Poruszanie się rowerem po Ursusie – wyniki ankiety nr 1
W ankiecie nr 1, przeprowadzonej w dniach 11 kwietnia – 4 lipca 2005 r., udział wzięło 114 osób. Ankieta rozpowszechniana była za pośrednictwem Internetu, poprzez strony WWW, fora internetowe i pocztę elektroniczną. Ze względu na nierównomierne wykorzystanie Internetu w Polsce (w tym w Warszawie), wyniki należy traktować orientacyjnie, nie jako badanie na próbie reprezentatywnej.
W szczególności prawdopodobnie niedoreprezentowane są osoby starsze, korzystające z roweru głównie podczas zakupów – z analizy danych o wypadkach z udziałem rowerzystów oraz z obserwacji poczynionych podczas pomiarów ruchu wynika, że stanowią oni istotną grupę użytkowników rowerów na terenie dzielnicy.
Związek z Ursusem
Na terenie Dzielnicy Warszawa – Ursus (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):
Odpowiedź | n | % |
---|---|---|
mieszkam | 79 | 72% |
jeżdżę rekreacyjnie | 76 | 68% |
robię zakupy | 53 | 49% |
uczę się | 11 | 10% |
pracuję | 7 | 6% |
Większość z ankietowanych mieszka na terenie dzielnicy Ursus, sporo osób robi zakupy, bardzo nieliczni natomiast uczą się lub pracują tutaj. Wynika z tego, że istotna część celów podróży leży poza dzielnicą, co wiąże się z koniecznością zapewnienia dogodnych połączeń w kierunku centrum Warszawy.
Wykorzystanie roweru
Do czego wykorzystuje Pan/Pani rower (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)?
Odpowiedź | n | % |
---|---|---|
rekreacja | 102 | 93% |
dojazdy do szkoły / pracy | 42 | 39% |
zakupy | 27 | 25% |
Większość z ankietowanych korzysta z roweru w celach rekreacyjnych. Można jednak zaryzykować hipotezę, że ci, którzy jeżdżą na rowerze do pracy lub szkoły (39%), jeżdżą częściej i bardziej regularnie, w związku z czym liczba podróży służących rekreacji i dojazdom jest mniej więcej wyrównana.
Nieco niedoreprezentowane wydają się w ankiecie osoby jeżdżące na rowerze na zakupy, prawdopodobnie ze względu na to, że wiele z nich to osoby starsze, rzadziej korzystające z Internetu.
Wykorzystanie ścieżek
Czy korzysta Pan/Pani ze ścieżek rowerowych na terenie Dzielnicy Warszawa-Ursus?
Odpowiedź | n | % |
---|---|---|
Nie | 74 | 65% |
Tak | 40 | 35% |
Większość z ankietowanych nie korzysta z istniejących ścieżek rowerowych na terenie Dzielnicy.
Jakość istniejących ścieżek
Proszę ocenić w skali 1-5 jakość istniejących ścieżek:
Odpowiedź | n | % |
---|---|---|
1 | 67 | 59% |
2 | 22 | 19% |
3 | 12 | 11% |
4 | 9 | 8% |
5 | 4 | 4% |
1,78 | ocena średnia |
Ankietowani nisko ocenili istniejące ścieżki. Ponad połowa badanych wystawiła infrastrukturze rowerowej na terenie Dzielnicy najniższą możliwą ocenę.
Przyczyny niekorzystania
Jeśli nie korzysta Pan/Pani ze ścieżek lub nisko ocenia ich jakość, proszę krótko uzasadnić dlaczego [pytanie otwarte, wybrano najbardziej charakterystyczne / najczęściej powtarzające się odpowiedzi]:
Odpowiedź | Liczba wskazań |
---|---|
Jest ich za mało (bardzo mało, w ogóle nie ma, najmniej w Warszawie) | 33 |
Są źle rozmieszczone (rozmieszczone nie tam gdzie są potrzebne, nie ma ich wzdłuż głównych dróg, nie są mi po drodze, nie ma ich tam gdzie jeżdżę) | 21 |
Brak spójności (kończą się niespodziewanie, kończą się nagle, prowadzą znikąd donikąd) | 17 |
Nie wiadomo gdzie są (żadnej nie widziałem, nie wiem gdzie są) | 13 |
Konflikty z pieszymi (wytyczone na chodnikach, piesi chodzą po ścieżce) | 10 |
Nieodpowiednia nawierzchnia (zrobione z kostki Bauma, kiepska nawierzchnia, fatalna nawierzchnia, nierówności) | 10 |
Uzasadniając niekorzystanie ze ścieżek lub niską ocenę ich jakości, ankietowani najczęściej wskazywali na niewielką ilość ścieżek, ich niedogodną lokalizację (poza najbardziej uczęszczanymi i niebezpiecznymi drogami) oraz brak spójności (przerwy w ciągłości, brak połączeń pomiędzy poszczególnymi odcinkami). Część osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy, że na terenie Dzielnicy istnieje jakakolwiek infrastruktura rowerowa. Wśród wad wymieniane były również konflikty z pieszymi i nieodpowiednia nawierzchnia.
Bezpieczeństwo drogowe
Jakie miejsca na terenie Dzielnicy uważa Pan / Pani za najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów, jeśli chodzi o zagrożenie wypadkami [jw.]?
Ulice | Liczba wskazań |
---|---|
Al. Jerozolimskie | 12 |
Cierlicka (tunel pod torami) | 11 |
Dzieci Warszawy | 11 |
Warszawska | 10 |
Ryżowa | 10 |
Traktorzystów | 9 |
Regulska | 6 |
Spisaka | 6 |
Kompanii Kordian – Pużaka – Sławka | 3 |
Jagiełły | 3 |
Skrzyżowania | Liczba wskazań |
---|---|
Kościuszki / Cierlicka | 6 |
Dzieci Warszawy / Sławka | 5 |
Jagiełły / Lalki | 4 |
Za najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów ulice ankietowani uznają Al. Jerozolimskie, Cierlicką, Dzieci Warszawy, Warszawską, Ryżową i Traktorzystów. Wśród konkretnych skrzyżowań prym wiedzie skrzyżowanie ul. Cierlickiej z Kościuszki.
Bezpieczeństwo społeczne
Jakie miejsca na terenie Dzielnicy uważa Pan / Pani za najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów, jeśli chodzi o zagrożenie napadami [jw.]?
Niebezpieczne rejony | Liczba wskazań |
---|---|
Niedźwiadek (w tym ul. Zagłoby) | 12 (4) |
Parki | 9 |
ZM Ursus | 6 |
Ścieżka przy torach | 6 |
Gołąbki | 3 |
Stacja Ursus | 3 |
Tunel pod torami | 3 |
Jako najbardziej zagrożone napadami rowerzyści oceniają tereny osiedla Niedźwiadek, tereny parkowe, tereny ZM Ursus oraz tereny wzdłuż torów kolejowych.
Bike and Ride
Czy po uruchomieniu Szybkiej Kolei Miejskiej był(a)by Pan / Pani skłonny korzystać z systemu Bike and Ride (dojazd rowerem do przystanku PKP Ursus, pozostawienie roweru na dozorowanym parkingu i kontynuowanie podróży pociągiem)?
Odpowiedź | n | % |
---|---|---|
tak | 46 | 40% |
być może | 42 | 37% |
nie | 26 | 23% |
Zainteresowanie systemem Bike and Ride jest spore. 40% ankietowanych deklaruje, że chcieliby dojeżdżać rowerem do przystanku kolejowego pod warunkiem zagwarantowania bezpiecznego przechowania roweru na czas podróży do centrum, niemal tyle samo jest skłonne rozważyć taki pomysł, zaledwie co czwarty ankietowany zdecydowanie go odrzuca.