Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Lizbonie
Międzynarodowa Akademia Rowerowych Wolontariuszy (VOCA [zobacz >>>]) w dniach 20-24 lutego 2013 r. gościła w stolicy Portugalii – Lizbonie. Gospodarzem spotkania było MUBi – Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta (stowarzyszenie na rzecz rowerowej mobilności miejskiej), a głównym tematem – uspokojenie ruchu.
O uspokojeniu i rewitalizacji
Większość spotkania odbywała się w dawniej cieszącym się złą reputacją, a obecnie zrewitalizowanym rejonie Largo do Intendente. Rewitalizacja, oprócz remontu nawierzchni i stworzenia nowych atrakcyjnych przestrzeni dla pieszych, obejmowała m.in. przeniesienie biura prezydenta miasta
Głównym tematem było uspokojenie ruchu. Usłyszeliśmy o działaniach w tym kierunku dotyczących m.in. Dublina, Budapesztu, Pragi, Sofii i Kopenhagi.
O lokalnych planach nowych stref ruchu uspokojonego mówiła Renata Lajas z urzędu miasta Lizbony.
Lizbona na rowerze
Podczas wizji lokalnej poznaliśmy jeden z placów przewidzianych do przekształcenia, czego efektem była alternatywna propozycja zmian w organizacji ruchu.
Odwiedziliśmy także miejsca związane z rozkwitającą w Lizbonie kulturą rowerową.
Tak jak tę kawiarnię połączoną z warsztatem rowerowym.
Zdjęcie grupowe w Alfamie.
Ostatni piątek miesiąca również w Lizbonie jest dniem Masy Krytycznej. Startuje ona z olbrzymiego placu, a właściwie ronda markiza de Pombal.
Za miasto
Sobota była dniem wyprawy poza miasto – do Parku Przyrodniczego Sintra-Cascais.
A przy okazji testowania połączenia różnych środków transportu, np. „rowerowych” bramek na stacji Sintra.
Infrastruktura rowerowa
Z powrotem na sali – dyskusja na temat powstającego w ramach VOCA katalogu dobrych praktyk.
Portugalskie drogi dla rowerów potrafią kończyć się jeszcze bardziej fantazyjnie niż polskie. W tle stacja ładowania rowerów elektrycznych.
Są też jednak dobre przykłady, jak widoczny na zdjęciu wiadukt pieszo-rowerowy nad głęboką doliną, łączący osiedle Chelas z północną częścią centrum. Przedstawia ją też poniższy film
Budzące uśmiech oznakowanie poziome.
W niedzielę zwiedziliśmy m.in. nowoczesną dzielnicę z terenami dawnej wystawy Expo przylegającymi do bulwarów. Kiedyś była to dzielnica portowo-przemysłowa, dziś tętni życiem, a jej walory przyciągają też licznych cyklistów.
Ciekawe dopełnienie stanowi bardzo oryginalny architektonicznie i funkcjonalny dworzec kolejowy Lisboa Oriente zintegrowany z dworcem autobusowym. U góry zdjęcia palmowe zadaszenia peronów.
Pod osłoną konstrukcji nośnej peronów, na poziomie terenu znalazło się miejsce na parking rowerowy.
Na deser: co można zrobić, gdy razem z mieszkaniem wmuszono Ci obowiązkowe miejsce parkingowe.
Zobacz także
MUBi – Associação pela Mobilidade Urbana em Bicicleta:
mubi.pt/en/
Traffic calming – VOCA Lisbon meeting:
mubi.pt/vocalisboa2013/
Projekt Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]) jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowany ze środków Unii Europejskiej.