Uwagi do projektów DDR wzdłuż Wólczyńskiej oraz przebudowy ul. Spartańskiej
W ramach konsultacji projektów rowerowych w ramach współpracy Miasta (Biura Zarządzania Ruchem Drogowym) z BKDS ds. Transportu przesyłamy opinię/uwagi Stowarzyszenia Zielone Mazowsze, dotyczące konsultowanego projektu przebudowy ulicy Spartańskiej oraz budowy drogi dla rowerów na ulicy Wólczyńskiej.
Wólczyńska
1. Oddzielić drogę dla rowerów od chodnika pasem zieleni o szerokości 1 m
2. Zwiększyć promienie łuków na ddr do co najmniej 12 m
3. Poszerzyć chodniki do 2,5 m, co powinno być minimum w otoczeniu zabudowy wielorodzinnej
4. Ominąć drzewo, które oznaczono jako do wycinki. Miejsca na ominięcie jest sporo.
Spartańska
Wersja 1:
Wydłuża drogę rowerzysty oraz mnoży punkty kolizji. Brakuje możliwości legalnego zjazdu z drogi dla rowerów od strony ulicy Woronicza (podwójna ciągła). Jednakże z racji tego, że przy ulicy znajduje się szkoła, przedszkole i żłobek, to tę wersję wskazujemy jako preferowaną.
Drogę dla rowerów należy odsunąć od furtki przedszkola.
Wersja 2:
DDR po stronie wschodniej należy przedłużyć w stronę ulicy Mączyńskiej i zakończyć tak jak w wariancie 1.
Wersja 3:
Podobnie jak wersja 1 wydłuża drogę rowerzysty oraz mnoży punkty kolizji. Nie jest możliwy wjazd na drogę dla rowerów od strony ulicy Woronicza (podwójna ciągła). Zjazd przed Miączyńską mnoży punkty kolizji – przejeżdżamy przez jezdnię, żeby za chwilę włączać się do ruchu.
Uwagi niezależne od wersji:
1. W ramach tej inwestycji wnioskujemy o rozszerzenie zakresu przebudowy o skrzyżowanie z ulicą Woronicza. Przebudowa całego pasa drogowego zwiększy przepustowość ulicy Spartańskiej, a w efekcie pogorszy bezpieczeństwo na ww. skrzyżowaniu. Należy na nim doprojektować brakujące przejście dla pieszych, komplet przejazdów rowerowych umożliwiających wjazd na nową drogę dla rowerów, azyle dla pieszych na przejściach przez ulicę Woronicza oraz pas do skrętu w lewo w Spartańską.
2. Przejście dla pieszych przy szkole powinno zostać wyniesione. Aktualne przepisy dopuszczają wyniesione przejścia na ulicach z ruchem autobusowym, pod warunkiem, że mają przekrój sinusoidalny bądź trapezoidalny o nachyleniu do 1:15. W przypadku braku wyniesienia, należy zastosować azyl dla pieszych.
3. Przy ulicy Spartańskiej znajduje się szkoła podstawowa, przedszkole, żłobek i szpital geriatryczny. Z ulicy korzysta duża liczba dzieci oraz osób starszych, dlatego ruch samochodów powinien być uspokojony w największym możliwym stopniu. Na jezdni należy zastosować fizyczne ograniczenia prędkości: esowanie toru jazdy, progi poduszkowe. Nie należy likwidować aktualnie istniejących progów – zamiast tego należy dołożyć kolejne.
4. Przystanki powinny być ustawione naprzeciwko siebie. Należy zrezygnować z zatok przystankowych. Aktualne propozycje oznaczają przebieganie dzieci przez jezdnię, co w znaczący sposób pogarsza bezpieczeństwo ruchu drogowego.
5. Chodniki należy poszerzyć do 2,5 metra po stronie zachodniej i do 3,5 metrów po stronie wschodniej kosztem dokładanego parkowania. To jest dojście do szkoły i przedszkola, więc należy zmaksymalizować miejsce dla dzieci i ich opiekunów.