Uwagi do drugiej wersji projektu Noworacławickiej
Pismo ZM-18-0781-01-PZ
Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.
Nawiązując do projektu budowy ul. Noworacławickiej, zgłaszam następujące uwagi i wnioski:
1. Pozytywnie oceniamy zmianę przekroju jezdni na taki, który nie przeczy polityce transportowej miasta [zobacz >>>]. Warto przy tym rozważyć zmianę przekroju 1×2 na 2×1, jako że przekrój dwujezdniowy uniemożliwia niebezpieczne manewry, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa. Do wykorzystania na wyspę dzielącą jest nadmiarowy metr szerokości jezdni.
W wariancie minimum wskazane byłoby zastosowanie przejezdnego wyniesienia pasa dzielącego. Pozwoliłoby to na zniechęcenie do niebezpiecznych manewrów bez konieczności poszerzania jezdni.
2. Projekt należy uzupełnić o brakujące odcinki chodnika po zewnętrznych stronach przystanków autobusowych. Usprawni to ruch pieszy i wymianę pasażerów oraz ograniczy liczbę punktów kolizji z drogą rowerową (przykładowo, po stronie północnej jest ich obecnie osiem, z czego sześciu można uniknąć).
3. Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów przez wjazdy na parkingi i wyjazdy z nich powinny zostać przeprowadzone z zachowaniem ciągłości nawierzchni i niwelety chodnika i drogi dla rowerów.
4. Na skrzyżowaniu z ul. Dolną należy doprojektować osłonięty pas włączenia na zakończeniu drogi dla rowerów na wschodnim wlocie skrzyżowania. Alternatywnie przeprojektować rozwiązania ruchu rowerowego w ciągu ul. Dolnej na pasy ruchu dla rowerów.
5. Należy doprojektować przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na zachodnim wlocie skrzyżowania z ul. Dolną.
6. Należy zapewnić pas dzielący (skrajnia, miejsce na lokalizację znaków drogowych) między drogą dla rowerów wzdłuż ul. Dolnej a jezdnią.
7. Należy doprojektować osłonięty pasy włączenia na zakończeniu dróg dla rowerów prowadzących na ul. Dolną. Alternatywnie przeprojektować rozwiązania ruchu rowerowego w ciągu ul. Dolnej na pasy ruchu dla rowerów.
8. Ze względu na rozbudowę wschodniego wlotu skrzyżowania z ul. Sobieskiego w zakresie projektu należy uwzględnić również modernizację dróg dla rowerów i chodników po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Sobieskiego (jak też uwzględnić same drogi rowerowe w projekcie – jeżeli planowana jest ich likwidacja, prosimy o uzasadnienie takiej decyzji).
Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
Projekt
Budowa ul. Noworacławickiej od ul. Dolnej do ul. Beethovena:
JPG, 8752 kB,
JPG, 6389 kB,
JPG, 7259 kB.