Uwagi do koncepcji zielonej al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego
Pismo ZM-18-0795-01-PB
Do Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.
Nawiązując do przedstawionego do konsultacji projektu modernizacji al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego, w tym zwiększenia liczby drzew w okolicy, przesyłam następujące uwagi i wnioski:
Uwagi ogólne:
1. Składanie konstruktywnych uwag znacząco utrudnia nieudostępnienie w jednym pliku czytelnej koncepcji zmian na całym odcinku, a jedynie prezentacji na ten temat.
2. Popieramy koncepcję modernizacji al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego, w tym uzupełnienie brakującej infrastruktury rowerowej, uzupełnienie zieleni wysokiej oraz racjonalizację przekroju jezdni. Realizacja projektu byłaby jednak zmarnowaną szansą, jeżeli nie zostanie zapewniona ciągła, wydzielona droga dla rowerów po obu stronach ulicy na całym odcinku objętym projektem.
3. Biorąc pod uwagę szybki przyrost natężenia ruchu rowerowego, wskazane byłoby zastosowanie 3m jako domyślnej szerokości drogi dla rowerów.
4. Należy uwzględnić możliwość dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich poprzecznych ulicach jednokierunkowych.
5. Droga rowerowa wzdłuż al. Jana Pawła II powinna zostać połączona łącznikami z ulicami: Pawią, Niską (po obu stronach drogi) i Edelmana.
Uwagi szczegółowe:
Odcinek 1. Rondo Radosława – Stawki (slajd 12)
1. Negatywnie opiniujemy urwanie drogi dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II na wysokości ul. Stawki (jak przedstawiono to na schemacie) lub poprowadzenie jej po jednej stronie ulicy (jak sugerują podpisy). Konieczne jest zapewnienie ciągłości obustronnej drogi dla rowerów, zgodnie z projektem Tramwajów Warszawskich udostępnionym do konsultacji w listopadzie 2016 r. i uwagami wtenczas do niego złożonymi.
W projekcie należy uwzględnić ograniczenie przekroju jezdni, przy okazji ograniczając źródło emisji spalin i hałasu, a nie rezygnować z infrastruktury dla transportu bezemisyjnego. Przykładowo, w projekcie pozostawiono pas rozbiegowy na wyjeździe z lokalnej ulicy Dzikiej na ulicę miejską, jaką jest aleja Jana Pawła II. Aleja Jana Pawła powinna mieć domyślny przekrój 2×2 pasy ruchu i do tego powinny zostać dostosowane nasadzenia drzew.
2. Na wlotach wszystkich ulic bocznych bez sygnalizacji powinna zostać zachowana ciągłość nawierzchni i niwelety chodnika/drogi dla rowerów. Wyniesione przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów powinny przy tym spełniać kryteria progów spowalniających. Tym samym w razie potrzeby należy uwzględnić konieczność rozszerzenia zasięgu obszaru oznaczonego jako „strefa 30 km/h”
Odcinek 2. Miła – Anielewicza (slajdy 16, 20)
3. Należy uwzględnić komplet przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu z ul. Anielewicza oraz przebudowę skrzyżowania z uwzględnieniem pasów rowerowych, zgodnie z projektem Tramwajów Warszawskich wspomnianym w uwadze 1.
Odcinek 3. al. Solidarności – rondo ONZ (slajd 25)
4. Konieczne jest zapewnienie ciągłości drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, jak też uwzględnienie kompletu przejazdów rowerowych wokół skrzyżowania z al. Solidarności.
Rzut poglądowy infrastruktury rowerowej (slajd 26)
5. Na slajdzie nie uwzględniono infrastruktury rowerowej projektowanej przez Tramwaje Warszawskie. Błędnie oznaczono też al. Solidarności jako Grzybowską.
6. Konieczne jest uwzględnienie ciągłej infrastruktury rowerowej po obu stronach alei na całej długości odcinka objętego koncepcją.
Odcinek 4. Rondo ONZ – Koszykowa (slajd 30)
7. Pozytywnie oceniamy inicjatywę wyznaczenia przejścia dla pieszych na wysokości ul. Złotej oraz adaptacji estakady na park liniowy połączony z Dworcem Centralnym.
8. W projekcie brakuje przejazdów dla rowerzystów wokół ronda Czterdziestolatka, jak też w ciągu Nowogrodzkiej.
9. Enigmatyczne sformułowanie „uporządkowanie ruchu pieszego i rowerowego” powinno zostać zastąpione ciągłą drogą dla rowerów po stronie wschodniej.
Przekrój ulicy Chałubińskiego (slajd 32)
1. Ulica Chałubińskiego przebiega w odległości ok. 350m od ulicy Filtrowej. Prawdopodobnie chodzi o okolice skrzyżowania z ulicą Koszykową.
2. Popieramy racjonalizację przekroju, jednak konieczne jest wygospodarowanie przestrzeni na obustronną infrastrukturę rowerową. W tym celu przekrój jezdni powinien zostać ograniczony do 6,0m. Dodatkowe 0,5-1,5m można uzyskać zachowując parkowanie równoległe i/lub ograniczając przekrój czterometrowego pasa zieleni między jezdnią a torowiskiem.
Prezentacja
Prezentacja nt. koncepcji:
PDF, 30350 kB.