Uwagi do planu transportowego dot. pociągów międzywojewódzkich i międzynarodowych
Pismo ZM-20-0871-01-PB
Do Ministerstwa Infrastruktury.
Uwagi do projektu planu transportowego – międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie
1. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 należy uwzględnić
Ostrołękę i Łomżę zarówno w relacji po liniach 28, 36 i 49 (Warszawa –
Ostrołęka – Łomża), jak i po liniach 36, 35, 219 (Białystok – Łapy –
Ostrołęka – Szczytno – Olsztyn) analogicznie jak dla lat 2028/2029.
W perspektywie 2023/2024 takie miasta Ostrołęka i Łomża, czyli dawne
miasta wojewódzkie, bezwzględnie powinny otrzymać połączenia, których
organizatorem jest minister właściwy ds. transportu. To ważne ośrodki
subregionalne i węzły komunikacyjne. Zasadne jest zatem wprowadzenie
linii komunikacyjnych, obsługujących Ostrołękę i Łomżę, do wariantu
pożądanego.
2. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 rozważyć uruchomienie 2-3
par połączeń w relacji Kielce – Staszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola,
analogicznie do perspektywy 2028/2029.
3. Dla połączeń w relacji Warszawa – Lublin i Warszawa – Białystok w
wariantach pożądanych dla lat 2023/2024 i 2028/2029 przewidzieć 20-23
pary pociągów.
Te dwa ciągi są najważniejsze dla Polski Wschodniej. Tymczasem
przewidziano dla nich mniejszą liczbę par, niż na innych liniach,
gdzie przewiduje się mniejszą liczbę pasażerów (rys. 24 i 25). Zasadne
jest zatem zwiększenie liczby połączeń, aby była możliwość
uruchomienia połączeń w godzinach 5-22 co godzinę i dodatkowe kursy
uzupełniające takt do 30 minut w szczycie lub jadące jako
międzynarodowe w kierunku Kowna (kierunek Białystok) lub Kowla
(kierunek Lublin).
4. Rozważyć uzupełnienie oferty o pociągi do Kaliningradu.
5. Wydłużyć połączenia zaplanowane jako kończące bieg w Sanoku i
Zagórzu do Ustrzyk Dolnych lub Krościenka (Podkarpackie, linia nr
108). Prace na tej linii powinny być wykonane jak najszybciej.
6. Dodać postoje:
– w Czarnej Białostockiej (Podlaskie, linia nr 6), która jest
10-tysięcznym miastem,
– w rejonie Radziejowa i Kruszwicy (Kujawsko-Pomorskie, linia 131), co
wymagałoby wybudowania peronów w lepszej i bardziej dostępnej
lokalizacji,
– na stacji Biecz (Małopolskie, linia nr 108),
– na stacji Babimost (Lubuskie, linia nr 358).
7. W podrozdziale 3.8.2 dodać zdanie dotyczące możliwości zwiększenia
liczby postojów:
„Dopuszcza się także inne miejsca postojów pociągów, których
organizatorem jest minister właściwy ds. transportu, dla pojedynczych
par pociągów. Rekomendowane do takiej obsługi są między innymi:
– Sobolew, Łaskarzew i Garwolin (Mazowieckie, linia nr 7),
– Dobieszyn (Mazowieckie, linia nr 8),
– Janowice Wielkie (Dolnośląskie, linia nr 274),
– Trawniki (Lubelskie, linia nr 7),
– Bezwola i Milanów (Lubelskie, linia nr 30, po wybudowaniu peronów),
– Fronołów lub Sarnaki (Mazowieckie, linia nr 31),
– Garbatka Letnisko (Mazowieckie, linia nr 26),
– Wasilków (podlaskie, linia nr 6),
– Strabla (Podlaskie, linia nr 32),
– Orlanka i Stare Berezowo (Podlaskie linia nr 52), jako wzmocnienie
oferty kolejowej na otwartej po kilkudziesięciu latach linii,
– Osiek (Świętokrzyskie, linia nr 70),
– Stare Juchy (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 38),
– Radymno (Podkarpackie, linia nr 91),
– Skawina (Małopolskie, linia nr 94),
– Ćmielów i Wąchock (Świętokrzyskie, linia nr 25),
– Łubowo (Zachodniopomorskie, linia nr 210, jako stacja dla Borne-Sulinowa),
– Bytom Odrzański oraz dla obsługi Krosna Odrz.: Radnica lub Bytnica
(Lubuskie, linia 273),
– Baranów Sandomierski (Podkarpackie, linia nr 25),
– Tychowo i Grzmiąca (Zachodniopomorskie, linia nr 404),
– Dąbie (Łódzkie, linia nr 131),
– Byczyna (Opolskie, linia nr 272)
– Brzeszcze Jawiszowice, Chełmek i Libiąż (Małopolskie, linia nr 93),
– Rybno oraz stacja obsługująca Nowe Miasto Lubawskie i Lubawę:
Zajączkowo lub Rakoniewice (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 9),
– Pasieki lub Goworowo (Mazowieckie, linia nr 29),
– Sokoły i Kulesze Kościelne (Podlaskie, linia nr 36),
– Parciaki i Jastrząbka (Mazowieckie, linia nr 35), jako wzmocnienie
oferty na nowej linii,
– Brzozowica (Lubelskie, linia nr 2),
– Białośliwie (Wielkopolskie, linia nr 18),
– Czerwonka (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 353), jako postój dla Biskupca.”
Powyższe punkty postojowe znajdują się w rejonie miast, a część w
mniejszych miastach. Wymienione miejscowości i stacje są lokalnymi
węzłami, a jednocześnie kursują przez linie kolejowe, na których jest
niewystarczająca oferta regionalna.
8. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania do
Buska-Zdrój (Świętokrzyskie, linia 73 zelektryfikowana).
9. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania
przez Lubaczów, Horyniec-Zdrój, Bełżec w kierunku Zamościa (linie nr
101 i nr 69, trakcja spalinowa) pod warunkiem zwiększenia prędkości na
tym odcinku.
10. Utrzymać planowany postój w Niemojkach (linia nr 31), jako
najbliższej stacji dla Łosic.
11. W załączniku nr 2 „Docelowa sieć komunikacyjna (…)” zaznaczyć
graficznie brakujące postoje w Gorlicach Zagórzanach i Chrzanowie
Śródmieściu, które są wymienione w rozdz. 3.8.2.
Projekt
Projekt rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym
:
PDF, 12434 kB.