Uwagi do koncepcji zielonej Puławskiej
Pismo ZM-18-0793-01-RB
Do Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.
Nawiązując do przedstawionego do konsultacji projektu modernizacji ul. Puławskiej, w tym zwiększenia liczby drzew w okolicy, przesyłam następujące uwagi i wnioski:
Uwagi ogólne:
1. Popieramy koncepcję przebudowy ul. Puławskiej, w tym racjonalizację jej przekroju. W szczególności doceniamy zwiększenie liczby drzew o ponad 5000 sztuk oraz wprowadzenie ciągłej infrastruktury rowerowej po obu stronach ulicy. Taka przemiana byłaby realizacją zapisów Programu Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do 2020 roku, popadającego w coraz większe opóźnienie.
2. Na wlotach wszystkich ulic bocznych bez sygnalizacji powinna zostać zachowana ciągłość nawierzchni i niwelety chodnika/drogi dla rowerów (por. Zarządzenie Prezydent Miasta nr 1682/2017).
3. Ze względu na duże natężenie ruchu pieszego na odcinku mokotowskim należy zapewnić we wszystkich miejscach szerokość chodnika minimum 3 metry. Szczególną uwagę należy zwrócić na odcinek Rakowiecka – Willowa oraz narożnik pasa drogowego przy budynku Puławska 228, gdzie może nie starczyć miejsca na drzewa.
4. Powierzchnie wyłączone z ruchu (znak drogowy P-21) należy zamienić na trawniki lub poszerzenie chodnika (tzw. uszy Myszki Miki).
5. W projekcie należy przewidzieć dwukierunkowość ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych dla samochodów.
6. W projekcie należy uwzględnić słupki zabezpieczające przed nielegalnym parkowaniem, w szczególności na rogu Puławska 111B / Żywnego oraz przy Puławskiej 182.
7. Proponujemy dodanie małej architektury, w tym toalet publicznych, w szczególności po północnej stronie skrzyżowania z al. Lotników.
Uwagi szczegółowe:
Odcinek 1. Plac Unii Lubelskiej – Dworkowa
1. Przedstawiona koncepcja węzła Goworka-Spacerowa-Rakowiecka jest korzystniejsza od tej przedstawionej do konsultacji przez Tramwaje Warszawskie w 2017 roku, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych (skrócenie przejść)
2. Projekt należy uzupełnić o łącznik rowerowy do ślepego zakończenia ulicy Skolimowskiej.
3. Popieramy racjonalizację przekroju ul. Puławskiej na odcinku na północ od ul. Skolimowskiej. Jednak – biorąc pod uwagę ograniczenie przekroju jezdni już na wcześniejszym odcinku – za rozgałęzieniem w Waryńskiego wystarczy jeden pas ruchu w kierunku placu Unii. Taka racjonalizacja przekroju pozwoli na zapewnienie większej liczby miejsc parkingowych oraz szerszego chodnika wzdłuż drogi dla rowerów. (W razie potrzeby jezdnia może zostać poszerzona z powrotem do dwóch pasów przed samym placem Unii, na wysokości skweru Kaczmarskiego, gdzie przekroju chodnika nie ograniczają już budynki.) Ponadto organizacja ruchu będzie czytelniejsza, a warunki do kumulacji przed przejazdem przez tory tramwajowe – lepsze.
4. Jezdnia w przeciwnym kierunku na tym samym odcinku („serwisowa”) jest wykorzystywana w znikomym stopniu. Połączenie jezdni z torowiskiem tramwajowym i przesunięcie miejsc parkingowych w kierunku osi jezdni pozwoliłoby na zapewnienie szerszego pasa zieleni pod szpalerem drzew oraz odsunięcie samych drzew od drogi dla rowerów (ryzyko niszczenia nawierzchni wraz z rozrostem korzeni, problem gałęzi w skrajni).
5. Negatywnie opiniujemy pomysł przerywania dróg dla rowerów na wysokości przejścia dla pieszych i przystanków autobusowych w okolicach skrzyżowania z Rakowiecką. Ciągłość drogi dla rowerów powinna zostać zachowana po obu stronach jezdni. Wschodnia jezdnia na wysokości przystanku autobusowego może w razie potrzeby zostać dosunięta do osi drogi. W przypadku jezdni zachodniej obecnie w tej relacji kursuje maksymalnie 11 autobusów na godzinę. Można się spodziewać, że po rozbudowie sieci tramwajowej liczba ta spadnie, a nie wzrośnie. Tym samym nie ma konieczności wyznaczania przystanku poza pasem ruchu, a wystarczy przystanek na jezdni – tak jak w przypadku przystanku Dworkowa 02.
6. W koncepcji brakuje przejazdu rowerowego przez Puławską na wysokości Rakowieckiej.
7. W projekcie powinno zostać uwzględnione obustronne dojście do przystanku tramwajowego Rakowiecka 05 (również na wysokości Olszewskiej).
8. Skrzyżowanie z ul. Madalińskiego powinno zostać uzupełnione o przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów również po stronie północnej. Wskazane byłoby też uwzględnienie rezerwy pod drogę rowerową wzdłuż Madalińskiego oraz możliwości przedłużenia drogi rowerowej po stronie wschodniej w głąb parku.
Odcinek 2. Dworkowa – Odyńca
9. Przy skwerze Broniewskiego „Orszy” należy uwzględnić zmiany planowane w ramach budowy centrum lokalnego, w tym przesunięcie przystanku tramwajowego i dokładną lokalizację przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na wysokości Różanej.
10. Projekt powinien uwzględnić możliwość przeniesienia przystanków tramwajowych „Park Dreszera” i „Dworkowa” z południowej strony skrzyżowań na północną stronę, z uwzględnieniem obustronnego dojścia do przystanków tramwajowych i przejazdów rowerowych.
Odcinek 3. Odyńca – Woronicza
11. Na odcinku Żywnego-Woronicza droga rowerowa po wschodniej stronie ulicy powinna być konsekwentnie prowadzona bliżej jezdni niż chodnik, tak by uniknąć zbędnych przecięć ciągów pieszych i rowerowych.
12. Na skrzyżowaniu z ul. Woronicza należy uwzględnić przewidywaną kontynuację infrastruktury rowerowej w postaci pasów rowerowych lub drogi dla rowerów. Przekrój jezdni ul. Woronicza powinien zostać ograniczony do trzech pasów ruchu (jeden pas na wylocie).
Odcinek 4. Woronicza – Domaniewska
13. Pozytywnie opiniujemy uproszczenie układu ulic na skrzyżowaniu z Idzikowskiego. Należy je jednak uzupełnić o istniejące przystanki tramwajowe.
14. Projekt powinien uwzględnić połączenie rowerowe z ul. ul. Ikara i Bukowińską jako trzeci wlot skrzyżowania.
15. Na skrzyżowaniu z Domaniewską powinien zostać uwzględniony komplet przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Odcinek 5. Domaniewska – Kmicica
16. Zagospodarowanie okolic Dworca Południowego powinno zostać uzgodnione z Zarządem Transportu Miejskiego w zakresie możliwości przekształceń w obszarze planowanego dworca, w tym wjazdu do tunelu między jezdniami Puławskiej po południowej stronie skrzyżowania z Wilanowską. Należałoby też wziąć pod uwagę koncepcję ograniczenia dublowanie się równoległych jezdni al. Niepodległości i Puławskiej przedstawione w ramach koncepcji Dworca Południowego w 2015 roku.
17. Na skrzyżowaniu z ul. Wilanowską należy uwzględnić plany budowy linii tramwajowej, zwłaszcza w kierunku zachodnim oraz uprościć skrzyżowanie, ograniczając jednocześnie jego rozmiar.
18. Przekrój wylotów ul. Wilanowskiej w obu kierunkach powinien zostać ograniczony do dwóch pasów ruchu.
Odcinek 6. Kmicica – Dolina Służewiecka
19. W tunelu pod ulicą po północnej stronie potoku Służewieckiego powinien zostać uwzględniony chodnik.
20. Na terenie parku Dolina Służewska należy uwzględnić najnowsze nasadzenia drzew zrealizowane w ramach budżetu partycypacyjnego.
Odcinek 8. Dolina Służewiecka, cz. 2
21. Po północnej stronie ul. Gintrowskiego należy uwzględnić potrzebę docelowego rozdzielenia ruchu pieszego i rowerowego, zwłaszcza wobec wzrostu znaczenia funkcji rekreacyjnej tego obszaru.
Odcinek 9. Dolina Służewiecka – Romera
22. Wzdłuż Wyścigów wskazane byłoby zasadzenie podwójnego szpaleru drzew.
Odcinek 11. Mysikrólika – Legionów Piłsudskiego
23. Należy uzupełnić projekt o przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów po północnej stronie skrzyżowania.
Projekt
Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna:
PDF, 783 kB,
PDF, 663 kB,
PDF, 618 kB,
JPG, 4206 kB,
PDF, 924 kB,
PDF, 1042 kB,
PDF, 1320 kB,
PDF, 1046 kB,
PDF, 1007 kB,
PDF, 1447 kB,
PDF, 979 kB,
PDF, 1059 kB,
PDF, 1119 kB,
PDF, 1149 kB,
PDF, 1103 kB.