Koncepcja dla Ursynowa – spis tras rowerowych
Niniejszy dokument zawiera krótkie opisy poszczególnych tras wchodzących w skład koncepcji rowerowej dla Ursynowa [zobacz >>>]. Uporządkowano je według nazw ulic, trasy niezależne od układu drogowego umieszczono na końcu.
Al. Komisji Edukacji Narodowej
Po stronie zachodniej na prawie całej długości ulicy (od ul. Wilczy
Dół do ul. Surowieckiego) istnieje droga dla rowerów. Wskazana jest
jej modernizacja oraz przedłużenie do granicy dzielnicy w kierunku
północnym. Ze względu na rozbudowę al. KEN, wynikające z rosnącego
natężenia ruch samochodowego trudności w pokonywaniu jezdni w poprzek
oraz rozmieszczenie źródeł i celów podróży po obu stronach ulicy,
pożądane jest wytyczenie trasy rowerowej również po wschodniej stronie
ulicy, na odcinku od al. Kasztanowej do Doliny Służewieckiej.
Modernizacja drogi po stronie zachodniej
Ze względu na swą długość i centralne położenie, droga dla rowerów
wzdłuż al. KEN pełni funkcję trasy głównej; rowerowej osi
komunikacyjnej dzielnicy Ursynów. Należy jednak zwrócić uwagę, że
istniejąca droga dla rowerów na wielu odcinkach nie spełnia wymogów
stawianych przed głównym trasami rowerowymi. Wskazują na to zarówno
wyniki inwentaryzacji , jak i przeprowadzonej
ankiety (patrz ), w której wiele osób wskazało całą al. KEN lub
konkretne skrzyżowania jako najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów
miejsca na Ursynowie. Konieczne jest złagodzenie niektórych zakrętów,
poszerzenie odcinków o szer. 2,0 m (ok. 1,7 km, czyli 35% długości
ścieżki) do przynajmniej 2,5 m, oczyszczenie skrajni, a przede
wszystkim modernizacja przejazdów przez skrzyżowania oraz wyjazdy z
dróg wewnętrznych, obejmująca:
– zniwelowanie krawężników (8 skrzyż.);
– korekta kolizyjnych programów sygnalizacji świetlnej (co
najmniej 3 skrzyż.);
– stworzenie obszarów akumulacji przed przejazdami z wysokim
prawdopodobieństwem zatrzymania;
– podniesienie przejazdów przez drogi wewnętrzne lub strefy
zamieszkania do poziomu drogi dla rowerów (11 przejazdów).
Projekt modernizacji powinien także uwzględnić uzupełnienie
brakujących odcinków chodników dla pieszych oraz poprawę odwodnienia.
Odcinek Gandhi – Ciszewskiego
Po stronie wschodniej możliwa budowa wydzielonej drogi dla rowerów na
wschód od chodnika. Do rozważenia: przekształcenie istniejącego
chodnika w drogę dla rowerów i budowa nowego chodnika z przeniesieniem
ławek, tak by ścieżka rowerowa umiejscowiona była między jezdnią a
chodnikiem.
Odcinek Ciszewskiego – Herbsta
Możliwe wprowadzenie ruchu rowerowego w ciąg jezdny przylegający do
ogrodzenia parkingu, dalej jako wydzielona droga dla rowerów.
Odcinek Herbsta – Surowieckiego
Wąskie gardło stanowi rejon garażu podziemnego (?) przy północnym
wyjściu ze stacji metra Stokłosy, jednak nawet tam szerokość
istniejącego chodnika (5 m) pozwala na wydzielenie drogi dla rowerów,
pod warunkiem ograniczenia możliwości parkowania na chodniku na
krytycznym odcinku (ok. 20 m).
Dalej na północ ruch rowerowy powinien odbywać się na zasadach
ogólnych uliczkami parkingowymi wzdłuż al. KEN. Połączenie północnego
zakończenia uliczki z rejonem skrzyżowania z ul. Bartoka może wymagać
usunięcia jednego billboardu.
Dolina Służewiecka
Niezwykle istotne jest uwzględnienie warunków dla ruchu rowerowego
podczas planowanej modernizacji ulicy Dolina Służewiecka, a
w szczególności zapewnienie możliwości wygodnego i bezpiecznego
przejazdu w poprzek ulicy w co najmniej 4 miejscach. Ewentualne błędy
popełnione przy projektowaniu tej inwestycji skutkować mogą odcięciem
na wiele lat Dzielnicy Ursynów od Mokotowa i dojazdu do centrum
Warszawy, a co za tym idzie – drastycznym ograniczeniem
funkcjonalności lokalnego układu dróg rowerowych.
W pierwszej kolejności, do czasu kompleksowej przebudowy ulicy,
konieczne jest uzupełnienie ciągłości istniejących dróg dla rowerów po
obu stronach ulicy poprzez oznakowanie przejazdów rowerowych na
skrzyżowaniach.
Odcinek al. Wilanowska – Nowoursynowska
W rejonie skrzyżowania z al. Wilanowską po stronie zachodniej
konieczna jest budowa krótkiego odcinka wydzielonej drogi dla rowerów
omijającej przystanek autobusowy Dolina Służewiecka 01.
Odcinek Rosoła – al. KEN
Konieczna jest adaptacja istniejącego przejścia podziemnego na
wysokości bloku Koncertowa 10. Zapełni to lukę związaną z brakiem
przejazdów dla rowerów na skrzyżowaniach z al. KEN i Rosoła, na
których kończą się ważne trasy rowerowe. Od strony północnej już
obecnie istnieje wjazd do tunelu, należy jedynie usunąć
zagospodarowanie tunelu (tak by poszerzyć przestrzeń dostępną dla
pieszych i rowerzystów) oraz przebudować od strony południowej schody
na łagodne pochylnie.
Różnica wysokości pomiędzy przejściem podziemnym a istniejącym ciągiem
pieszo-rowerowym po południowej stronie Dol. Służewieckiej wynosi ok.
2,5 m, a zatem optymalna długość pochylni powinna wynieść ok. 50 m.
Można rozważyć trzy warianty przebudowy południowego wejścia:
– budowa wyjazdu w kierunku wschodnim (ul. Rosoła) – odległość do
najbliższego wjazdu na posesję wynosi ok. 60 m, prawdopodobnie
wariant ten będzie najłatwiejszy do zrealizowania ze względu na
obniżenie terenu w tym kierunku;
– budowa wyjazdu na wprost – 80 m do alejki, wymagałoby to zmiany
przebiegu ciągu pieszego wzdłuż Dol. Służewieckiej (przy jezdni
dostępna przestrzeń o szer. 2,5 m pomiędzy krawędzią jezdni a
obmurowanie przejścia podziemnego, lub nową kładką nad pochylnią);
– budowa wyjazdu w kierunku zachodnim (al. KEN) – 40-50 m do
komina wentylacji.
Dalej w kierunku zachodnim wskazane jest przedłużenie ciągu
pieszo-rowerowego po południowej stronie ulicy do al. KEN.
Odcinek al. KEN – Puławska
Konieczne jest uzupełnienie ciągłości ciągu pieszo-rowerowego po
północnej stronie ulicy i jego powiązanie ze ścieżką rowerową przez
Park Kozłowskiego. Wskazane jest też wyznaczenie ciągu
pieszo-rowerowego po południowej stronie ulicy na całej długości
odcinka z powiązaniem ze ścieżką przez Park.
Ul. Anody
Docelowo trasy rowerowe powinny prowadzić po obu stronach ulicy na
całej jej długości. W tym celu potrzebne jest uzupełnienie
istniejącego układu tras o odcinek po zachodniej stronie ulicy od
pętli autobusowej Ursynów Północny (istniejącego przejazdu dla rowerów na
przedłużeniu ul. Bartoka) do ul. Dolina Służewiecka.
Odcinek Bartoka – Dol. Służewiecka
Dla poprawy spójności i bezpośredniości sieci tras rowerowych w tym
rejonie proponujemy przekształcenie istniejącego asfaltowego ciągu
pieszego po zachodniej stronie ulicy (szerokość 4 m) w ciąg
pieszo-rowerowy. Konieczne byłyby drobne naprawy nawierzchni,
wybudowanie ok. 25 m odcinka drogi dla rowerów na skrzyżowaniu z ul.
Jastrzębowskiego (ze względu na minimalną dopuszczalną szerokość
przejścia dla pieszych – 4 m – nie jest możliwe wydzielenie z niego
przejazdu, trzeba wybudować nowy) oraz oznakowanie przejazdu dla
rowerów przez wjazd na posesje Eligijna 1 – 75 i Okaryny 7 – 15.
Ul. Bartoka
Na ul. Bartoka proponujemy zrezygnować z wytyczania dróg dla rowerów,
można rozważyć jedynie wprowadzenie śluz rowerowych na skrzyżowaniu z
ul. Jastrzębowskiego wraz z krótkimi odcinkami pasów dla rowerów
przed skrzyżowaniem.
Do rozważenia także adaptacja wschodniego przejścia podziemnego pod
ulicą Bartoka. Konieczna byłaby przebudowa schodów po stronie
północnej na pochylnię.
Ul. Gandhi
Ulica lokalna dwujezdniowa, z komunikacją autobusową. Na większości
długości ulicy występuje po obu stronach chodnik asfaltowy o
szerokości 3 m. Pomiędzy szpalerem drzew a linią latarni pozostaje
ok. 3-4 m szerokości na drogę dla rowerów, choć miejscami zdarzają się
podwójne szpalery lub nasadzenia nieregularne, zmniejszające dostępną
szerokość nawet do 1,5 m.
Przy obecnym natężeniu i prędkości ruchu samochodowego, droga dla
rowerów nie jest bezwzględnie konieczna. W dokumentach planistycznych
pojawiają się sprzeczne informacje dotyczące przyszłej roli tej ulicy
w systemie komunikacyjnym Ursynowa – z jednej strony Studium
zakłada, że pozostanie ona drogą lokalną; z drugiej
plany Południowej Obwodnicy Warszawy przewidują, że ulica Gandhi
połączona zostanie bezpośrednio z drogą klasy ,,S” (węzeł Ursynów
Zachód).
Zalecane rozwiązanie dla całej ul. Gandhi to drogi dla rowerów po obu
stronach ulicy. Drogi te mogą być jednokierunkowe, a w rejonie
skrzyżowania z al. KEN można rozważyć ich wprowadzenie w jezdnie w
formie pasów dla rowerów.
Odcinek Rosoła – al. KEN
Po stronie północnej na wysokości przedszkola nr 352 (ul. Teligi 3)
występuje podwójny szpaler drzew. Możliwe przysunięcie chodnika o ok.
1,5 m do ogrodzenia przedszkola i wykorzystanie powstałej przestrzeni
na drogę dla rowerów (droga dla rowerów 2,0 m + chodnik 2,5 m).
Po zachodniej stronie skrzyżowania z ul. Cynamonową 4,2 m między
wygrodzeniem parkingu a ławkami
Możliwe wąskie gardła mogą się pojawić po zachodniej stronie
skrzyżowania z ul. Cynamonową – po stronie północnej 4,2 m między
wygrodzeniem parkingu a ławkami, po stronie południowej przerwana
budowa centrum handlowo-usługowe Fortepian (Cynamonowa 21, planowane
oddanie – koniec 1999 r.)
Po stronie południowej konieczne wygrodzenia uniemożliwiające
nielegalne parkowanie w rejonie Multikina.
Skrzyżowanie z al. KEN
Skrzyżowanie z al. KEN stanowi wąskie gardło trasy, ze względu na
niekorzystną lokalizację wyjść ze stacji metra Imielin we wszystkich
właściwie narożnikach skrzyżowania. W celu wygospodarowania
niezbędnego miejsca na bezpieczne przeprowadzenie drogi dla rowerów
można rozważyć następujące warianty:
– odsunięcie naziemnych przejść dla pieszych przez al. KEN o ok.
5 m od skrzyżowania po obu stronach ul. Gandhi;
– zawężenie przewymiarowanej południowej jezdni ul. Gandhi o jeden
pas ruchu (obecnie 4 pasy przed i 3 pasy za skrzyżowaniem) i/lub
zwężenie pasów na obu jezdniach;
– wprowadzenie jednokierunkowych dróg w jezdnię ul. Gadhi i
przeprowadzenie ich przez skrzyżowanie jako pasy dla rowerów.
W wariancie 1 w północno-zachodnim narożniku skrzyżowania droga dla
rowerów prawdopodobnie powinna przebiegać za kwiaciarnią. Konieczne
będzie także wprowadzenie wygrodzeń uniemożliwiających nielegalne
parkowanie.
Odcinek al. KEN – Pileckiego
Po stronie północnej wąskim gardłem jest rejon przystanku autobusowego
Miklaszewskiego 04, przy którym zlokalizowany został postój TAXI oraz
kiosk. Możliwe jest jego ominięcie poprzez wprowadzenie na odcinku
Dereniowa – Pileckiego ruchu rowerowego w ulicę lokalną równoległą do
ul. Gandhi, pod warunkiem przebudowy istniejących na niej progów
zwalniających na bardziej łagodne. Uliczka kończy się ok. 50 m przed
skrzyżowaniem z ul. Pileckiego – tutaj konieczna byłaby budowa
krótkiego odcinka drogi dla rowerów oraz przejazdu przez ul.
Pileckiego, do połączenia z istniejącą ścieżką rowerową.
Po stronie południowej niezbędne byłoby wygrodzenie odcinka przed
budynkami Gandhi 15-23. Wskazane także przeniesienie wiaty przystanku
Miklaszewskiego 03, tak by umożliwić przeprowadzenie drogi dla rowerów
za wiatą (z zachowaniem 1 m odstepu pomiędzy drogą dla rowerów a
wiatą).
Ul. Hołubcowa (bis)
Konieczna budowa drogi dla rowerów w ramach projektowanej ulicy
Hołubcowej bis na całej długości (Agaty – Trasa Mostu Południowego).
Droga powinna zostać poprowadzona konsekwentnie po jednej stronie
ulicy, ze wskazaniem na stronę zachodnią ze względu na dostęp do
przystanków kolejowych i prawdopodobnie mniejszą ilość wyjazdów z
posesji oraz dróg niższej kategorii.
Ul. Jagielska
Ruch rowerowy w jezdni na zasadach ogólnych. Konieczne powiązanie ul.
Jagielskiej z drogą leśną na przedłużeniu ul. Moczydłowskiej – przez
działkę 10974 59/1 i/lub wzdłuż granicy Lasu Kabackiego.
Ul. Kabacka
Wydzielona droga dla rowerów po południowej stronie ulicy. Konieczne
przedłużenie w kierunku zachodnim do połączenia ze ścieżką w ul.
Wilczy Dół lub ew. w al. KEN (dokładny przebieg może zależeć od
rozwoju układu ulicznego w tym rejonie).
Ul. Kłobucka (bis)
Potrzebna jest wydzielona droga dla rowerów prowadzona konsekwentnie
po jednej stronie ulicy. Na dzień dzisiejszy wydaje się, że
łatwiejsza do zrealizowania na istniejącym odcinku ulicy Kłobuckiej
byłaby ścieżka rowerowa po stronie zachodniej, jednak w przypadku
kompleksowej modernizacji ulicy z możliwością przesunięcia osi jezdni
oba warianty należy traktować równoprawnie. W razie budowy
przedłużenia ulicy do Trasy Mostu Południowego (Kłobucka bis),
przedłużona powinna zostać również droga dla rowerów, do połączenia z
drogą przy ul. Hołubcowej bis (również ze wskazaniem na stronę
zachodnią).
Ul. Lanciego
Ulica lokalna, ruch rowerów na zasadach ogólnych. Nie widać celowości
budowy wydzielonej drogi dla rowerów, a jednocześnie ze względu na
ruch autobusowy nie jest możliwe zastosowanie typowych progów
spowalniających. Warto rozważyć przebudowanie skrzyżowań z ulicami
Belgradzką i Migdałową na małe ronda o jednym pasie ruchu oraz
ewentualnie zastosowanie przyjaznych autobusom progów spowalniających
. Poprawiłoby to bezpieczeństwo ruchu wszystkich
uczestników ruchu, nie tylko rowerzystów.
Ul. Moczydłowska
Odcinek Stryjeńskich – Kretonowa
Ruch rowerów na zasadach ogólnych w jezdni ulicy o ruchu uspokojonym.
Konieczne jest wykonanie przejazdu dla rowerów przez ul.
Stryjeńskich, łączącego ul. Moczydłowską ze ścieżką w ul.
Belgradzkiej. Wskazana także naprawa nawierzchni.
Odcinek Kretonowa – Jagielska
Droga leśna oddziałowa. Konieczne jedynie zalegalizowanie ruchu rowerów.
Do rozważenia: przedłużenie alejki przez działkę 10974 59/1, do ul.
Jagielskiej. Pozostałą część działki można zagospodarować na cele
rekreacyjne.
Ul. Muchomora
Ulica Muchomora powinna zostać wyrównana, utwardzona i przekształcona
w ciąg pieszo-rowerowy (z zachowaniem możliwości dojazdu do posesji od
ul. Prawdziwka). Zalecana szerokość to 3 – 4 m, w zależności od
warunków terenowych. Ze względu na przede wszystkim rekreacyjny
charakter trasy, dopuszczalne jest zastosowanie nawierzchni
z kruszywa.
Ul. Nowoursynowska
Odcinek przez rezerwat Las Kabacki
Konieczne jest zalegalizowanie ruchu rowerowego na odcinku ul.
Nowoursynowskiej przez rezerwat Las Kabacki. Obecnie ulica jest
oznakowana znakiem B-1 ,,zakaz ruchu”, proponujemy jego zamianę na
znak B-3/B-4. Obok szlabanów blokujących nielegalny przejazd
przez rezerwat samochodem powinien zostać utworzony po obu
stronach odstęp o szerokości 1,2-1,5 m, tak by umożliwić swobodny przejazd
np. rowerów z przyczepkami dziecięcymi.
Odcinek granica Lasu Kabackiego – ul. Nowokabacka
Rekomendujemy utrzymanie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych
w jezdni. Wskazane miejscowe wygrodzenia, tak by wyeliminować
nielegalne parkowanie w miejscach ograniczających widoczność.
Odcinek Rosoła – Płaskowickiej
Ulica lokalna, częściowo zamknięta dla ruch samochodów, nawierzchnia
brukowana. Ponieważ nawierzchnia jest skrajnie nieprzyjazna dla ruchu
rowerowego, wskazana jest budowa drogi dla rowerów (ew. ciągu
pieszo-rowerowego). Na odcinku od Kolegium Europejskiego do ul. Sotta
jest na to miejsce po stronie zachodniej; na odcinku od Sotta do
Płaskowickiej – po stronie wschodniej. Ze względu na szczególny
charakter ulicy oraz znikomy ruch samochodowy, w tym wypadku możliwe
jest odstąpienie od wymogu prowadzenia drogi konsekwentnie po jednej
stronie ulicy, a w razie potrzeby – także dopuszczenie innych
substandardowych rozwiązań.
Alternatywnym rozwiązaniem może być utworzenie żwirowych poboczy po
obu stronach drogi. W takim wypadku konieczne byłoby wprowadzenia
zakazu parkowania na odcinku dopuszczonym do ruchu samochodowego.
Odcinek Płaskowickiej – Nugat
Ulica lokalna o ruchu uspokojonym, nawierzchnia z kostki betonowej.
Postulowane utrzymanie ruchu rowerów na zasadach ogólnych w jezdni,
bez budowy wydzielonej drogi dla rowerów. Na odcinku Płaskowickiej –
Wesoła wskazana realizacja brakujących progów spowalniających lub
innych środków uspokojenia ruchu.
Odcinek Ciszewskiego – Dol. Służewiecka
Zgodnie z projektem modernizacji ul. Nowoursynowskiej wykonanym przez
KOM-DROG, droga dla rowerów przewidziana jest po stronie zachodniej.
Dla ułatwienia dojazdu z centrum Warszawy do SGGW wskazana byłaby
docelowo realizacja drogi dla rowerów również po stronie wschodniej,
przynajmniej na odcinku brama główna SGGW – Dol. Służewiecka.
Ul. Nugat
Szeroki pas terenu umożliwia budowę wydzielonych dróg dla rowerów po
obu stronach ulicy, jednak ze względu na nieprzelotowy charakter i
umiarkowane natężenie ruchu samochodowego proponujemy utrzymać ruch
rowerów w jezdni na zasadach ogólnych.
Alternatywne rozwiązanie to budowa dwóch jednokierunkowych dróg dla
rowerów po obu stronach ulicy (przedłużenie rozwiązania
rekomendowanego dla ul. Gandhi). Należy przy tym zwrócić uwagę na
zapewnienie możliwości bezpiecznego i wygodnego skrętu w lewo z ul.
Nowoursynowskiej na drogę dla rowerów w kierunku zachodnim.
Ul. Pileckiego
Odcinek Puławska – Ciszewskiego
Z obserwacji własnych oraz nadesłanych uwag wynika, że istniejąca
droga dla rowerów po południowej stronie ulicy nie zapewnia obsługi
osiedli po stronie północnej, ze względu na natężenie i prędkości
ruchu samochodowego na ul. Pileckiego. Dlatego wskazane na tym odcinku
jest wykonanie trasy rowerowej również po północnej stronie ulicy.
Można w tym celu wykorzystać istniejące uliczki lokalne, konieczne
jest jedynie wytyczenie krótkich odcinków dróg dla rowerów wraz z
przejazdami przez jezdnie w rejonach skrzyżowań z ul. Puławską,
Herbsta i Ciszewskiego.
Odcinek Ciszewskiego – Płaskowickiej
Wskazane wygrodzenia chodnika w rejonie skrzyżowania z ul.
Ciszewskiego oraz korekty przebiegu istniejącej drogi dla rowerów po
zachodniej stronie ulicy w rejonach wjazdu na parkingu supermarketu
Lidl oraz skrzyżowania z ul. Alternatywy.
Odcinek Płaskowickiej – Stryjeńskich
W przypadku przedłużenia ulicy do ul. Stryjeńskich droga dla rowerów
powinna być kontynuowana po południowo-zachodniej stronie ulicy i
dowiązana do drogi dla rowerów w ul. Belgradzkiej. W przypadku
rezygnacji z budowy przedłużenia ulicy, warto doprowadzić drogę dla
rowerów do ul. Welwetowej, w której dalej ruch rowerów może odbywać
się na zasadach ogólnych w jezdni.
Ul. Płaskowickiej
Konieczne jest przedłużenie istniejącej drogi dla rowerów po
południowej stronie ulicy w kierunku wschodnim do ul. Puławskiej. Na
zachód od ul. Pileckiego pożądane są drogi dla rowerów po obu stronach
ulicy.
Odcinek Roentgena – Puławska
Wskazane jest wykorzystanie jezdni lokalnej ulicy Sójki. Wymagałoby
to zmiany organizacji ruchu, tak by umożliwić dwukierunkowy ruch
rowerów (dodania tabliczki T-22 pod znakami B-2 oraz D-3).
Ul. Poleczki
Docelowe rozwiązanie to ciągła droga dla rowerów po południowej
stronie ulicy oraz odcinki po stronie północnej zapewniające możliwość
wjazdu w ulice serwisowe i dojazd do wybranych ulic lokalnych.
W stosunku do projektu przedstawionego przez SAP Projekt wymaga to
następujących modyfikacji:
– Uzupełnienie brakującego odcinka drogi dla rowerów po
południowej stronie ulicy;
– Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów w ulicach serwisowych
po północnej stronie ulicy.
Ul. Puławska
Docelowo na całej długości w granicach dzielnicy Warszawa Ursynów po
obu stronach ulicy powinny się pojawić drogi dla rowerów lub ciągi
pieszo-rowerowe.
Przy obecnym natężeniu ruchu pieszego wystarczające byłyby ciągi
pieszo-rowerowe o szerokości 3 m. Należy jednak w miarę możliwości
pozostawić w pasie drogowym rezerwę terenu na realizację wydzielonych
dróg dla rowerów. Realizacja przy ul. Puławskiej nowych obiektów, w
szczególności obiektów mogących wpłynąć na zwiększenie ruchu pieszego,
powinna wiązać się z przebudową ciągu pieszo-rowerowego na wydzielone
chodniki oraz drogę dla rowerów (podobnie jak to się już stało na
wysokości posesji 525-531, ale z zachowaniem standardów rowerowych).
Odcinek Pileckiego – Dol. Służewiecka
Na odcinku na północ od skrzyżowania z ulicami Pileckiego i Poleczki
możliwa jest adaptacja istniejących chodników bitumicznych o szer. 3 m
na ciąg pieszo-rowerowy bez wymiany nawierzchni. Konieczne jest
jedynie oznakowanie przejazdów dla rowerów i obniżenie krawężników na
skrzyżowaniach z ulicami Pileckiego, Romera oraz łącznicą ul.
Puławskiej i Dol. Służewieckiej.
Ul. Relaksowa
Na odcinku Kabacka – Rosnowskiego proponowana adaptacja
dawnej jezdni ulicy Nowoursynowskiej na ciąg pieszo-jezdny o ruchu
uspokojonym. Dalej na północ ruch rowerowy może być prowadzony
przewidzianymi w projekcie modernizacji ul. Rosoła jezdniami odbarczającymi
wraz z niezbędnymi łącznikami w postaci
odcinków wydzielonych dróg dla rowerów.
Ul. Roentgena
Konieczne jest uzupełnienie ciągłości ścieżki rowerowej po wschodniej
strony ulicy (obecnie przerwanej na odcinku Makolągwy – Pustułeczki).
Będzie się to prawdopodobnie wiązało z likwidacją 4 (?) miejsc parkingowych.
Ul. Romera
Możliwe są dwa warianty przeprowadzenia trasy rowerowej w ul. Romera:
– Rekomendowany: przebudowa skrzyżowania ul. Romera i Herbsta na
małe rondo oraz utworzenie szerokiego azylu ułatwiającego wyjazd z
ul. Melodyjnej w kierunku południowym.
– Alternatywny: wytyczenie wydzielonej drogi dla rowerów,
prowadzonej konsekwentnie po północnej stronie ul. Romera (łącznie z
przejazdem przez ul. Herbsta łączącym z ul. Dembowskiego).
Ul. Rosoła
Konieczne jest przedłużenie istniejącej drogi dla rowerów po
zachodniej stronie ul. Rosoła do ul. Wąwozowej (połączenie z drogą dla
rowerów przy ul. Relaksowej). Po stronie wschodniej powinny zostać
wytyczone drogi dla rowerów na odcinkach Wąwozowa – Nowoursynowska
oraz Wesoła (ew. Płaskowickiej) – Ciszewskiego, tak by umożliwić
wyjazd z osiedli (oraz z trasy w ul. Nowoursynowskiej) w kierunku
centrum Warszawy bez konieczności dwukrotnego pokonywania ruchliwej
ul. Rosoła.
Odcinek Wąwozowa – Nowoursynowska
Docelowe rozwiązanie na tym odcinku to dwukierunkowe trasy rowerowe po
obu stronach ulicy.
Po stronie zachodniej konieczna jest budowa odcinka Wąwozowa –
Jeżewskiego, łączącego istniejące ścieżki rowerowe przy Relaksowej i
Rosoła. Znajdujący się na tym odcinku chodnik funkcjonuje obecnie
faktycznie jako ciąg pieszo-rowerowy. Możliwe jest tymczasowe
zalegalizowanie tego stanu rzeczy, ale docelowo konieczne jest
wygospodarowanie miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów (np. kosztem
części słabo wykorzystywanych parkingów).
Po stronie wschodniej trasa rowerowa na tym odcinku ma zapewniać
połączenie ul. Nowoursynowskiej ze ścieżką rowerową przy ul.
Relaksowej (a poprzez nią – z dalszym ciągiem ul. Nowoursynowskiej).
Zgodnie z projektem budowy 2. jezdni ul. Rosoła, trasa może w dużej
mierze prowadzić jezdniami odbarczającymi.
Odcinek Jeżewskiego – Płaskowickiej
Wskazane są miejscowe korekty przebiegu istniejącej ścieżki rowerowej
po zachodniej stronie ulicy, tak by poprawić jej bezpośredniość,
uniknąć niepotrzebnych łuków o zbyt małych promieniach i ograniczeń
widoczności. Takie korekty są byłyby szczególnie pożądane w rejonach
skrzyżowań z ulicami: Przy Bażantarii, Belgradzka, Migdałowa i
Płaskowickiej.
Po wschodniej stronie ulicy na tym odcinku nie przewiduje się
lokalizacji ścieżki rowerowej.
Odcinek Wesoła – Nugat
Istniejący chodnik o szer. 2,6 m należy poszerzyć do parametrów ciągu
pieszo-rowerowego (min. 3,0 m, pożądane 4,0 m). Pomiędzy szpalerami
drzew dostępna przestrzeń ok. 4,5 m. Bliżej ul. Wesołej poszerzenie
wymagałoby likwidacji części krzewów ozdobnych.
Wąskie gardło stanowi przystanek Grzegorzewskiej 02 – między wiatą
przystankową a krawędzią zatoczki do dyspozycji pozostaje ok. 3 m.
Całkowita przestrzeń od krawędzi skarpy do krawędzi zatoczki to 5 m.
Możliwe zapewnienie minimalnych parametrów drogi dla rowerów poprzez
zamianę wiaty na węższą (nie powinno być to specjalnie uciążliwe dla
pasażerów ze względu na stosunkowo niewielkie wykorzystanie przystanku
– maks. 7 autobusów na godzinę), jednak lepszym rozwiązaniem byłoby
przeniesienie przystanku przed skrzyżowanie (lub ew. likwidacja zatoki
przystankowej przy pozostawieniu przystanku).
Odcinek Nugat – Ciszewskiego
Na odcinku Nugat – Ciszewskiego możliwe jest wykonanie wydzielonej
drogi dla rowerów między chodnikiem a jezdnią lub poszerzenie
chodnika, tak by wydzielić z niego drogę dla rowerów. W rejonie
przystanku autobusowego Teligi 02 należy wykonać objazd wiaty
przystankowej oraz kiosku bliższego przystanku. Przy wjeździe na
stację benzynową może być konieczna zmiana lokalizacji totemu stacji.
Ul. Rybałtów
Odcinek Wąwozowa – Wilczy Dół
Ulica o ruchu uspokojonym, ruch rowerów odbywa się w jezdni na
warunkach ogólnych. Jest to rozwiązanie zgodne z docelowym,
proponujemy jedynie uzupełnić przejazdy na skrzyżowaniu z ul. Wąwozową
i Stryjeńskich, tak by znajdowały się po wszystkich stronach
skrzyżowania, oraz wykonać krótkie odcinki ścieżek jednokierunkowych
przy ww. skrzyżowaniu umożliwiające płynne włączenie do i wyłączenie z
ruchu (dalej na północ w ulicy Stryjeńskich przewidywana jest
wydzielona droga dla rowerów).
Odcinek Wilczy Dół – Kretonowa
W projekcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego m.st. Warszawy przewidziana jest ścieżka
rowerowa przez tereny Metra Warszawskiego łącząca północną część ulicy
z Lasem Kabackim. Realizacja takiego połączenia byłaby wysoce
pożądana zarówno ze względów komunikacyjnych (ułatwienie i znaczne
skrócenie dojazdu rowerem np. do stacji metra z dynamicznie
rozwijających się dzielnic Piaseczna) jak i rekreacyjnych (ułatwienie
dojazdu do Lasu Kabackiego dla mieszkańców Ursynowa). W przypadku
braku zgody na wydzielenie pasa na ciąg pieszo-rowerowy z terenu STP
Kabaty warto rozważyć rozwiązania alternatywne, np. kładka
pieszo-rowerowa.
Odcinek Kretonowa – granica miasta
Droga leśna przez Las Kabacki – bez zmian.
Ul. Sępa-Szarzyńskiego
Wskazane przedłużenie istniejącej drogi dla rowerów do ciągu
pieszo-rowerowego wzdłuż ogrodzenia stacji techniczno-postojowej
Kabaty, a z drugiej strony – wytyczenie przejazdu przez ul. Wąwozowa
wraz z krótkim łącznikiem do uliczki parkingowej po północnej stronie
ulicy.
Ul. Sporna
Konieczna budowa drogi dla rowerów w ramach projektowanej ulicy
Spornej na całej długości (Puławska – granica miasta). Uwaga:
zgodnie z projektem Studium , na odcinku Puławska –
Farbiarska przyszły przebieg ul. Spornej pokrywa się z ul. Akustyczną,
nie obecną ul. Sporną.
Ul. Stryjeńskich
Trasa rowerowa w ul. Stryjeńskich pozwoliłaby spiąć istniejące ścieżki
w ulicach Wąwozowej, Przy Bażantarni i Belgradzkiej, znacząco
zwiększając ich użyteczność. W połączeniu z drogą dla rowerów w ul.
Płaskowickiej powstałoby połączenie również z ciągiem w ul.
Pileckiego, umożliwiające wyjazd z Natolina i Kabat w kierunku
północno-zachodnim.
Pożądana jest dwukierunkowa droga dla rowerów prowadzona konsekwentnie
po jednej stronie ulicy. Optymalną lokalizacją drogi dla rowerów
byłby teren po wschodniej stronie jezdni, za parkingami. Na
większości długości trasy ścieżka przylegałaby do chodników od strony
jezdni. Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo drogi dla rowerów i
chodnika, zalecane zróżnicowanie nawierzchni – nawierzchnia
bitumiczna dla rowerów, płyty chodnikowe dla pieszych.
Na odcinku od ul. Przy Bażantarni do ul. Belgradzkiej budowa ścieżki
rowerowej wiązałaby się z zawężeniem istniejącego chodnika o 0,5-1 m
(obecnie 3 m szerokości).
Na północ od ul. Na Uboczu, na odcinku ok. 100 m, zalecane
wprowadzenie trasy rowerowej w uliczkę parkingową.
W przypadku rozbudowy ul. Stryjeńskiego do dwóch jezdni, na odcinku
Belgradzka – Wąwozowa droga dla rowerów powinna zostać zdublowana
również po drugiej stronie ulicy.
Ul. Wańkowicza
Ulica o ruchu uspokojonym, element planowanej trasy rowerowej
Wańkowicza – Raabego – Lanciego. Ruch rowerów na zasadach ogólnych
w jezdni, konieczna jedynie budowa wydzielonej drogi dla rowerów na
przedłużeniu ulicy w kierunku północnym, przez teren zielony pomiędzy
ulicami Jeżewskiego a Przy Bażantarni.
Ul. Wilczy Dół
Na odcinku brama główna STP Kabaty – Mielczarskiego konieczna budowa
ok. 400 mb chodnika obok istniejącej drogi dla rowerów oraz
wyłukowanie zakończenia drogi dla rowerów przy ul. Mielczarskiego.
W kierunku wschodnim pożądane połączenie z drogą rowerową po
południowej stronie ul. Kabackiej, przebieg może zależeć od koncepcji
budowy (lub nie) przedłużenia ul. Kabackiej.
Na odcinku Mielczarskiego – Rybałtów ruch na zasadach ogólnych
jezdnią, budowa drogi dla rowerów niekonieczna.
Dalej w kierunku zachodnim przedłużenie jako trasa niezależna od
układu drogowego, patrz .
Park im. Jana Pawła II
Obecnie w parku obowiązuje zakaz ruchu rowerów. Ze względu jednak na
fakt, że park został utworzony na skrzyżowaniu tradycyjnych
nieformalnych tras rowerowych, zakaz ten często nie jest respektowany.
Celowe wydaje się wytyczenie ścieżek rowerowych umożliwiających
przejazd przez Park lub jego obrzeżami w relacjach: skrzyżowanie ul.
Romera i Herbsta – ul. Wiolinowa oraz ul. Dzwonnicza – ul. Romera.
Można także rozważyć adaptację przejścia podziemnego pod ul. Romera do
ruchu rowerów (przebudowę schodów na łagodne pochylnie).
Park im. Romana Kozłowskiego
Wskazane wykonanie oświetlenia istniejącej drogi dla rowerów, a
w szczególności przejazdu pod ul. Surowieckiego.
Połączenie ul. Dereniowej i Romera
Ulice Dereniowa i Romera powinny zostać połączone skrótem rowerowym,
przebiegającym przez działkę 11016 8/33. Częściowo ruch rowerowy może
odbywać się na zasadach ogólnych uliczką osiedlową, częściowo
konieczne jest poszerzenie istniejących chodników lub budowa
kilkudziesięciu metrów wydzielonej drogi dla rowerów.
Połączenie ul. Wilczy Dół i Moczydłowskiej
Wcześniejsze opracowania () wytyczają
przedłużenie drogi dla rowerów w ul. Wilczy Dół w kierunku zachodnim
do ul. Moczydłowskiej. Droga taka, wraz z przejazdem przez tory
kolejowe na zachodnim krańcu STP Kabaty, ułatwiłaby dojazd rowerem i
dojście pieszo do Lasu Kabackiego.
Obecnie tereny wzdłuż ogrodzenia STP Kabaty są pogrodzone, bez
możliwości przejazdu rowerem lub przejścia pieszego. Według granic
działek ewidencyjnych pas ok. 10 m od ogrodzenia STP Kabaty należy do
działki 11202 23/1, tej samej, na której leży STP (miejskiej?), a
zatem prawdopodobnie zagrodzony został nielegalnie. Proponujemy
rozbiórkę płotów oraz budowę w ww. pasie drogi dla rowerów i chodnika.
Problem może się pojawić jedynie przy północno-zachodnim narożniku
ogrodzenia STP, gdzie przylega ono bezpośrednio do działki 11202 25
(posesja Ustronie 18). W razie braku zgody właściciela na
przeprowadzenie na odcinku ok. 5 m ciągu pieszo-rowerowego przez
narożnik działki, konieczne byłoby przesunięcie ogrodzenia STP.
Teren zielony przy ul. Gandhi i Rosoła
Warto rozważyć utworzenie drogi dla rowerów trasy łączącej ,,po
skosie” trasy w ul. Gandhi i Rosoła. Dokładny przebieg ścieżki
zależeć może od koncepcji zagospodarowania tego terenu, roboczo
proponujemy przebieg południowym skrajem terenu, od budynku
Szolc-Rogozińskiego .. do ronda na zakończeniu ul. Wesołej.