Opinia ws. II etapu Trasy Mostu Północnego
Do: Biuro Drogownictwa i Komunikacji.
Dotyczy: projektu budowy II etapu Trasy Mostu Północnego.
Przedstawiony projekt budowy II odcinka Trasy Mostu Północnego od węzła Młociny do węzła z ul. Pułkową w Warszawie z lipca 2009 (projektant: Transprojekt Gdański) opiniujemy negatywnie, ze względu na nieuwzględnienie ustaleń ze spotkania w Biurze Drogownictwa i Komunikacji, w siedzibie Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy 26 III 2008 r. [zobacz >>>]
W szczególności podtrzymujemy postulat doprojektowania drogi dla rowerów w pasie drogowym Trasy Mostu Północnego na odcinku Encyklopedyczna – węzeł Młociny. Konieczne jest także:
1. doprojektowanie włączenia drogi dla rowerów w ul. Zgrupowania AK Kampinos na skrzyżowaniu z ul. Encyklopedyczną;
2. zaprojektowanie bezpośredniego dojścia do przystanku autobusowego w kierunku węzła Młociny przy ul. Encyklopedycznej.
Ponadto musimy zauważyć, że wyjaśnienia projektanta przesłane pismem PD-DIZP/35/PN/23/06/3337/2009 zawierają stwierdzenia wprowadzające w bład co do stanu faktycznego, np.
– Stwierdzenie, że projektanci nie natknęli się w trakcie prac projektowych na opracowanie, w którym ścieżka rowerowa biegnie wzdłuż II etapu Trasy Mostu Północnego, świadczy o tym, że nie zapoznali się z obowiązującym od 2006 r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy [zobacz >>>]. Należałoby jak najszybciej nadrobić tę zaległość.
– Stwierdzenie, że przebieg ścieżek rowerowych w planie zaprojektowano z zastosowaniem promieni łuków 20 m i 6 m nie znajduje potwierdzenia na rysunku. Rysunek przedstawia załamania ścieżek „pod kątem” bez żadnych wyłukowań np. na przejeździe przez ślepy zjazd w połowie odległości między Trasą Mostu Północnego a Nocznickiego. Rozwiązanie to jest niebezpieczne, gdyż dezorientuje kierowcę co do kierunku, w którym podąża rowerzysta, a rowerzyście z kolei utrudnia obserwowanie jednego z kierunków, z których może pojawić się samochód (zakładając, że zjazd będzie kiedykolwiek używany – w przeciwnym przypadku zaprojektowane załamania mają jeszcze mniej sensu). W miejscu tym można by w ogóle zastosować podniesioną tarczę skrzyżowania i zrezygnować z odsuwania przejścia i przejazdu od jezdni.
– Stwierdzenie, że wzdłuż Trasy Mostu Północnego nie ma żadnych celów podróży nie uwzględnia planowanych przekształceń zagospodarowania terenów wokół Trasy, zapisanych w dokumentach planistycznych. Zgodnie zarówno z obowiązującym SUiKZP, jak i projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tereny wzdłuż Trasy przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową wysoką, usługi oraz urządzoną zieleń publiczną. Projekt Trasy powinien uwzględniać nie tylko stan obecny (który i tak zmienia, likwidując część ogródków działkowych), ale także docelowe zagospodarowanie terenu.
– Stwierdzenie, że poprowadzenie ruchu rowerowego ul. Encyklopedyczną zamiast wzdłuż Trasy Mostu Północnego powinno być korzystne z pkt. widzenia rowerzystów
, jest niezgodne z literaturą przedmiotu. Jednym z kluczowych kryteriów, jakie powinny spełniać trasy rowerowe, jest bezpośredniość. Przejazd ul. Encyklopedyczną i dalej ul. Nocznickiego lub ul. Zgrupowania AK Kampinos i Kasprowicza oznacza wydłużenie trasy o ok. 25% względem bezpośredniego przebiegu wzdłuż Trasy Mostu Północnego, co odpowiada zmniejszeniu obszaru dostępnego komunikacją rowerową prawie o połowę.