Linia 103 pojedzie na dworzec?
BD-BD-KP-ŁGA-0561-2-3-09
Warszawa, dnia 18.05.2009 r.
Do Marcin Jackowski
Szanowny Panie
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 31.03.2009 r. [zobacz >>>] uprzejmie wyjaśniam co następuje:
- Na odcinku PŁOCKA-SZPITAL – PKP KOŁO (zachodni wylot ronda Józefa Szczepańskiego „Ziutka”) zostały wykonane pomiary czasu przejazdu autobusów. W wyniku obserwacji zanotowano okresowe powstawanie zatorów drogowych wpływających na kilkuminutowe opóźnienia w kursach linii (opóźnienia od 0 do 5 minut względem rozkładu jazdy). W związku z powyższym obecnie nie planuje się wytyczenia buspasa na ul. Górczewskiej.
Jednocześnie pragnę Pana zapewnić, że ZTM stale monitoruje czas przejazdu autobusów i w razie konieczności będzie zastanawiał się nad rozwiązaniem, które pozwoli na poprawę czasu przejazdu przez ul. Górczewską.
- Zarząd Transportu Miejskiego planuje wydłużenie trasy linii 103 od ul. Powązkowskiej ulicami: Tatarska – Ostroroga – Obozowa – Płocka – Krzyżanowskiego – Brylowska – Szarych Szeregów – Prądzyńskiego – DW. ZACHODNI (TUNELOWA), aby w ten sposób zwiększyć możliwość dojazdu do rejonu Dw. Zachodniego. W kwestii przewozów z innych dzielnic Warszawy do dworca nie odnotowaliśmy żadnych negatywnych wystąpień bądź skarg od pasażerów.
Linia autobusowa 184 ma stanowić dogodne połączenie nie tylko do dworca kolejowego, ale również dworca PKS, usytuowanego od strony Alej Jerozolimskich. Dalszy przebieg linii do krańca SZCZĘŚLIWICE zapewnia dodatkowo skomunikowanie osiedla mieszkaniowego z transportem szynowym.
Informuję ponadto, iż w wyniku kontroli punktualności kursowania linii 184 w szczycie porannym, wykonanej na podstawie zapisów ekspedycji SZCZĘŚLIWICE z dnia 7 kwietnia 2009, stwierdzono występowanie opóźnień przy przyjazdach od strony Młocin. Średni czas opóźnienia porannym szczycie przewozowym wynosił około 17 minut, co było spowodowane utrudnieniami występującymi w al. Prymasa Tysiąclecia, a także sytuacją drogową na ciągu ulic Kasprzaka – Wolska – Połczyńska oraz na ul. Powstańców Śląskich. Linia ta realizuje postanowienia polityki transportowej miasta i obecnie nie przewiduje się zmiany jej trasy.
W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie kolejnego przetargu na świadczenie usług przewozowych 50 nowymi, nowoczesnymi pojazdami, co pozwoli na wprowadzenie do ruchu dodatkowego taboru.
- Zapowiedzi słowne z nazwami przystanków są ważnym elementem systemu informacji pasażerskiej w tramwajach, dlatego też sprawność funkcjonowania systemu jest regularnie kontrolowana w każdej zajezdni przez przydzielony do tego zadania zespół specjalistów. Stwierdzone nieprawidłowości są usuwane na bieżąco. Nagrania komunikatów słownych dostarczane są do Tramwajów Warszawskich przez Zarząd Transportu Miejskiego. Głośność, z jaką komunikaty są emitowane, została ustalona na bazie badań eksperymentalnych przeprowadzonych w warunkach rzeczywistych. Nad całością tych działań czuwa specjalista ds. hałasu, posiadający ponad dziesięcioletnie doświadczenie w zakresie pomiarów hałasu oraz badań nad zrozumiałością mowy metodami subiektywnymi i obiektywnymi.
Obecnie w Tramwajach Warszawskich trwają prace mające na celu weryfikację przyjętych założeń dotyczących warunków emisji komunikatów w tramwajach. Działania te podzielone są na kilka etapów.
W pierwszym etapie zdefiniowane i określone zostaną kryteria do przeprowadzenia obiektywnej oceny zrozumiałości komunikatów słownych. Opracowane zostaną one przez specjalistów posiadających odpowiednie przygotowanie merytoryczne z zakresu akustyki, na podstawie literatury fachowej oraz konsultacji z ośrodkami naukowo-badawczymi.
W drugim etapie przeprowadzone zostaną pomiary poziomów dźwięku komunikatów oraz poziomów dźwięku tła we wszystkich typach tramwajów wyposażonych w systemy rozgłoszeniowe. Celem tych pomiarów będzie zgromadzenie danych, na bazie których dokonana zostanie wstępna ocena zrozumiałości komunikatów słownych w tramwajach, przy wykorzystaniu opracowanych wcześniej kryteriów.
W ostatnim etapie przeprowadzona zostanie ponowna weryfikacja zrozumiałości komunikatów w tramwajach przy zastosowaniu metody pomiarowej jak w etapie II oraz metody subiektywnych pomiarów zrozumiałości komunikatów w warunkach rzeczywistych, z grupą słuchaczy. Ze względu na złożoność merytoryczną czasową i organizacyjną tego przedsięwzięcia szacujemy, że jego realizacja potrwa kilka miesięcy.
Pragnę jednak podkreślić, że stworzenie idealnych warunków odbioru komunikatów dla wszystkich podróżującyc nie jest możliwe, ze względu na występowanie indywidualnych poziomów przyswajania dźwięków.
Jednocześnie wyjaśniam, że sygnały poprzedzające komunikaty głosowe są wyraźnie rozróżnialne na tle hałasu otoczenia, skutecznie zwracają uwagę na następujący po nich komunikat i posiadają nieskomplikowane i stosunkowo miłe brzmienie. W związku z czym rezygnacja z nich nie wydaje się zasadna.
Z poważaniem
Stanisław Szweycer
Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy
Od redakcji
Wytłuszczenia od redakcji.
Ad 1.
Jeśli opóźnienie 5 minut (a znamy większe) na odcinku 400 metrów (czyli jazdę w tempie marszu) ZTM uważa na normę, to nasuwa się pytanie, ile mają tracić autobusy na Górczewskiej, aby ich pasażerowie zasłużyli na posmakowanie bardzo znanej (ze słyszenia) szczytnej idei priorytetu dla transportu zbiorowego? Może pewną wskazówkę zawiera punkt 2?
Ad 2.
Linia autobusowa 184 ma stanowić dogodne połączenie nie tylko do dworca kolejowego – niech tak będzie. Tylko po co w takim razie zapowiadano jej likwidację? I jak się do tej dogodności ma średni czas opóźnienia w porannym szczycie przewozowym dochodzący nawet do 17 minut?
Plan skierowana linii 103 na Czyste wydaje się obiecujący i mieszkańcy Bielan i Woli zapewne ucieszą się z takiego udogodnienia. To miłe, że nie zapłacą za to mieszkańcy innych rejonów utratą kursów, ale w ruch pójdzie nowy tabor. Szkoda tylko, że nie określono nawet w przybliżeniu – kiedy… Mamy nadzieję, że obie linie docierające do krańca przy Tunelowej będą tak zsynchronizowane, aby razem oferowały jak najlepszą alternatywę w obsłudze dw. Zachodniego.
Może uda się też do tego czasu poprawić warunki ruchu pieszego między pętlą a dworcem?
Ścieżkę odśnieżaną podeszwami zastąpić chodnikiem?
Ad 3.
Czytając opinię, że natarczywy gong ,,skutecznie zwraca uwagę na komunikat i posiada nieskomplikowane i stosunkowo miłe brzmienie”, chce się zapytać, jak często jej autor ma wątpliwą przyjemność obcowania z tym sygnałem i jak długą…
Czy kwestię zapowiedzi i sygnałów akustycznych w tramwajach BDiK potraktowało z należytą powagą? Pokażą to zapowiadane efekty po kilku miesiącach. Nie kwestionując ,,złożoności merytorycznej czasowej i organizacyjnej tego przedsięwzięcia” trudno jednak nie spytać, dlaczego jego zapowiedź ze strony BDiK udało się uzyskać (czy wręcz wymęczyć) dopiero po ośmiu miesiącach od pierwszego wystąpienia i paru dalszych pismach?
Podejście do sprawy widoczne w korespondencji, a zwłaszcza ostatnie pismo, składnia do podejrzeń, że kierownictwo BDiK jeździ po mieście własnym samochodem, a efekty dźwiękowe wytwarzane w stołecznych tramwajach zna nie ze słuchu, ale ze słyszenia…