Transport pod kontrolą
Ruszył serwis Transport pod Kontrolą. Pozwala śledzić przygotowania do inwestycji transportowych w całej Polsce i składać uwagi w momencie kiedy jest na to czas.
Inwestycje transportowe zebrane na jednej stronie
Dla inwestycji, dla których istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub przeprowadzenie takiej oceny nakaże odpowiedni organ, wyznacza się co najmniej 3-tygodniowy okres, w którym można składać uwagi. Problem w tym, że w polskiej praktyce mało kto o tym wie. Mało kto jest w stanie regularnie przeglądać setki urzędowych ogłoszeń w BIP-ach wielu różnych urzędów. A ulotki, artykuły prasowe, tak zwane konsultacje społeczne – to wszystko rusza (jeśli w ogóle), kiedy jedyna prawnie wiążąca możliwość udziału społeczeństwa w procedurze już dawno minęła.
Zaradzić temu, przynajmniej w zakresie większych inwestycji transportowych, ma projekt Transport pod Kontrolą prowadzony przez Centrum Zrównoważonego Transportu, finansowany ze środków EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji. Serwis
www.transportpodkontrola.pl
monitoruje ogłoszenia urzędowe o inwestycjach transportowych we wszystkich województwach. Zakresem objęte są wszystkie inwestycje kolejowe, a z drogowych: wszystkie autostrady, drogi ekspresowe, drogi krajowe oraz wybrane drogi niższych kategorii.
Jak to wygląda w praktyce?
Dla każdej inwestycji zakładana jest jej podstrona, na której rejestrowany jest przebieg procedur administracyjnych z linkowaniem wszystkich ogłoszeń. Równolegle wieszane są wszystkie dostępne materiały o projekcie.
– Przede wszystkim staramy się pozyskać i udostępnić dokumentację środowiskową z Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska. Spakowany pakiet zajmuje zazwyczaj powyżej 1 GB, stąd pozyskanie go przez zwykłego mieszkańca jest kłopotliwe. My wieszamy całość na naszej stronie, z możliwością ściągnięcia wszystkich lub tylko wybranych plików
– wyjaśnia Krzysztof Rytel, prezes CZT.
Poza obszerną dokumentacją środowiskową CZT stara się pozyskiwać dokumentację techniczną od inwestorów i projektantów. Dla sporej liczby projektów drogowych GDDKiA prowadzi własne strony internetowe – i my je linkujemy. Projektowanie inwestycji kolejowych jest mniej zaawansowane, często dopiero się rozpoczyna. Wystąpiliśmy do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe o przekazywanie nam odebranych już opracowań i mamy zgodę na pilotaż w postaci materiałów dla 3 projektów, ale to trwa już od miesięcy i trudno powiedzieć kiedy faktycznie je uzyskamy.
Dlatego śledzimy też materiały przetargowe, w których zamieszczana jest dokumentacja techniczna – również będzie umieszczana. Chcielibyśmy aby serwis stał się kompetentnym i możliwie kompletnym źródłem informacji o planowanych inwestycjach transportowych
– wyjaśnia Rytel.
Automatyczne powiadamianie o wydarzeniach
Dodatkową funkcją serwisu jest automatyczne informowanie o pojawiających się inwestycjach i terminach w procedurach administracyjnych. Zapisując się na tę usługę wybiera się rodzaj inwestycji oraz obszar geograficzny (województwo). W momencie kiedy w serwisie pojawi się informacja o nowej inwestycji spełniającej kryteria lub pojawi się dla niej nowe wydarzenie (np. termin na złożenie uwag) subskrybenci uzyskają o tym informację e-mailem.
Oprócz tego CZT analizuje pozyskaną dokumentację i samo składa uwagi w procedurze udziału społeczeństwa, a w razie potrzeby także odwołania od decyzji. Projekty tych wystąpień są publikowane w serwisie z wyprzedzeniem. Dzięki temu można z nich skorzystać pisząc własne.