Niezbędność Trasy Świętokrzyskiej?
Niezbędność Trasy Świętokrzyskiej?
W związku z wypowiedzią Pani Marty Zawiły-Piłat, rzecznik Dzielnicy Pragi-Północ, cytowaną w artykule w Życiu Warszawy (Stary młyn zakręci Trasą Świętokrzyską
, 2010.09.27), pragnę zwrócić uwagę na następujące sprawy:
1. We współczesnych koncepcjach rozwoju systemu transportowego dużych miast powszechnie kwestionuje się sens budowania arterii komunikacyjnych ruchu samochodowego prowadzących promieniście z peryferiów do centrum miasta (casus Trasy Świętokrzyskiej). Takie arterie generują bowiem zbędny indywidualny ruch samochodowy w centrum miasta, co zwiększa problem hałasu, zanieczyszczeń powietrza i nasila niszczenie tkanki miejskiej poprzez parkowanie samochodów, a w efekcie prowadzi do wyludnienia i degradacji obszaru centralnego miasta (jakim jest Praga). Twierdzenie, że dla mieszkańców Pragi jest to inwestycja pożyteczna, jest więc wielce kontrowersyjne.
2. Jest bardzo prawdopodobne, że zrealizowanie TS nasili, a nie ograniczy ruch samochodowy na ul. Targowej. Po pierwsze, w przypadku nowych dróg działa tzw. mechanizm ruchu wzbudzonego – nowe ulice zachęcają ludzi do korzystania z samochodów, zamiast korzystania z komunikacji miejskiej, po drugie TS w proponowanym wariancie realizacji tylko odcinka „Zabraniecka – Dw. Wschodni”, będzie się kończyć na ul. Targowej. Samochody będą więc musiały w nią wjechać.
3. Z punktu widzenia interesów mieszkańców Pragi Północ kluczową inwestycją drogową jest Obwodnica Śródmiejska, która poprzez skierowanie ruchu międzydzielnicowego i tranzytowego po obwodzie Centrum, a nie do i przez Centrum, pozwoli realnie zmniejszyć zatłoczenie ruchem samochodowym Pragi Północ, a według założeń Programu Ochrony Powietrza i Strategii Ochrony Środowiska m.st. Warszawy ruch ten powinien zostać ograniczony o 70%.
4. Inwestycje drogowe należy projektować w centrum miasta z poszanowaniem istniejącej tkanki miejskiej, w szczególności bezcennych w tym obszarze z punktu widzenia atrakcyjności miasta terenów zielonych i obiektow zabytkowych. Jak to się dzieje w przypadku projektu TŚ może zobaczyć każdy ogladając plany miejskich drogowców – TŚ biegnie przez zagospodarowany park, obiekty Młyna Michla, tuż obok kompleksu sportowego boisk przy ul. Kawęczyńskiej, zabytkowych obiektów Drucianki przy ul. Objazdowej i terenów szkolnych, dalej przez tereny zielone ogródków działkowych. A tuż obok ciągną się hektary nieużytków. Czy my jako mieszkańcy Pragi Północ mamy takie projekty popierać?
Tomasz Peszke
Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców „Michałów”
Zobacz także
Stary młyn zakręci Trasą Świętokrzyską:
www.zw.com.pl/artykul/518273_Stary_mlyn_zakreci_Trasa_Swietokrzyska.html
Nierzetelnie o Młynie w ŻW:
stowarzyszeniemichalow.blogspot.com/2010/09/nierzetelnie-o-mynie-w-zw.html