Akademia Rowerowych Wolontariuszy w Irlandii
VOCA na Zielonej Wyspie
W dniach 20-24 czerwca 2012 w Dublinie odbyło się czwarte europejskie spotkanie organizacji działających na rzecz rowerzystów w ramach projektu Volunteers of Cycling Academy (VOCA) [zobacz >>>]. Głównym tematem było zróżnicowanie zachowań i potrzeb rowerzystów z uwzględnieniem płci i wieku. Tematowi płci była poświęcona całodniowa otwarta konferencja 22 czerwca w salach dublińskiego Trinity College. Prezentowane były również działania partnerów projektu z Pragi, Budapesztu, Wiednia, Sofii, odbyły się dyskusje na temat projektu i warsztaty o działaniach pro-rowerowych. Gospodarzem spotkania była grupa Dublin Cycling Campaign. Sukcesy organizacji to m.in. wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h w centrum miasta. Wśród aktualnych działań jest np. dążenie do zapisania w przepisach 1,5 m jako minimalnej odległości, którą trzeba zachować przy wyprzedzaniu rowerzysty.
Na konferencji pt. Growing Cycling Participation and Closing the Gender Gap
prezentowano zarówno referaty o wynikach badań, jak i opowieści o codziennych działaniach organizacji. Ciekawa była na przykład opowieść Anne Bedos, założycielki Rothar (irl. rower), organizacji, która łączy w swoich działaniach ekologię i walkę z wykluczeniem społecznym. Porzucone rowery są naprawiane z wykorzystaniem części, które ludzie przynoszą jako niepotrzebne, a następnie trafiają do osób biednych, które nie mogłyby sobie pozwolić na zakup nowego roweru. Rothar zatrudnia kilka osób (mechaników rowerowych), a więc tworzy również miejsca pracy. W ramach urozmaicenia konferencji pokaz rowerowej kolekcji przygotowała Georgia Scott – co ciekawe, część ubrań z oferty jest produkowana w Polsce.
Warto zwrócić uwagę, że dzięki ofertom typu SparNight, Dutchflyer czy Rail&Sail z Warszawy do Dublina można całkiem niedrogo dojechać pociagami i promami. My wybraliśmy trasę przez Amsterdam, Hoek van Holland, Harwich, Londyn i Holyhead, co pozwoliło nie tylko dotrzeć na miejsce wygodnie i ekologicznie, ale także poczynić po drodze parę obserwacji rowerowych i ogólnotransportowych.
Zdjęcia
Sir John Franklin na stacji London Euston szykuje się do podróży do Holyhead, skąd odpływają promy do Dublina. Sir John należy do pociągów klasy 221 Super Voyager
, czyli spalinowych zespołów trakcyjnych z wychylnym pudłem, osiągających prędkość do 200 km/h. Co ciekawe – przewóz rowerów w pociągach firmy Virgin Trains, mimo ich wysokiej klasy, jest darmowy, wymaga jedynie wcześniejszej rezerwacji.
Rowerowy wolontariat integruje ludzi z różnych krajów i w różnym wieku. Na zdjęciu cykliści m.in. z Cypru, Irlandii, Austrii, Węgier i Bułgarii.
Burmistrz Dublina Andrew Montague opowiada uczestnikom projektu o pro-rowerowych działaniach Dublina, wysokiej efektywności ekonomicznej inwestycji rowerowych i swoich osobistych doświadczeniach codziennego rowerzysty.
Czy uwierzycie, że te załamania uzasadniali względami estetycznymi?
Uczestnicy spotkania przed wycieczką po rowerowych miejscach Dublina.
Jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, Dublin jest w pewnym sensie w odwrotnej sytuacji niż Warszawa. Do niedawna jedynym stosowanym rozwiązaniem były pasy rowerowe i rowerowo-autobusowe w jezdni [zobacz >>>].
Okazało się, że to jednak nie wystarcza – system rowerowy dużego miasta potrzebuje zarówno pasów na jezdni, jak i wydzielonych dróg dla rowerów, w związku z czym na głównych trasach zaczynają się pojawiać te ostatnie.
Piątkową konferencję otworzył Leo Varadkar, minister transportu, turystyki i sportu, mówiąc m.in. o planowanych pro-rowerowych zmianach w irlandzkim prawie. Warto zwrócić uwagę na tłumaczkę po prawej – w trosce o dostępność konferencji zapewniono także tłumaczenie na język migowy.
Kolejnym mówcą był Ciarán Cuffe, wykładowca planowania przestrzennego w Dublin Institute of Technology i były sekretarz stanu odpowiedzialny m.in. za zrównoważony transport. Przedstawił rolę roweru w tworzeniu miast zdatnych do życia.
Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza zaprezentował polskie doświadczenia z analizą danych o wypadkach i kolizjach drogowych z udziałem rowerzystów. [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>]
Na zakończenie spotkania VOCA uczestniczyliśmy w jednej z imprez trwającego właśnie w Irlandii Tygodnia Rowerowego (Bike Week) – zbiorowym 42-kilometrowym przejeździe z Phoenix Parku, największego parku miejskiego w Europie. Po drodze podziwialiśmy irlandzkie chmury i rowerową infrastrukturę.
Wcześniej wybraliśmy się na zachodnie wybrzeże wyspy zobaczyć Great Western Greenway. Ten 42 km szlak rowerowy od Westport do Achill jest znany w Irlandii jako przykład stosunkowo niewielkiej inwestycji, która w czasach recesji przyniosła szybko zyski i stworzyła nowe miejsca pracy.
Od otwarcia szlaku istotnie zwiększyła się ilość turystów odwiedzających region, podczas gdy generalny trend w Irlandii jest raczej odwrotny. Zachęcony sukcesem Great Western Greenway, rząd Irlandii zamierza w ciągu 2 lat przeznaczyć kwotę 7 mln euro na dofinansowanie realizacji 16 podobnych projektów, w rezultacie ma powstać 334 km szlaków rowerowych. Ekonomiczny aspekt rowerowych inwestycji często pojawiał się w rozmowach z Irlandczykami.
Zobacz także
Dublin Cycling Campaign:
www.dublincycling.ie
Konferencja Growing Cycling Participation and Closing the Gender Gap
(w przyszłym tygodniu na stronie powinna być dostępna relacja wideo):
www.dublincycling.ie/conference2012
Rothar, czyli rower po irlandzku:
www.rothar.ie
Georgia in Dublin, czyli rowerowa moda na mokry wyspiarski klimat:
www.georgiaindublin.com
Najbliższe spotkania VOCA planowane są w Kopenhadze (22-26 sierpnia) i Mariborze (4-7 października). Projekt Volunteers of Cycling Academy VOCA [zobacz >>>] jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowany ze środków Unii Europejskiej.