Kanclerz UKSW żąda autobusu przez rezerwat Las Bielański
W cyklu „Uwagi do projektu połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą” tym razem publikujemy głos drugiej strony – pismo kanclerza UKSW oraz nieco starszą, ale bardzo ciekawą wymianę pism między UKSW a ZTM i ZDM. Nie pozostawiają one żadnych wątpliwości, do czego dążą władze tej uczelni, mimo wyrażanych niekiedy zapewnień.
DA-081-5/07
Do: Burmistrz Dzielnicy Bielany
m. st. Warszawy
Data: 09.11.07
Dot.: postępowania w sprawie połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostrada.
Wniosek
W związku z ogłoszonym 19 października 2007 r. na stronie internetowej Dzielnicy Bielany komunikatem o możliwości składania uwag i wniosków dotyczących inwestycji połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie wnosi o:
1. Doprowadzenie komunikacji autobusowej z Wisłostrady do obiektów UKSW przy ul. Dewajtis 5.
2. Utworzenie połączenia komunikacyjnego na trasie Plac Wilsona – Wisłostrada – Dewajtis – Marymoncka – Młociny (ul. Wóycickiego) w obu kierunkach i utworzenie przystanków autobusowych na ul. Dewajtis przy obiektach uczelni oraz na ul. Marymonckiej przy ul. Dewajtis.
3. Wykonanie ciągów pieszych wzdłuż ulicy Dewajtis od ul. Marymonckiej do Wisłostrady.
4. Zamknięcie wjazdu w ulicę Dewajtis od strony ul. Marymonckiej dla samochodów osobowych i pozostawienie wjazdu jedynie dla autobusów MZK i służb ratowniczych, mieszkańców oraz pojazdów służbowych instytucji mających siedzibę na ul. Dewajtis.
5. Ustanowienie zakazu wjazdu samochodów osobowych w ulicę Dewajtis od strony Wisłostrady na odcinku od obiektów UKSW do ul. Marymonckiej – z wyłączeniem służb ratowniczych, mieszkańców oraz pojazdów służbowych instytucji mających siedzibę na ul. Dewajtis.
6. Przyjęcie dla ulicy Dewajtis klasy drogi zbiorczej (Z).
7. Ograniczenie dostępności parkingu pod Estakadami Bielańskimi tylko do samochodów dojeżdżających do kompleksu przy ul. Dewajtis (UKSW, Kościół, WMSD) w celu ograniczenia ruchu samochodowego w obrębie campusu sąsiadującego z rezerwatem.
Uzasadnienie
Od wielu lat Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego boryka się z dotkliwymi problemami z dogodnym i bezpiecznym dostępem do obiektów UKSW przy ul. Dewajtis oraz komunikacją pomiędzy obiektami uczelni przy ul. Dewajtis i Wóycickiego, wynikającymi z usytuowania części obiektów Uniwersytetu z dala od głównych ciągów komunikacyjnych.
W trakcie wieloletnich negocjacji z Zarządem Dzielnicy Bielany, Zarządem Transportu Miejskiego, Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody i innymi instytucjami rozważane były wszelkie możliwe warianty zapewnienia dogodnego dojazdu do obiektów uczelni w poszukiwaniu rozwiązania spełniającego oczekiwania środowiska akademickiego Uniwersytetu i równocześnie zapewniającego ochronę Lasku Bielańskiego. Nie znaleziono jednak rozwiązania idealnego, które w pełni usatysfakcjonowałoby wszystkie zainteresowane strony, konieczne jest zatem zastosowanie rozwiązania kompromisowego.
Do obiektów UKSW i innych instytucji zlokalizowanych przy ul. Dewajtis usiłują dotrzeć codziennie tysiące osób w różnym wieku i w różnej kondycji fizycznej i nie można założyć, że dla wszystkich tych osób problem przejścia ponad 1000 metrów po prowizorycznych ścieżkach, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, nie stanowi problemu. Doprowadzenie komunikacji miejskiej do obiektów przy ul. Dewajtis jest zatem niezbędne w celu zapewnienia swobodnego dostępu dla wszystkich pracowników studentów i interesantów usytuowanych tam instytucji, zwłaszcza w świetle licznych deklaracji władz m. st. Warszawy o dążeniu do usprawnienia komunikacji zbiorowej i apeli o powszechne korzystanie z komunikacji miejskiej zamiast z samochodów osobowych.
Uniwersytet stoi na stanowisku, że wprowadzenie autobusu kursującego co kilkanaście minut ulicą Dewajtis zamiast obecnego nasilonego ruchu samochodów osobowych będzie korzystne dla środowiska naturalnego rezerwatu, a równocześnie rozwiąże problemy z dojazdem do instytucji usytuowanych przy tej ulicy. Możliwość dojazdu do UKSW środkami komunikacji miejskiej pozwoli jednocześnie dużej liczbie osób zrezygnować z dojazdu do UKSW samochodami osobowymi, co znacznie ograniczy liczbę samochodów parkujących w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu.
Wykonanie ciągów pieszych wzdłuż ulicy Dewajtis pozwoli równocześnie na bezpieczne dojście do obiektów UKSW zwolennikom pieszych spacerów.
Pragniemy zaznaczyć, że zarówno znaczna część ulicy Dewajtis, jak i obiekty UKSW oraz WMSD nie znajdują się na terenach uważanych za [przez?] organizacje ekologiczne za rezerwat.
mgr inż. Marek Lepa
Kanclerz UKSW
Kanclerz UKSW stanowczo protestuje
Do: Zarząd Dróg Miejskich
Numer sprawy: DA-082-2/07
Data: 02.03.2007 r.
Dotyczy: rozwiązania problemu uruchomienia/regularnej komunikacji miejskiej między Campusami UKSW zlokalizowanych przy ul. Dewajtis i ul. Wóycickiego
W nawiązaniu do wcześniejszych korespondencji w związku z otrzymaniem pierwszych, niekoniecznie formalnie przekazanych projektów połączenia drogowego Wisłostrady z ul. Dewajtis Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego informuje, iż te projekty zakładają komunikację na trasie Śródmieście pi. Wilsona – ul. Dewajtis a nie umożliwiają kontynuacji ruchu w kierunku Campusu UKSW na Młocinach.
Wobec powyższego Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego stanowczo protestuje na takie rozwiązanie.
Blisko 18,5 tys. studentów oraz 1,5 tys. pracowników musi mieć możliwość swobodnej komunikacji środkami komunikacji miejskiej między Campusami Uniwersytetu zlokalizowanymi przy ul. Dewajtis i przy ul. Wóycickiego (przy ul. Wóycickiego powstaje kolejny obiekt Budynku z Aulami – 2,4 tys. miejsc dydaktycznych).
Proszę o taką realizację zjazdów i wjazdów z Wisłostrady aby umożliwiała ruch autobusów na trasie: pi. Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie – Dewajtis -Marymortcka -Wóycickiego.
Marek Lepa
Kanclerz UKSW
Do wiadomości:
1. Urząd m. st. Warszawy Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy
2. Urząd m. st. Warszawy Biuro Drogownictwa i Komunikacji
3. Zarząd Transportu Miejskiego
Zarząd Transportu Miejskiego uważa za zasadne
ZTM/PP2-647/10/2-07/MM
L.dz. PP/809/07
Do: Pan Marek Lepa
Kanclerz UKSW
Odpowiadając na Pańskie pismo wskazujące na konieczność uruchomienia bezpośredniej linii autobusowej łączącej obiekty UKSW zlokalizowane przy ul. Dewajtis z obiektami Uczelni znajdującymi się przy ul. Wóycickiego, Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie Informuje, że również uważa stworzenie takiego połączenia za zasadne. Jednocześnie przypominamy, że przebudowa i rozbudowa układu drogowego należy do kompetencji zarządców dróg, a nie ZTM. Wspomniane przez Pana projekty były nam również przedstawiane do opinii. W załączeniu przesyłamy kopię naszej ostatniej opinii z dn. 07.08.2006 r. Potwierdzamy, że po wybudowaniu wnioskowanych zjazdów z Wisłostrady do ul. Dewajtis oraz po wykonaniu innych niezbędnych prac dostosowujących obecny układ drogowy w rejonie tej ulicy do poprowadzenia komunikacji autobusowej (zakres tych prac był wyszczególniony w poprzedniej korespondencji), planujemy uruchomienie linii w relacji: pi. Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie – Dewajtis -Marymoncka – Wóycickiego.
W związku z odsuwaniem w czasie przebudowy ul. Dewajtis, przewidywaną realizacją wspomnianych zjazdów z Wisłostrady do tej ulicy raczej w dalszej perspektywie czasowej, a coraz bliższym terminem uruchomienia bielańskiego odcinka linii metra, zwracamy uwagę na zaistnienie już niedługo możliwości szybszego przejazdu w relacji UKSW – Centrum: z przesiadką na stacji WAWRZYSZEW (a nie na stacji PLAC WILSONA). W związku z powyższym wstępnie proponujemy następującą trasę linii autobusowej obsługującej obiekty UKSW: PLAC WILSONA – Mickiewicza (przesiadka na przystanku OS. POTOK z/do linii kursujących Trasą AK, przede wszystkim na Bródno i Białołękę) – Klaudyny (obsługa dużego osiedla mieszkaniowego) -Podleśna – Gwiaździsta – Wybrzeże Gdyńskie – Dewajtis – Lindego – Metro Wawrzyszew – Kasprowicza -Metro Młociny – Zgrupowania AK „Kampinos” (d. Pstrowskiego) – Pułkowa – MŁOCINY. Takie wytrasowanie linii zapewniłoby optymalne skomunikowanie obiektów Uczelni przy ul. Dewajtis z metrem (w jednym kierunku – do stacji PLAC WILSONA, w drugim – do stacji WAWRZYSZEW) oraz lepsze połączenie z metrem obiektów Uczelni przy ul. Wóycickiego (ze stacją MŁOCINY), co wydaje się mieć dużo większe znaczenie, niż nieznaczne wydłużenie czasu przejazdu pomiędzy ul. Wóycickiego i ul. Dewajtis. Przyjęcie takiego rozwiązania wymaga budowy dodatkowego przystanku autobusowego – na ul. Lindego za skrzyżowaniem z ul. Kasprowicza (przy stacji metra WAWRZYSZEW) w kierunku ul. Marymonckiej.
Mając powyższe na uwadze, uprzejmie prosimy o zaopiniowanie przedstawionej propozycji, co pozwoli nam na podjęcie w tym temacie dalszych działań.
Andrzej Franków
Koordynator Działalności Przewozowej
Zarządu Transportu Miejskiego
Do wiadomości:
1. Urząd m.st. Warszawy Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Bielany
2. Urząd m.st. Warszawy Biuro Drogownictwa i Komunikacji
3. Zarząd Dróg Miejskich
ZDM wyjaśnia
Do: Pan Marek Lepa
Kanclerz UKSW
ZDM/5512/DTBR-101/2007 r.
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 02.03.2007 r. (numer sprawy: DA-082-4/07) Zarząd Dróg Miejskich uprzejmie wyjaśnia, iż w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej Campusu UKSW zlokalizowanego przy ul. Dewajtis, w sierpniu 2006 r. został opracowany projekt koncepcyjny przez Biuro Prac Inżynierskich. Koncepcję przedstawiono do zaopiniowania do 8 zainteresowanych instytucji, w tym także do UKSW. Uwagi zawarte w opiniach są obecnie wykorzystywane w projekcie technicznym, który jest opracowywany przez Biuro Projektów „Metroprojekt”.
Projektowane rozwiązanie zapewnia połączenie Wisłostrady, od strony centrum z ul. Dewajtis i jest to jedyne wykonalne rozwiązanie, bowiem z kierunku przeciwnego tj. od strony Łomianek urządzenie zjazdów nie jest możliwe z uwagi na ukształtowanie terenu (brzeg Wisły oraz skarpa Lasku Bielańskiego, który jest rezerwatem przyrody i obszarem Natura 2000).
W tej sytuacji dojazd do UKSW od strony Łomianek będzie zapewniony głównie poprzez komunikację autobusową dla której na Wisłostradzie na wysokości ul. Dewajtis przewiduje się urządzenie przystanków w obydwu kierunkach, zaś Zarząd Transportu Miejskiego przewiduje uruchomienie linii autobusowej na trasie Plac Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie – Dewajtis – Marymoncka – Młociny. Linia ta będzie także realizowała postulaty wyrażone w Pańskim piśmie.
Ponadto informujemy, że dojazd z kierunku Łomianek w mchu indywidualnym może się odbywać poprzez zawrócenie na węźle przy ul. Gwiaździstej.
Mirosław Kazubek,
Dyrektor ds. Inwestycji Zarządu Dróg Miejskich.
Do wiadomości:
1. Urząd m.st. Warszawy, Biuro Drogownictwa i Komunikacji
2. Zarząd Transportu Miejskiego
UKSW akceptuje pod warunkiem
Do: Zarząd Dróg Miejskich
Znak: DA-082-5/07
Data: 10.04.07
W odniesieniu do pisma nr ZDM / 5512 / DTBR -101/2007 r. z dnia 29.03.07 Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego uprzejmie informuje, że przedstawiony projekt koncepcyjny połączenia Wisłostrady z ulicą Dewajtis jedynie od strony centrum nie rozwiązuje dużej części naszych problemów komunikacyjnych.
W sytuacji braku możliwości wykonania obecnie zjazdu z Wisłostrady do ulicy Dewajtis od strony Łomianek, akceptujemy przedstawiony projekt pod warunkiem, że przewidywana do uruchomienia linia autobusowa na trasie Plac Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie – Dewajtis – Marymoncka – Młociny będzie kursować w obydwu kierunkach. Tylko wówczas bowiem zostaną rozwiązane nasze najbardziej palące problemy z dojazdem do obiektów UKSW i komunikacją pomiędzy obiektami przy ul. Dewajtis i Wóycickiego.
Zastępca kanclerza UKSW
dr Jolanta Ewartowska
Od redakcji
Cieszy nas, że władze UKSW skorzystały z naszego wzorca uwag i jawnie wyrażają swoje oczekiwania, nawet jeśli stoją one w sprzeczności z dawnymi ustaleniami [zobacz >>>] [zobacz >>>], także tymi, które pan Marek Lepa i prorektor UKSW Zbigniew Cieślak potwierdzili własnymi podpisami [zobacz >>>].
Poglądy p. kanclerza nie zaskakują – są logiczną kontynuacją wieloletnich nacisków i postawy tej instytucji. Jednak ostatnie zdanie zasługiwało na wytłuszczenie z powodu pewnych trudności interpretacyjnych. Wszak Las Bielański uznały za rezerwat władze państwowe [zobacz >>>]. Status tego terenu, należna mu prawna ochrona i dbałość ze strony każdego obywatela wydają się więc bezsporne i niezależne od tego, za co ktokolwiek ten teren uważa osobiście. Czyżby wysoki przedstawiciel katolickiej uczelni miał w tej kwestii inne zdanie?