Etapowanie realizacji koncepcji
Rozdział niniejszy zawiera propozycję etapowania koncepcji, czyli podziału elementów sieci tras rowerowych dla dzielnicy Ursus według kolejności ich realizacji.
I etap
Pierwszy etap realizacji powinien obejmować działania o największej pilności i efektywności, tj.:
a. Budowę lub wyznaczenie wydzielonych dróg dla rowerów w ciągach ulic najbardziej niebezpiecznych dla ruchu rowerowego;
b. Inwestycje usprawniające ruch na ciągach już obecnie popularnych wśród rowerzystów;
c. Działania możliwe do zrealizowania niewielkim kosztem, na podstawie projektów organizacji ruchu (bez projektu budowlanego) – oznakowanie przejazdów, montaż azyli, wytyczenie pasów dla rowerów (w tym kontrapasów) i śluz rowerowych.
Układ tras rowerowych po realizacji pierwszego etapu.
Budowa wydzielonych dróg dla rowerów (miejscami dopuszczalne ciągi pieszo-rowerowe) w następujących ulicach:
– Cierlicka na odcinku Lalki – Kościuszki (przebudowa chodnika w ul. Cierlickiej na ciąg pieszo-rowerowy wraz z doświetleniem tunelu pod torami kolejowymi i poszerzeniem w miarę możliwości odcinków poza tunelem)
– Gierdziejewskiego na odcinku Czerwona Droga – Lalki
– Warszawska (ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od granicy Piastowa do Orląt Lwowskich, wydzielona droga dla rowerów na odcinku od Orląt Lwowskich do Jagiełły).
Ewentualnie także:
– Konińska i na jej przedłużenie (od ul. Opieńskiego do Chełmońskiego), patrz uwagi o trasie.
Wydzielenie kontrapasów rowerowych lub jednokierunkowych dróg dla rowerów pod prąd w ulicach:
– Cierlicka na odcinku Plutonu Torpedy – Kościuszki;
– Kolorowa na odcinku Sosnkowskiego – Tomcia Palucha.
Wydzielenie pasów dla rowerów z jezdni w ulicach:
– Posag 7 Panien;
– Szamoty.
Oznakowanie odcinków chodników wzdłuż ul. Traktorzystów i Wojciechowskiego (od wschodniego krańca przystanku PKP Ursus do istniejącej ścieżki w ul. Orląt Lwowskich) jako ciągu pieszo-rowerowego, wraz z wytyczeniem przejazdu dla rowerów obok istniejącego przejścia dla pieszych przy przystanku autobusowym
Oznakowanie brakujących przejazdów dla rowerów na skrzyżowaniach:
– Keniga / Zagłoby;
– Keniga / Orląt Lwowskich;
– Sławka / Bohaterów Warszawy;
– Sławka / Konińska;
– Przy Forcie / Dzieci Warszawy.
Montaż progów spowalniających z przejazdami dla rowerów i inne formy uspokojenia ruchu w ulicach:
– Al. Bzów;
– Piastowska;
– Plutonu Torpedy;
– Skoroszewska;
– Warszawska (odcinek Jagiełły – Gierdziejewskiego);
– Zagłoby;
– Żurawicka.
Montaż azyli ułatwiających przekroczenie ulicy:
– na skrzyżowaniu Gierdziejewskiego / Posag 7 Panien;
– na skrzyżowaniu Kompanii Kordian / Al. Bzów;
– na skrzyżowaniu Kompanii Kordian / Michałowicza;
– na skrzyżowaniu Spisaka / Żurawicka;
– na skrzyżowaniu Warszawska / Jagiełły;
– na ul. Traktorzystów przy przejściu dla pieszych koło przystanku autobusowego PKP Ursus.
Wyznaczenie śluz rowerowych na jezdni (krótkich odcinków pasów dla rowerów wraz z cofniętą linią zatrzymania dla samochodów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną):
– na ul. Kompanii Kordian przed skrzyżowaniem z ul. Spisaka (z obu stron);
– na ul. Kompanii Kordian przed skrzyżowaniem z ul. Sosnkowskiego;
– na ul. Bohaterów Warszawy przed skrzyżowaniem z ul. Sławka (z obu stron).
II etap
Drugi etap służy ukończeniu podstawowego układu głównych i zbiorczych tras rowerowych. Jednocześnie systematycznie powinny być uspokajane obszary objęte planowanymi strefami „Tempo 30”, tak by zapewnić bezpieczne dotarcie ze źródeł podróży do tras zbiorczych.
Układ tras rowerowych po realizacji drugiego etapu.
Budowa dwukierunkowych dróg dla rowerów:
– Gierdziejewskiego na odcinku Czerwona Droga – Konotopska;
– Traktorzystów na odcinku PKP Ursus – Świerszcza (częściowo z wykorzystaniem istniejącej nawierzchni jako ciągu pieszo-rowerowego);
– Al. Jerozolimskie po północnej stronie ulicy na odcinku Sosnkowskiego – Badylarska;
– Pużaka na odcinku Sosnkowskiego – Sławka;
– Dzieci Warszawy na odcinku Sławka – Ryżowa (lepiej w ramach modernizacji ulicy);
– przez tereny osiedlowe od skrzyżowania Warszawska / Keniga do Wojciechowskiego koło kościoła;
– przez tereny zielone od skrzyżowania Warszawska / Jagiełły do Wojciechowskiego koło kościoła;
– przez planowane tereny zielone od skrzyżowania Dzieci Warszawy / Tomcia Palucha do kościoła przy Zapustnej LUB na przedłużeniu Przy Forcie do Nowolazurowej (w zależności od terminu realizacji terenu zielonego i ul. Nowolazurowej);
– Wiosny Ludów na odcinku Legnicka – granica dzielnicy (ewentualnie w ramach budowy ul. Nowolazurowej);
– przez Park Czechowicki od ulicy Malinowej do Al. Bzów (ewentualnie w ramach innych inwestycji na terenie parku).
Budowa jednokierunkowych dróg dla rowerów w ul. Sosnkowskiego na odcinku Al. Jerozolimskie – Pużaka (po obu stronach ulicy)
Przedłużenie kontrapasa w ul. Kolorowej na odcinku Tomcia Palucha – Bohaterów Warszawy.
Przebudowa na pochylnię schodów łączących ciągi pieszo-rowerowe przy ul. Traktorzystów i Cierlickiej.
Przebudowa na pochylnię schodów łączących ul. Wiosny Ludów z ciągiem pieszo-rowerowym przy ul. Cierlickiej (jeśli nie zostanie wcześniej zrealizowana przy okazji zagospodarowania terenów wokół dworca kolejowego).
III etap
Trzeci etap służy uzupełnieniu sieci tras rowerowych i poprawie jej parametrów, a w szczególności bezpośredniości i bezpieczeństwa. Obejmować powinien:
a. Najtrudniejsze i najbardziej kosztowne inwestycje, takie jak budowa nowego przejścia podziemnego pod torami, przebudowa schodów na pochylnie, przebudowa skrzyżowań na małe lub mini-ronda;
b. Realizację korekt i uzupełnień wynikających z postulatów zgłaszanych przez użytkowników w trakcie eksploatacji wykonanej we wcześniejszych etapach sieci.
Budowa dwukierunkowych dróg dla rowerów:
– po południowej stronie Al. Jerozolimskich (jeżeli nie zostanie wcześniej zrealizowana w ramach modernizacji ulicy);
– po północnej stronie torów kolei wiedeńskiej (od Piastowa do Orląt Lwowskich);
– na skraju obecnego terenu rekreacyjnego pomiędzy ul. Wojciechowskiego i Orląt Lwowskich;
– przy południowej granicy terenów stadionu KS Ursus;
– przez planowane tereny zielone od skrzyżowania Dzieci Warszawy / Tomcia Palucha do kościoła przy Zapustnej LUB na przedłużeniu Przy Forcie do Zapustnej (ta z dróg, która nie zostanie zrealizowana w II etapie);
– na terenach byłych ZM Ursus (w zależności od planowanego zagospodarowania terenów ZM Ursus).
Przebudowa skrzyżowań na małe ronda:
– Orłów Piastowskich / Bony / Rakuszanki;
– Wojciechowskiego / Orląt Lwowskich;
– Bohaterów Warszawy / Kolorowa / Gąski Balbinki;
– Spisaka / Brzechwy / Żurawicka;
– Przejazdowa / Leszka Białego (lepiej w ramach realizacji nowej drogi zbiorczej na Gołąbkach).
Inwestycje szczególne:
– przebudowa na pochylnię południowego wyjścia z przejścia podziemnego na wschodnim krańcu przystanku kolejowego Ursus;
– budowa zjazdów z kładki nad torami na plac Czerwca 1976 r. (liniowy) oraz na ul. Wiosny Ludów (spiralny);
– budowa nowego przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów, łączącego ulice Prażmowską i Falskiego.
Układ tras rowerowych po realizacji trzeciego etapu.
Realizacja w ramach innych inwestycji
Niektóre udogodnienia dla rowerów powinny zostać zrealizowane w ramach innych planowanych inwestycji. Jeśli zostaną uwzględnione na odpowiednio wczesnym etapie planowania inwestycji, pozwoli to zminimalizować koszty i zrealizować rozwiązania o wyższej jakości niż w przypadku odrębnej budowy infrastruktury rowerowej.
Oczywiście, w przypadku zaniechania realizacji danej inwestycji, należy odpowiednio zmodyfikować koncepcję.
Budowa wydzielonych dróg dla rowerów razem z budową ulic planowanych wg SUiKZP:
– Nowolazurowa;
– droga zbiorcza na Gołąbkach równolegle do linii kolejowej;
– droga zbiorcza wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy;
– przedłużenie Gierdziejewskiego do Połczyńskiej;
– przedłużenie Starodęby do Sosnkowskiego.
W ramach modernizacji planowanych przez Urząd Dzielnicy:
– Dzieci Warszawy: konieczna wydzielona droga dla rowerów na odcinku Sławka – Ryżowa, rozwiązania wariantowe wg opisu na pozostałych odcinkach, małe rondo na skrzyżowaniu Dzieci Warszawy / Skoroszewska;
– Regulska: pożądane uspokojenie ruchu poprzez realizację 3-4 małych rond (na skrzyżowaniach z Prażmowską / Michałowicza, Kompanii Kordian, Piastowską oraz Bodycha) oraz azyli na skrzyżowaniach nie przebudowanych na ronda;
– Wiosny Ludów: patrz opis tras.
Podczas realizacji przystanku kolejowego Ursus Niedźwiadek należy zapewnić, by przejście pod lub nad torami było również w pełni przejezdne dla rowerzystów.