Uwagi do projektu modernizacji drogi dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II od Ronda Radosława do Błońskiej
Pismo ZM-20-0927-01-AN
Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.
W związku z przekazanym do opiniowania projektem organizacji ruchu al. Jana Pawła II
w pobliżu CH Arkadia, wyrażamy następujące opinie.
Uwaga ogólna:
Obecny, niefunkcjonalny układ komunikacyjny na wysokości CH Arkadia wymaga pilnej
korekty, co potwierdziło wybranie do realizacji stosownego projektu do budżetu
partycypacyjnego ponad cztery lata temu. Kierunek przedstawionych zmian jest słuszny,
lecz ich zakres niewystarczający, co stwarza ryzyko zmarnowania szansy.
Uwagi szczegółowe:
1. Liczba pasów na wylocie z Ronda Radosława powinna zostać dostosowana do liczby
pasów na odpowiadających mu wlotach, tj. dwóch. Pozwoli to na skrócenie przejścia i
przejazdu, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i warunków ruchu. Trzeci pas ruchu
powinien zaczynać się za przejściem, co zlikwiduje też ewentualne konflikty między
zwalniającymi przed dalszym skrętem w ul. Błońską a jadącymi na wprost, eliminując tym
samym potrzebę azylu między jezdnią al. Jana Pawła II a przejściem i przejazdem,
ograniczając ruch na początkowym odcinku prawego pasa do prawoskrętnego.
2. Jeżeli projekt nie obejmuje zmiany układu ciągów pieszych prowadzących od centrum
handlowego do przystanku, układ barierek i oznakowania przejść dla pieszych powinien
zostać skorygowany. Barierki powinny uniemożliwiać wychodzenie bezpośrednio zza wiaty
na drogę dla rowerów, a chodnik prowadzić bezpośrednio na ciąg pieszy do Arkadii, tak by
nie generować ruchu pieszego wzdłużnego po drodze dla rowerów.
3. Przejście i przejazd przez ul. Błońską powinny biec w linii prostej, równolegle do al.
Jana Pawła II.
4. Należy ograniczyć promień łuku i/lub przekrój jezdni na wysokości przejścia i
przejazdu przez ul. Błońską.
5. Krawędzie wyniesienia przejścia i przejazdu powinny spełniać parametry progu
spowalniającego, a wjazd na ul. Błońską oznaczony jako wjazd do strefy „Tempo 30”.
Dalsze wyznaczenie strefy może być etapowane, a do czasu jej wdrożenia, znak końca strefy
można umieścić za zjazdem na teren centrum handlowego.
6. Wyprostować przebieg przy Błońskiej (jezdnia wjazdowa). Przejazd nie musi być
idealnie pod kątem 90 stopni, odgięcie dla rowerów jest niekonieczne i może być mylące
dla kierowców (może im się wydawać, że rower jedzie w Błońską w chodnik) i
niebezpieczne (rower na chwile zniknie z prawego lusterka bocznego auta jadącego JP2 i
skręcającego w Błońską. Jeżeli boją się Państwo, że będą wypadki, należy zmniejszyć prędkość aut,
zmniejszając promień łuku dla nich.
7. Możliwe jest wychodzenie bezpośrednio zza wiaty na drogę dla rowerów. Trzeba albo
przesunąć nieco wiatę, albo zmienić miejsca przecięcia się ruchu, by piesi nie wychodzili na
DDR bezpośrednio zza przeszkody i przy zerowej wzajemnej widoczności.
DW: Prezydium BKDS ds. Transportu