Ścieżki rowerowe w Holandii i na Ursynowie
Informacja prasowa: Ścieżki rowerowe w Holandii i na Ursynowie
Spotykamy się dzisiaj, by otworzyć wystawę zdjęć z Holandii – kraju,
gdzie, podobnie jak w Danii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji,
Norwegii czy Finlandii, rower jest środkiem transportu. Co trzecia podróż w
Holandii odbywa się na rowerze, w centrach miast – co druga. Holendrzy
pedałują do przedszkola, szkoły, pracy, kina, teatru i restauracji. Na
bicyklach załatwiają interesy, robią zakupy i nawiązują znajomości.
Niestraszne im ujemne temperatury, wiatr, śnieg – po prostu wsiadają na
rower i jadą.
Chcemy pokazać, że miasto przyjazne dla roweru jest również miastem
przyjaznym dla człowieka. Holenderskie miasta wolne są od warkotu silników
i wrzasku klaksonów. Można w nich odetchnąć pełną piersią bez ryzyka
zaczadzenia. Są też bezpieczne – w Warszawie co roku w wypadkach drogowych
ginie 400 osób, w dwa razy mniejszym Amsterdamie zaledwie dwadzieścia.
Również państwa bez tradycji rowerowej zrozumiały korzyści z tym związane
– programy zwiększenia udziału rowerów w ruchu miejskim realizowane są m.in.
w Wielkiej Brytanii i Włoszech. W Polsce na razie sytuacja rowerzystów jest
fatalna – są dyskryminowani przez prawo, kierowców, zarządzających drogami i
układających budżety. Jednym z nielicznych pozytywnych przykładów jest gmina
Warszawa- Ursynów, konsekwentnie budująca kolejne odcinki przyzwoitej
jakości dróg dla rowerów. Podczas przejazdu odwiedzimy budowę ścieżki przy
ul. Ciszewskiego, trzeciego z pięciu planowanych na ten rok odcinków.
Tworzenie warunków dla ruchu rowerowego nie wymaga angażowania dużych
środków finansowych. Mimo iż nakłady na ten cel stanowią jedynie 0,4%
budżetu gminy, sytuacja rowerzystów na Ursynowie systematycznie się
poprawia. Potrzebna jest jedynie chęć działania – a taką posiada burmistrz
Stanisław Faliński.
Mamy nadzieję, iż otwierana dziś wystawa pomoże ludziom uświadomić sobie,
że rower może być atrakcyjną alternatywą dla korków, hałasu, spalin i wciąż
rosnących kosztów utrzymania rozbudowanej sieci drogowej. Rowerzyści mają
prawo domagać się warunków do wygodnej i bezpiecznej jazdy. Za rowerem
przemawiają argumenty nie tylko ekologiczne, ale również ekonomiczne,
społeczne, zdrowotne oraz… estetyczne.
Organizatorzy: Stowarzyszenie „Zielone Mazowsze” (Federacja Zielonych), Gmina Warszawa-Ursynów, Dom Sztuki.
Główni sponsorzy wystawy: Młodzież dla Europy, Ambasada Królestwa Holandii.
Patronat honorowy: Burmistrz Gminy Warszawa-Ursynów Pan Stanisław Faliński.
Poczęstunek: Bar Krokiecik.
Trasa przejazdu: Pl. Zamkowy (12:00-12:15) – Trakt Królewski – Al.
Sikorskiego – Dol. Służewiecka – Rosoła – Ciszewskiego (ok. 13:15) – Al. KEN
– Dom Sztuki, Wiolinowa 14 (ok. 13:30)
Relacja i zdjęcia z przejazdu
W samo południe 25 lipca na Plac Zamkowy przybyły setki (dwie)
rowerzystów. Oto bowiem rozpoczyna się kolejny przejazd Federacji Zielonych.
Tym razem towarzyszyć nam będzie muzyka. Czekamy na DJ-a
i sprzęt grający, który po kilku minutach przybywa na… meleksie.
Tymczasem cykliści słuchają krótkich, acz treściwych przemówień
opisujących „rozwój” infrastruktury rowerowej w Warszawie.
Niestety, mimo
uchwały nakazującej budowę dróg dla rowerów podczas modernizacji ulic, na
ul. Powązkowskiej, Al. Armii Krajowej czy Al. Jana Pawła II nie zbudowano
ani centymetra drogi rowerowej.
Po kilkunastu minutach przy dźwiękach muzyki ruszamy w drogę.
Towarzyszy nam
policja, która reguluje światła i umożliwia przejazd całemu peletonowi.
Naszym celem jest ursynowski Dom Sztuki, gdzie pod honorowym patronatem
burmistrza Ursynowa Stanisława Falińskiego nastąpi otwarcie wystawy zdjęć
rowerowych z wizyty w Holandii.
Na rowerzystów czekają już zimne napoje,
krokiety oraz chłodnik (do wyboru: polski lub meksykański). Dodatkową
atrakcją jest pokaz filmu holenderskiego Ministerstwa Transportu na temat
roli roweru jako środka transportu.
W krainie rowerów i wiatraków na rowerze jeżdżą wszyscy: starsi i młodsi,
do szkoły, pracy, na zakupy czy do kina. Władze czynią wszystko, by
polepszyć warunki jazdy na dwóch kółkach: budują bezpieczne drogi i parkingi
dla rowerów, tworzą strefy ruchu uspokojonego, ograniczają ruch
samochodowy…