskiej (9.KD-L) w chodnik, z jednoczesnym wytyczeniem drogi rowerowej łączącej ślepe zakończenie ulicy 29.2.KD-D ze skrzyżowaniem Majolikowej (6.KD-L) i Pomorskiej (9.KD-L).
4. Wyprostowanie przebiegu dróg rowerowych w terenach 10.1.KD-L (ul. Ćmielowska) i D3.13.KPp, tak by znalazły się w jednej linii i przedłużenie powstałego ciągu przez teren D13.ZP do wału przeciwpowodziowego.
5. W ul. Mehoffera (8.KD-L) ustalenie przebiegu drogi dla rowerów po jednej stronie ulicy na całej jej długości (bez zmiany strony ulicy w rejonie skrzyżowania z ul. Książkową.
6. Wprowadzenie drogi dla rowerów w terenach C4.5.KPp, C2.5.ZP/KPp, B2.5.ZP, B1.5.KPp, która łącznie z zaplanowanymi drogami wewnętrznymi stworzy lokalną trasę rowerową niezależną od podstawowego układu drogowego, łączącą ul. Światowida z Milenijną.
7. Wprowadzenie drogi dla rowerów przez teren A4.7.ZP, łączącej drogi wewnętrzne A4.2.KDW i A4.6.KDW (na przedłużeniu ul. Ceramicznej).
8. Wykreślenie drogi rowerowej w ul. Projektowanej 5 (15.KD-L) i Projektowanej 6 (16.KD-L).
9. Dla następujących ulic dopuszczenie wariantowego rozwiązania komunikacji rowerowej – wydzielone drogi dla rowerów wg rysunku planu lub ruch rowerów na zasadach ogólnych jezdnią przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości na jezdni do 30 km/h:
a. Świderska (4.KD-L);
b. Projektowana 1 (5.KD-L);
c. Majolikowa (6.KD-L).
d. Milenijna (7.KD-L);
e. Mehoffera (8.KD-L);
f. Ćmielowska (10.KD-L).
W zakresie komunikacji publicznej
Przystanki tramwajowe zlokalizowane pomiędzy jezdniami ulicy Światowida powinny być dostępne z obu stron (poprzez przejścia dla pieszych na obu krańcach peronów przystankowych). Skróci to drogę dojścia pieszego do przystanku (w niektórych przypadkach nawet o 100 m), a w efekcie poprawi dostępność i atrakcyjność komunikacji publicznej. Skróci także drogi dojścia pieszego wewnątrz osiedla.
W zakresie ochrony walorów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych
Po wieloletnim budowaniu głównie osiedli mieszkaniowych, bez odpowiedniego zaplecze kulturowego i rekreacyjno-wypoczynkowego, należy obecnie zwrócić większa uwagę na te zaniedbane sfery. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nakazuje (art. 1 ust. 2 pkt 2, 3,4 i 9 oraz art. 15 ust. 2 pkt 3 , 4 i 5) zapewnić w tym celu ochronę enklaw przyrodniczo-krajobrazowych oraz kulturowych.
Ze względów powyższych oraz ze względu na dużą liczbę młodych rodzin z dziećmi, niezbędne jest utworzenie sieci terenów spacerowo – parkowych i kulturowych bliskiego dostępu. Najbardziej predysponowane do budowy parków są terenu w naturalny sposób bogate w walory przyrodnicze i krajobrazowe, zwłaszcza ze skupiskami drzew i ciekami wodnymi. Większość tego typu terenów zaznaczono na mapie załączonej do Prognozy oddziaływania planu na środowisko: zakreskowanie kolorem fioletowym – wskazuje się, że zamiana tych terenów na budowlane jest niekorzystnym przekształceniem prowadzącym do degradacji istniejących walorów przyrodniczo – krajobrazowych. Ze względu na ochronę ostatnich enklaw przyrodniczo – krajobrazowych, wskazujemy głównie na:
– Tereny w pobliżu wału wiślanego;
– Rejon ul. Mehoffera – Talarowa – Pomorska – Ćmielowska – Ceramiczna.
Tereny wzdłuż wału wiślanego – nie należy rozwijać tu zabudowy mieszkaniowej ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo z terenami Natura 2000, zagrożenie powodziowe, a także ze względu na dotychczasowe, zbyt intensywne zainwestowanie w rejonie wału przeciwpowodziowego (osiedla D3.7, D3.6). Warto zwrócić uwagę, że w przypadku zalania tych terenów, wszyscy podatnicy będą zobowiązani do ponoszenia kosztów likwidacji szkód związanych z nieodpowiedzialną lokalizacją osiedla.
Tereny D3.11 oraz D3.17 powinny być zamienione na tereny ZP.
Przy planowaniu obiektów D3.12 oraz D3.14 winny być zachowane cenne skupiska zadrzewień oraz wykonany operat wpływu na Naturę 2000.
Rejon ograniczony ulicami ul. Mehoffera, Talarowa, Pomorską, Ceramiczna, Milenijną i Majolikową – ze względów ochrony istniejących tu cennych enklaw przyrodniczo-krajobrazowych niewskazane jest wytyczanie ulicy Talarowej (oznacz. Projektowana 1.5.1 KD-L) w nowym śladzie. Przebieg w nowym śladzie niszczy istniejące walory przyrodnicze, co wskazano w Prognozie oddziaływania planu na środowisko. Z tego względu proponujemy zmienić jej klasę na ulicę dojazdową i poprowadzenie jej w śladzie istniejącej przecinki pod linią 220 kV, co zminimalizuje utratę walorów przyrodniczych.
Powinna być także zapewniona ochrona cieków wodnych (istniejące rowy) w tym rejonie oraz cennych skupisk zadrzewień.
Ochrona ładu przestrzennego wymaga, by nowa zabudowa, planowana w tym rejonie miała charakter jednorodzinny (obecnie taka zdecydowanie tu przeważa). Taki charakter nowej zabudowy pozwoliłby zachować miejscowe walory przyrodnicze i krajobrazowe.
Teren kulturowo-przyrodniczy w rejonie ulicy Talarowej – celowe wydaje się zachowanie jednego z ostatnich gospodarstw rolnych jakie pozostały na tym terenie lub utworzenie na jego obszarze parku o znaczeniu kulturowo-przyrodniczym. Z lustracji terenu wynika, że najlepsze do zachowania byłoby gospodarstwo przy ul. Talarowej, tam, gdzie wg projektu planu widnieją kwartały zabudowy C 1.6, 1.9, 1.10.
Utworzenie takiego terenu jest uzasadnione powszechnie postrzeganym niedoborem zorganizowanych terenów zielonych na osiedlach Tarchomina. W Europie Zachodniej coraz częściej w celach edukacyjnych i przyrodniczych w ramach dużych osiedli miejskich tworzy się tzw. mini-ZOO, gdzie środki publiczne lub pozarządowe utrzymują po kilka sztuk lub niewielkie stada drobiu domowego i innej zwierzyny domowej. Dzięki temu dzieci, które wychowują się w mieście mają możliwość bez potrzeby odbywania długiej podróży zapoznania się z rolniczymi aspektami życia. Takie tereny są wykorzystywane podczas lekcji w szkołach oraz do rekreacji.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że teren ten jest częścią powiązania przyrodniczego, funkcjonującego jako korytarz ekologiczny dla takich zwierząt jak zając szarak, bażant, kuropatwy oraz inne gatunki ptaków. Powiązanie to biegnie wzdłuż linii wysokiego napięcia od wału wiślanego do ulicy Ćmielowskiej i Milenijnej, gdzie łączy się z ciągiem przyrodniczo – krajobrazowym wydm tarchomińskich.