Bezpieczeństwo ruchu drogowego na terenie dzielnicy Ursus
Stan zagrożenia
Według oficjalnych statystyk policji i ZDM na drogach Ursusa w 2004 r. zdarzyło się:
– 36 wypadków (w tym 3 z rowerzystami);
– 44 kolizje (w tym 1 z rowerzystą);
– 4 zabitych (w tym 1 rowerzysta);
– 40 rannych (w tym 2 rowerzystów).
Z danych ZDM wynika stała tendencja utrzymywania się w ostatnich trzech latach ilości wypadków, zabitych i rannych na zbliżonym poziomie. W 82% kierowcy samochodów są głównymi sprawcami tych wypadków i ich zakwalifikowano jako winnych. Zarówno sami kierowcy, jak i piesi i rowerzyści stają się z winy kierowców ofiarami niepotrzebnych wypadków.
Podstawową przyczyną wypadków i kolizji jest nadmierna prędkość oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu.
Stosowane przez GDDKiA kryteria identyfikacji i kwalifikacji miejsc szczególnie niebezpiecznych w postaci:
– 5 lub więcej wypadków / 1 km w ciągu jednego z trzech ostatnich lat
– 12 lub więcej wypadków / 1 km w ciągu trzech ostatnich lat
wskazują, że do szczególnie niebezpiecznych należy zaliczyć:
– Al. Jerozolimskie;
– ul. Ryżową;
– ul. Warszawską;
– ul. Wojciechowskiego.
Rowerzyści są poważnie zagrożeni na ulicach Ursusa, gdyż w ciągu ostatnich trzech lat ich udział wyniósł:
– w wypadkach 11%;
– w zabitych uczestnikach ruchu 25%;
– w rannych uczestnikach ruchu 7%.
Ten stan jest tym bardziej niepokojący, że natężenie ruchu rowerowego jest znikome w porównaniu do natężenia ruchu samochodowego i wynosi od 1% do 7% (w sezonie).
Poważny stan zagrożenia rowerzystów, podświadomie wyczuwany przez mieszkańców, jest powodem znikomego udziału roweru w podróżach po dzielnicy i mieście. Taki stan zagrożenia wymaga od władz dzielnicy podjęcia natychmiastowych działań. Działania te z jednej strony poprawiłyby stan bezpieczeństwa osób już obecnie korzystających z roweru, a z drugiej strony promowałyby rower jako środek komunikacji i rekreacji.
Dane z lat 2001-2004
Zagrożenie wypadkowe
Lata | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Wypadki drogowe (ogółem) | 47 | 36 | 38 | 36 |
Wypadki drogowe z udziałem rowerzystów | 4 | 6 | 3 | 3 |
Kolizje drogowe (ogółem) | 20 | 41 | 30 | 44 |
Ofiary – zabici (ogółem) | 4 | 1 | 3 | 4 |
Ofiary – zabici (rowerzyści) | 0 | 1 | 0 | 1 |
Ofiary – ranni (ogółem) | 49 | 46 | 43 | 40 |
Ofiary – ranni (rowerzyści) | 4 | 5 | 2 | 2 |
Główne przyczyny wypadków drogowych
Lata | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 2 | 7 | 3 | 6 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 9 | 9 | 7 | 7 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych | 2 | 6 | 7 | 10 |
Nieprawidłowe skręcanie | 3 | 3 | 3 | 2 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 3 | 0 | 2 | 1 |
Główne przyczyny kolizji drogowych
Lata | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 10 | 15 | 10 | 12 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 4 | 10 | 8 | 15 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych | 0 | 0 | 0 | 1 |
Nieprawidłowe skręcanie | 1 | 0 | 1 | 5 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 0 | 0 | 1 | 1 |