Rowerowy Bukareszt
Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Bukareszcie
W dniach 14-19 czerwca 2013 r. odbyło się jedno z ostatnich już spotkań organizacji rowerowych współpracujących w ramach międzynarodowego projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA) [zobacz >>>], koordynowanego przez Zielone Mazowsze. W Bukareszcie gościła nas organizacja MaiMultVerde.
W programie spotkania znalazło się zwiedzanie infrastruktury rowerowej miasta, przedstawienie sytuacji rowerzystów w Bukareszcie, omówienie projektów realizowanych przez organizacje partnerskie w ramach VOCA (słownik terminów rowerowych, katalog dobrych i złych praktyk, porównanie przepisów dotyczących rowerzystów w kodeksach drogowych w różnych krajach), a także wymiana informacji o działaniach lokalnych podejmowanych przez uczestników projektu. Dyskutowane były także możliwości wspólnych działań prorowerowych w przyszłości.
Bukareszt w dziedzinie ułatwiania ruchu rowerowego w mieście jest w tyle nawet za Warszawą. Hałas i spaliny są wszechobecne, na chodnikach parkują samochody, dla pieszych zostaje niewiele miejsca. Być może miasto spodobałoby się niektórym naszym drogowcom, ale do życia wydaje się trudne.
Zdjęcia
Przedstawiciele organizacji partnerskich Volunteers of Cycling Academy przed budynkiem Parlamentu Rumunii.
Zwiedzanie infrastruktury rowerowej Bukaresztu. Podobno urzędnicy w Bukareszcie mieli odgórny prikaz szybkiego wyznaczenia dróg rowerowych przed wstąpieniem Rumunii do Unii Europejskiej w 2007. Ze względu na niską jakość wyznaczonych „dróg” rowerzyści domagali się ich zamknięcia, uznając korzystanie z ulic razem z samochodami za wygodniejsze i bezpieczniejsze – w rezultacie część faktycznie zlikwidowano.
Można byłoby się zastanowiać, czy potrzebne są ścieżki rowerowe pomalowane w Parku Herastrau. Sam Park, tak jak i pozostałe parki w Bukareszcie, które odwiedziliśmy, były dobrze utrzymane, i tak pełne ludzi, jakby była to jedyna „ludzka” przestrzeń w mieście.
Wyprawa rowerami za Bukareszt, do Ciocăneşti, gdzie realizowane są różne projekty z zakresu ekoturystyki, m.in. wyznaczono pierwszy szlak rowerowy (powielając przy tym błędy znane z Polski).
Ileana Magureanu z organizacji Green Revolution opowiedziała o sytuacji rowerzystów w Bukareszcie. Jedną z inicjatyw organizacji jest projekt komunikacyjnych tras rowerowych wschód-zachód i północ-południe jako początek sieci komunikacyjnej dla rowerzystów w mieście.
Doru Mitranu przedstawił działania rowerowe MaiMultVerde, realia polityczne i administracyjne w Bukareszcie, a także wspomniał o kilkunastu innych organizacjach rowerzystów w mieście.
Jedna z wielu inicjatyw popularyzujących jazdę na rowerze w Bukareszcie to wspólne jeżdżenie przy muzyce. Elementem zabawy są eleganckie stroje rowerzystów.
Film
Krótki film ze zwiedzania infrastruktury rowerowej Bukaresztu:
O VOCA
W Akademii Rowerowych Wolontariuszy (Volunteers of Cycling Academy – VOCA [zobacz >>>]) uczestniczą organizacje z Polski, Węgier, Danii, Słowenii, Hiszpanii, Rumunii, Austrii, Cypru, Czech, Portugalii, Irlandii i Bułgarii. Projekt jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowany ze środków Unii Europejskiej.