Koncepcja dla Ursynowa – przegląd kluczowych zadań
Streszczenie
Proponujemy skoncentrowanie nakładów na drogi rowerowe przy ulicach głównych, o dużym natężeniu i prędkości ruchu samochodowego. W drugiej kolejności warto rozważyć udrożnienie dla rowerów wybranych połączeń niedostępnych dla ruchu samochodowego (przez tereny osiedlowe i parkowe), a w efekcie utworzenie alternatywnych tras rowerowych niezależnych od podstawowego układu drogowego. W stosunku do wcześniejszych koncepcji rekomendujemy rezygnację z budowy ścieżek rowerowych wzdłuż ulic lokalnych na rzecz kompleksowego uspokajania ruchu na tych ciągach.
Uzupełnienie spójności podstawowego systemu rowerowego na Wysokim Ursynowie
Działania:
– budowa brakujących odcinków dróg dla rowerów w ulicach Rosoła (odc. Wąwozowa – Jeżewskiego) oraz Płaskowickiej – Stryjeńskich (odc. Pileckiego – Wąwozowa)
Poprawa jakości głównych tras rowerowych
Działania:
– dobudowanie dróg dla rowerów po drugiej stronie jezdni na odcinkach, na których źródła i cele podróży występują po obu stronach ulicy
– dobudowanie brakujących odcinków chodników, dodatkowa segregacja w miejscach kolizyjnych
– likwidacja utrudnień (ostre zakręty, zawężenia skrajni, ograniczenia widoczności, brak odwodnienia) na istniejących drogach dla rowerów
– modernizacja przejazdów (ograniczenie kolizyjności faz sygnalizacji, detekcja, zniwelowanie krawężników, podniesienie wyjazdów z dróg wewnętrznych)
– poszerzenie odcinków o szer. 2,0 m do przynajmniej 2,5 m
– wymiana nawierzchni na bitumiczną (w pierwszej kolejność – kostka faz.)
Ww. działania w pierwszej kolejności powinny objąć al. KEN, w dalszej – ulice Rosoła, Pileckiego oraz Płaskowickiej. Oczywiście, poprawa jakości może odbywać się stopniowo, np. odcinki w rejonie skrzyżowania mogą być modernizowane przy okazji budowy poprzecznej drogi dla rowerów, remontu ulicy, sygnalizacji świetlnej, budowy chodnika itp.
Utworzenie szkieletu systemu rowerowego na Zielonym Ursynowie
Działania:
– budowa dróg dla rowerów / ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ulicy Puławskiej
– zapewnienie wysokiej jakości dróg dla rowerów w projektowanych ulicach zbiorczych (wg SUiKZP: Kłobucka-bis, Hołubcowa, Hołubcowa-bis, Sporna, Agaty)
Poprawa połączeń z innymi dzielnicami i gminami
Działania:
– zwiększenie liczby przejazdów przez / pod Doliną Służewiecką, przebudowa w porozumieniu z dzielnicą Mokotów mostków pieszych na Potoku Służewieckim na pieszo-rowerowe
– przedłużenie drogi dla rowerów w ul. Ciszewskiego
– zalegalizowanie przejazdu rowerem przez Las Kabacki (Nowoursynowska, Rybałtów, Moczydłowska) i ułatwienie dojazdu do Lasu od strony Ursynowa
– przekształcenie ul. Muchomora w utwardzony ciąg pieszo-rowerowy
– zapewnienie wysokiej jakości dróg dla rowerów w projektowanych ulicach Poleczki, Nowokabacka, Sporna, Agaty
– zapewnienie warunków dla ruchu rowerowego w projekcie modernizacji Doliny Służewieckiej (zarówno wzdłuż jak i w poprzek)
Udrożnienie dla rowerów połączeń niedostępnych dla ruchu samochodowego
Działania:
– poszerzenie wybranych alejek osiedlowych, likwidacja barier wewnątrzosiedlowych (krawężniki, schody) i połączenie tych alejek z siecią dróg dla rowerów
– adaptacja przejść podziemnych pod ulicami Dol. Służewiecka, Bartoka, Romera do ruchu rowerowego
– wytyczenie tras rowerowych przez parki Jana Pawła II i Przy Bażantarni
– zalegalizowanie ruchu rowerów na wybranych drogach leśnych przez Las Kabacki
– przekształcenie ul. Muchomora w utwardzony ciąg pieszo-rowerowy
– (opcjonalnie) realizacja pieszo-rowerowego połączenia ul. Rybałtów przez teren Metra
W efekcie mogłyby powstać dłuższe trasy niezależne od głównych ulic („greenways”), poprawiłyby się parametry bezpośredniości i atrakcyjności sieci.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu na ulicach lokalnych
Działania:
– przebudowa wytypowanych skrzyżowań na małe (d=26 m) lub mini (d=22 m) ronda
– załamania osi jezdni (np. w ramach porządkowania parkowania – miejsca parkingowe na zmianę po jednej i drugiej stronie jezdni)
– dodatkowe azyle dla pieszych, szersze azyle (mieszczące rower lub np. wózek dziecięcy)
Program uspokajania ruchu powinien objąć ulice nie zdefiniowane w SUiKZP jako drogi klasy „Z” lub wyższej (z możliwym wyjątkiem dla ulic Gandhi i Belgradzkiej). Wiele z tych ulic prowadzi ruch miejskiej komunikacji autobusowej – nie wyklucza to uspokojenia ruchu, ale ogranicza zakres środków, dlatego też proponowane działania nie obejmują budowy progów spowalniających.