Wnioski i uwagi do projektu zmian komunikacyjnych na Bielanach i Bemowie
Do: Zarząd Transportu Miejskiego
Dotyczy planowanych zmian komunikacyjnych na Bielanach i Bemowie
W ramach konsultacji w/w zmian zgłaszam następujące wnioski i uwagi.
Linia 121
Proponuję wydłużenie trasy linii 121 ulicami Conrada, Kochanowskiego, Rudnickiego, Maczka do Powązek z jednoczesnym wycofaniem linii 114 z ul. Kochanowskiego i skierowaniem jej do ul. Reymonta. Wycofanie wszelkich autobusów z ul. Broniewskiego między Reymonta a Jarzębskiego uważam za niesłuszne.
Koniec trasy linii 121 na Chomiczówce bardzo znacząco obniży jej funkcjonalność w sensie kontynuacji podróży. Proponowane wyżej wydłużenie zapewni korzystne skomunikowanie z transportem szynowym na ul. Powstańców Śl. (połączenia z Bemowem i Wolą) i ważną arterią jaką jest Trasa AK (połączenia z Wolą i Ochotą). Pełnienie przez linię 121 roli dowozowej odpowiadałoby zasadom przyjętym przez ZTM
Linie 167 i 184 – alternatywny dojazd do Dw. Zachodniego
Niepokoi wydłużenie linii 167, której pokonanie obecnej trasy zajmuje już nawet ponad godzinę. Jak sami Państwo twierdzą, na bardzo długiej trasie liczne utrudnienia w ruchu odbijają się niekorzystnie na punktualności i regularności kursowania.
Dlatego proponuję skrócenie trasy linii 167 np. do pętli Cm. Wolski, Nowe Bemowo lub Koło oraz pozostawienie linii 184 na następującej zmienionej trasie Dw. Zachodni – Tunelowa – Brylowska – Kasprzaka – al. Prymasa – gen. Maczka i dalej po proponowanej trasie linii 167.
Uprzedzając argument, że „frekwencja w autobusach linii 197 nie uzasadnia wzmocnienia obsługi komunikacyjnej rejonu od ul. Kasprzaka do ul. Tunelowej” [zobacz >>>] zwracam uwagę, że popyt trzeba rozpatrywać w kontekście podaży. Jedna linia kursująca co 20 – 30 minut nie stanowi żadnej alternatywy dla pozostałej obsługi Dw. Zachodniego z Al. Jerozolimskich. Jednak wsparcie jej kolejną, kursującą naprzemiennie w równych odstępach czasu stworzy nowe możliwości. Dopiero poprawiony w taki sposób dojazd do Dw. Zachodniego od strony Woli, z ominięciem zakorkowanej Al. Prymasa ma szansę być rzeczywiście atrakcyjną alternatywą, którą wybierze więcej osób, mając gwarancję, że nie będą czekać dłużej niż 10 minut. Negowanie tego tylko na podstawie obecnej frekwencji na linii 197 uważam za nieporozumienie.
Proponowany przebieg linii 184 zapewni sprawny (znacząco krótszy i szybszy) dojazd do ważnej stacji kolejowej i połączenie Bielan z Wolą, o podobnych zaletach do linii 197, ale nie narażone na korki na ul. Górczewskiej i Płockiej, gdzie wozy linii 197 w godzinach szczytu tracą nawet 10 minut.
Wskazana jest oczywiście synchronizacja posobna obu proponowanych linii 167 i 184.
Pozytywnie oceniam uproszczenie trasy linii tranzytowej 112 – pominięcie ul. Piastów Śl. Uważam, że w przypadku wydłużenia linii 167 nie powinna ona – jako tranzytowa – zbaczać z ul. Powstańców Śl. bardziej niż obecnie. Do obsługi osiedli przy ul. Piastów Śl. można skierować dodatkowo nie tranzytową linię 171 kończącą bieg na pobliskiej pętli.
Obsługa rejonu ul. Marymonckiej
Wydaje mi się, że planując omawiane zmiany zapomniano o AWF i rejonie ul. Marymonckiej między Podleśną a Twardowską. Połączenie ze stacją Bielany zapewniałaby im okrężna linia autobusowa zaproponowana w marcu przez samorządy Bielan [zobacz >>>]. Proszę o wzięcie tego projektu pod uwagę i uwzględnienie jeśli nie w całości, to chociaż w części na odcinku Al. Zjednoczenia i Marymonckiej.
Linia 132
Proponuję zamiast skrócenia linii 132 utrzymanie jej na trasie zmienionej na odcinku bielańskim: Al. AK, Marymoncka, Al. Zjednoczenia, Kasprowicza, Lindego, Marymoncka, Przy Agorze, Kasprowicza, Huta. Taki przebieg zapewniłby dodatkowe wsparcie dowozowe do metra i uzupełniłby brak jakiejkolwiek linii autobusowej na Marymonckiej między Podleśną a Żeromskiego i zrekompensował brak linii 156. Na wypadek awarii tramwajów przynajmniej jedna linia autobusowa powinna kursować na tym odcinku.
Linia 27
W tym kontekście trzeba przypomnieć o potrzebie przedłużenia linii 27 do pętli Bielany przy AWF. Nawet gdyby skoordynowano linie 5 i 27, to skrajnie nieprzyjazne warunki przesiadkowe przy Potockiej przemawiają za przedłużeniem linii 27.
Linia 195
Wskazane byłoby zakończenie trasy linii 195 nie na pl. Piłsudskiego, lecz w miejscu pozwalającym na dogodną przesiadkę w kierunku Żoliborza i Bielan, czyli np. na Konwiktorskiej.
Brakujące przystanki
Linia 197
Konieczne jest uzupełnienie brakującego przystanku tej linii przy ul. Kasprowicza. Dziwi mnie, że dotychczas nie podjęto w tej sprawie żadnych działań, mimo że podczas długotrwałych prac i przebudowy skrzyżowania Kasprowicza – Podczaszyńskiego była ku temu doskonała okazja. Linia 197 siłą rzeczy będzie pełnić rolę dowozową do metra. Mogłaby ją spełniać znacznie lepiej, gdyby przejeżdżała bliżej północnej głowicy stacji Słodowiec (zatrzymując się tuż przy wejściu) i ulicą Duracza zamiast Perzyńskiego.
Linia 181
Pozostawieniu linii 181 na trasie przez Marymont powinno towarzyszyć uzupełnienie brakującego przystanku tej linii przy skrzyżowaniu ul. Klaudyny i Podleśnej. Ta kwestia również wydaje się pominięta w przedstawionych planach i wymaga wzięcia pod uwagę.
Nowe trasy
Nie określono lokalizacji przystanków na ulicach, którymi dotychczas nie jeździły linie autobusowe (np. Lindego, Galla Anonima). Proszę o uzupełnienie informacji na ten temat.
Synchronizacja rozkładów
Postuluję synchronizację naprzemienną rozkładów następujących linii na następujących odcinkach
linie | odcinek |
---|---|
6, 17 | Marymoncka |
110, 116 | Żeromskiego |
181, 185, 157 | Klaudyny |
103, 121 | Przy Agorze |
121, 181 | Marymoncka |
112, 122, 167, 189 | Powstańców Śl. |
Postuluję synchronizację posobną (przesiadkową) następujących linii w następujących punktach (linie podaję w kolejności korzystania, wskazana jest też synchronizacja w przeciwnych kierunkach – w odwrotnej kolejności)
linie i kierunki | punkt |
---|---|
5, 27 –› Wola | wspólny przystanek |
6, 36 –› Służewiec | Pl. Inwalidów |
114, 189 –› Bemowo | Conrada / Reymonta |
121 –› Gwiaździsta, 197 –› Tunelowa | Podleśna IMGW |
103 –› Pl. Wilsona, 197 –› Tunelowa | Park Olszyna |
Z poważaniem
Marcin Jackowski
Do wiadomości: Zielone Mazowsze