Pomiar ruchu rowerowego na terenie dzielnicy Ursus
Informacje ogólne
Pomiar ruchu rowerowego został przeprowadzony na 24 skrzyżowaniach na terenie dzielnicy Ursus, w dniach 2, 21 i 23 czerwca. W każdym z punktów pomiarowych przejeżdżający rowerzyści zliczani byli przez co najmniej godzinę, zawsze w czasie szczytu popołudniowego (pomiędzy 16:00 a 19:00). Dla punktów, dla których pomiar trwał dłużej niż godzinę lub był powtarzany, wynik przeskalowano do natężenia na godzinę i/lub uśredniono.
Na podstawie wyników całodniowych pomiarów dla ul. Cierlickiej oraz pomiarów ruchu rowerowego przeprowadzonych w 2002 r. można stwierdzić, że podane wartości stanowią 5-10% dobowych natężeń ruchu. Dla potrzeb prezentacji wyników przyjęto współczynnik 8%, stosowany obecnie przy obliczaniu natężeń ruchu samochodowego, jednak jest to tylko zgrubne oszacowanie – dla ciągów o bardzo wyspecjalizowanej funkcji lub o niskim natężeniu ruchu rzeczywiste natężenie dobowe może być wyższe lub niższe nawet o kilkadziesiąt procent.
Uwaga: wyniki pomiaru obrazują istniejące natężenia i kierunki ruchu rowerowego. Wartości te mogą się istotnie różnić od natężeń i kierunków potencjalnych. Różnica może być szczególnie duża dla ulic, w których obecnie występują najbardziej niekorzystne warunki dla ruchu rowerowego – Al. Jerozolimskich, Warszawska, Traktorzystów, Ryżowa, Dzieci Warszawy. Dlatego wyciągając wnioski należy pamiętać o istniejących w danym miejscu uwarunkowaniach.
Dogodny punkt obserwacyjny u zbiegu ulicy Jagiełły i Wojciechowskiego.
Tych panów też policzyliśmy…
…a tej pani nie, bo jeździła w kółko wokół klombu.
Natężenie ruchu rowerowego
We wszystkich tabelach natężenia ruchu rowerowego:
– Rh oznacza zmierzone natężenie rowerów na godzinę szczytu popołudniowego.
– Rd oznacza natężenie rowerów na dobę szacowane wg przyjmowanego przeliczenia Rh = 0,08 Rd.
Na poszczególnych skrzyżowaniach
Skrzyżowanie | Rh [rowerów / godz.] | Rd [rowerów / dobę] | Uwagi |
---|---|---|---|
Cierlicka / Kościuszki | 96 | 1200 | |
Cierlicka / Wiosny Ludów / Regulska | 95 | 1190 | [1] |
Wojciechowskiego / Orląt Lwowskich (k. kościoła) | 92 | 1150 | |
Kompanii Kordian / Al. Bzów | 83 | 1040 | |
Keniga / Zagłoby | 82 | 1025 | |
Cierlicka / Traktorzystów | 81 | 1010 | [2] |
Sosnkowskiego / Kompanii Kordian / Pużaka | 78 | 975 | |
Wojciechowskiego / Jagiełły / Orląt Lwowskich | 77 | 960 | |
Sławka / Bohaterów Warszawy | 61 | 760 | |
Sosnkowskiego / Brzechwy | 60 | 750 | [3] |
Warszawska / Orłów Piastowskich / Keniga | 52 | 650 | |
Regulska / Kompanii Kordian / Piastowska | 47 | 590 | |
Bodycha / Sosnkowskiego / Al. Jerozolimskie | 45 | 560 | |
Żurawicka / Spisaka / Brzechwy | 41 | 510 | |
Cierlicka / Brzechwy / Rynkowa | 41 | 510 | [2] |
Warszawska / Orląt Lwowskich | 37 | 460 | [2] |
Gierdziejewskiego / Czerwona Droga / Posag 7 Panien | 33 | 410 | |
Orląt Lwowskich / ścieżka rowerowa | 32 | 400 | |
Orląt Lwowskich / Keniga | 27 | 340 | [2] |
Dzieci Warszawy / Sławka / Poczty Gdańskiej | 27 | 340 | [2] |
Al. Jerozolimskie / Dzieci Warszawy / Badylarska | 23 | 290 | |
Traktorzystów / kładka nad torami (pl. Czerwca 1976 r.) | 22 | 275 | [2][4] |
Wiosny Ludów / Bandurskiego / Zielonogórska / kładka nad torami | 19 | 240 | |
Dzieci Warszawy / Ryżowa | 15 | 190 | [2] |
[1] Uśrednione wyniki z 2 (1 godz.) i 20 (3 godz.) czerwca.
[2] Wyniki z 2 czerwca, prawdopodobnie zaniżone o ok. 30% (oszacowanie wynikające z porównania potoków na pokrywających się odcinkach) w porównaniu z pozostałymi, ze względu na mniej sprzyjającą pogodę.
[3] Tylko osoby przejeżdżające przez skrzyżowanie, bez osób wykonujących „pętle” wokół Parku Czechowickiego.
[4] Tylko osoby przejeżdżające przez teren placu lub bezpośrednio ul. Traktorzystów, bez osób korzystających ze skrótu na tyłach centrum handlowego i Urzędu Dzielnicy.
Na najbardziej uczęszczanych ulicach
Ulica | Odcinek | Rh [r/h] | Rd [r/d] |
---|---|---|---|
Cierlicka | Wiosny Ludów – Traktorzystów (tunel pod torami) | 90 | 1100 |
Cierlicka | Kościuszki – Wiosny Ludów | 80 | 1000 |
Wojciechowskiego | kościół – Bełzy | 77 | 960 |
Traktorzystów | Jagiełły – Cierlicka | 67 | 840 |
Wojciechowskiego | Traktorzystów – Siłaczki | 60 | 750 |
Wojciechowskiego | na zachód od kościoła | 60 | 750 |
Kompanii Kordian | Al. Bzów – Drzymały | 58 | 725 |
Keniga | Zagłoby – Wojciechowskiego | 56 | 700 |
Zagłoby | od Keniga na zachód | 52 | 650 |
Cierlicka | Kościuszki – Rynkowa | 46 | 580 |
Sosnkowskiego | Kompanii Kordian – 1 maja | 45 | 560 |
Brzechwy | Sosnkowskiego – Park Czechowicki | 44 | 550 |
Al. Bzów | Kompanii Kordian – stadion | 41 | 510 |
Sosnkowskiego | Kompanii Kordian – Kolorowa | 41 | 510 |
Brzechwy | Sosnkowskiego – Cierlicka | 41 | 510 |
Na istniejących ścieżkach rowerowych
Ulica | Odcinek | Rh [r/h] | Rd [r/d] |
---|---|---|---|
Zagłoby | od Keniga na zachód | 52 | 650 |
Sławka | Bohaterów Warszawy – Adamieckiego | 36 | 450 |
Sławka | Bohaterów Warszawy – Wapowskiego | 25 | 300 |
Keniga | od Zagłoby na południe | 25 | 300 |
Orląt Lwowskich | Jagiełły – Keniga | 14 – 20 | 175-250 |
Keniga | od Orląt Lwowskich na północ | 13 | 160 |
Czerwona Droga | Gierdziejewskiego – Wolności | 12 | 150 |
Na niektórych trasach wylotowych
Ulica | Kierunek | Rh [r/h] | Rd [r/d] |
---|---|---|---|
Warszawska | Piastów | 34 | 420 |
Piastowska | Piastów | 26 | 320 |
Bodycha | Opacz | 26 | 320 |
Traktorzystów | centrum, Włochy | 20 | 250 |
Al. Jerozolimskie | centrum | 17 | 200 |
Tynkarska | centrum, Włochy | 9 | 110 |
Ryżowa | centrum, Włochy | 7 | 90 |
Ruch rowerowy a samochodowy
Dane dotyczą godzin szczytu popołudniowego, zestawienie wykonano na podstawie wyników pomiaru oraz kartogramów potoków ruchu udostępnionych przez Zarząd Dróg Miejskich. Ze względu na trudności z uzyskaniem danych o potokach ruchu w pojazdach rzeczywistych, przyjęto zgodnie z otrzymanym wyjaśnieniami, że w danych ZDM:
– 1 poj. um. = ok. 0,8 poj. rzecz.
– ruch rowerowy nie był uwzględniany
Na tej podstawie oszacowano udział ruchu rowerów w ogóle pojazdów.
Skrzyżowanie ulic Cierlickiej i Kościuszki
Ulica | Odcinek | Ruch rowerowy [rowerów / godz.] | Potok ruchu wg ZDM [poj. um. / godz.] | Orientacyjny udział rowerów w ogóle pojazdów |
---|---|---|---|---|
Cierlicka | Kościuszki – Wiosny Ludów | 80 | 1610 | 6% |
Cierlicka | Wiosny Ludów – Traktorzystów | 90 | 1610 | 7% |
Kościuszki | Cierlicka – Bohaterów Warszawy | 39 | 756 | 6% |
Cierlicka | Kościuszki – Rynkowa | 46 | 30 | 60-70% |
Kościuszki | Cierlicka – Sosnkowskiego | 27 | 1032 | 3% |
Skrzyżowanie ulic Ryżowej i Dzieci Warszawy
Ulica | Odcinek | Ruch rowerowy [rowerów / godz.] | Potok ruchu wg ZDM [poj. um. / godz.] | Orientacyjny udział rowerów w ogóle pojazdów |
---|---|---|---|---|
Ryżowa | Dzieci Warszawy – Apartamentowa | 7 | 1192 | 0,7% |
Dzieci Warszawy | Ryżowa – Al. Jerozolimskie | 11 | 288 | 5% |
Ryżowa | Dzieci Warszawy – Al. Jerozolimskie | 7 | 656 | 1,5% |
Dzieci Warszawy | Ryżowa – Skoroszewska | 11 | 1352 | 1% |
Rysunki
Natężenie ruchu rowerowego na wybranych skrzyżowaniach w dzielnicy Ursus. Grubość kreski jest wprost proporcjonalna do natężenia ruchu na danym wlocie.
Powiększenie: natężenie ruchu rowerowego na wybranych skrzyżowaniach w okolicach dworca PKP Ursus oraz na osiedlu Niedźwiadek.
Wyniki pomiaru uzupełnione o oszacowanie potoków pomiędzy najważniejszymi punktami.
Wstępne wnioski
Na analizowanej sieci drogowej występuje ruch rowerowy rzędu 60 – 1100 rowerów / dobę. Wskazuje to na duże dysproporcje a również potencjalne możliwości rozwoju ruchu rowerowego, zwłaszcza w relacji do ruchu samochodowego. Na stosunkowo mały ruch rowerowy występujący na niektórych ulicach mają wpływ bardzo niedogodne warunki dla rowerzystów:
– wielki ruch samochodowy, w tym znaczny udział samochodów ciężarowych na ulicach przenoszących ruch międzydzielnicowy (al. Jerozolimskie, częściowo również ul. Warszawska, Ryżowa i Traktorzystów);
– zbyt duża prędkość samochodów w tych ulicach;
– nieciągła sieć ulic lokalnych o niewielkich natężeniach i prędkości ruchu samochodowego, które mogłyby obsługiwać ponadlokalny ruch rowerowy jako alternatywa dla ulic głównych;
– przeszkody terenowe (linia kolejowa, drogi główne);
– wadliwe z punktu widzenia ruchu rowerowego skrzyżowania;
– zły stan nawierzchni ulic (dziury, koleiny) oraz słabe oświetlenie.
Obraz ruchu rowerowego pokazuje brak dogodnych powiązań obu części Ursusa rozciętych koleją, a także wzdłuż linii kolejowej.
Z powodu nieprzeprowadzenia do tej pory kompleksowych badań ruchu nieznany jest udział ruchu rowerowego w całości podróży w dzielnicy. Można tylko na podstawie obrazu tego ruchu w sieci z grubsza oszacować udział podróży odbywanych rowerem na około 2-4% w okresie doby. Oznacza to, że Ursus jest na początku popularyzowania tego środka transportu. Celem powinno być osiągnięcie co najmniej 10% podróży. Niezbędnym do tego jest poprawa istniejącej infrastruktury komunikacyjnej.
Przeprowadzone wizje lokalne oraz wywiady i ankiety wśród użytkowników rowerów wskazują na konieczność oraz szereg możliwości poprawy obecnych często złych i uciążliwych warunków poruszania się rowerem. Możliwości te zostaną omówione w dalszym ciągu opracowania.
Obecnie na terenie Ursusa dominuje lokalny ruch rowerowy – rekreacyjny lub związany z zakupami. Obserwowane natężenia ruchu rowerowego są wyraźnie niższe niż w innych dzielnicach Warszawy, takich jak Mokotów, Wola, Bielany czy Ursynów. Wynika to z braku dłuższych tras rowerowych oraz bardzo niesprzyjających warunków dla ruchu rowerowego na arteriach łączących dzielnicę z centrum Warszawy i sąsiednimi dzielnicami (Al. Jerozolimskie, Ryżowa, Dźwigowa).
Ruch rowerowy w Ursusie jest silnie uzależniony od warunków meteorologicznych. Zjawisko to nie występuje w takim stopniu w krajach o ugruntowanej tradycji codziennego użytkowania roweru (Dania, Holandia, Szwecja, Niemcy). Wskazana zatem jest promocja codziennego użytkowania roweru niezależnie od warunków meteorologicznych.
Najbardziej popularne wśród rowerzystów są ulice Cierlicka (jedyny przejazd pod torami kolejowymi) oraz Wojciechowskiego (wyjazd z osiedla Niedźwiadek). Wysokie natężenia ruchu rowerowego zaobserwowano również na ulicach Kompanii Kordian, Sosnkowskiego, Brzechwy, Al. Bzów.
Niestety, dotychczas zrealizowane na terenie dzielnicy trasy rowerowe nie leżą w korytarzach najbardziej uczęszczanych przez rowerzystów. Wyjątek stanowi ścieżka wzdłuż ul. Zagłoby, prowadząca do jedynego na osiedlu Niedźwiadek terenu rekreacyjnego.
W szczególności okazało się, że nowa ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Orląt Lwowskich nie jest atrakcyjną alternatywą dla równoległej i nie wyposażonej w drogę dla rowerów ulicy Wojciechowskiego – natężenie ruchu rowerowego na Orląt Lwowskich jest 3-4 razy niższe niż na Wojciechowskiego. Być może wynika to z lokalizacji źródeł i celów podróży, być może z wad projektowych ścieżki lub braku odpowiedniej promocji.
Szczególną uwagę w dalszych pracach należy poświęcić ulicy Cierlickiej lub stworzeniu alternatywnej możliwości przedostania się przez tory kolejowe – obecnie 92% rowerzystów (98% kobiet) pokonuje przejazd pod torami kolejowymi po uczęszczanym również przez pieszych i bardzo zniszczonym chodniku.
Podziękowania
W pomiarze udział wzięli: Michał Batorowicz, Aleksander Buczyński, Marcin Czajkowski, Paweł Froehlich, Edyta Foltyńska, Adriana Gładka, Kasia Fuzowska, Kasia Kempińska, Marcin Myszkowski, Marta Sosnowska, Maniek Szelgowski, Robert Wernicki, Bartek Zaborowski, Dorota Zacharska. Oby ich formularze zawsze były pełne!