Wnioski do budowy ścieżki rowerowej w ul. Warszawskiej i Gierdziejewskiego
W związku z obwieszczeniem AM-D-XI-PU/7332/322/33/05/GM z dnia 11.05.2005 r.
stowarzyszenie „Zielone Mazowsze”, działając w interesie publicznym i w ramach swoich
celów statutowych, zgłasza następujące wnioski i uwagi do inwestycji celu publicznego,
polegającej na budowie ścieżek rowerowych w pasach drogowych ulic:
Gierdziejewskiego, Warszawskiej i Jagiełły oraz na dz. ew. 32 i 33:
Ul. Warszawska
Postulujemy rezygnację z budowy wydzielonej drogi dla rowerów na odcinku ul.
Warszawskiej pomiędzy ulicami Jagiełły i Gierdziejewskiego. Ze względu na niewielkie
natężenie ruchu samochodowego oraz niską klasę funkcjonalną ww. odcinka ulicy, brak
jest wskazań do segregacji ruchu rowerowego od samochodowego. W zamian
proponujemy ograniczenie prędkości na jezdni do 30 km/h oraz wykonanie 1-2 płytowych
progów spowalniających, by zapewnić warunki do bezpiecznego ruchu rowerów na
zasadach ogólnych w jezdni.
Przeprowadzenie trasy przez ul. Jagiełły
Kluczowym elementem trasy jest przejazd przez ul. Jagiełły. Na przejeździe dla rowerów
powinien się znajdować azyl o szerokości przynajmniej 3 m umożliwiający rowerzyście
pokonanie ruchliwej jezdni na dwie raty. Budowa azylu jest wskazana również ze
względu na bezpieczeństwo pieszych (występujące w tym rejonie najechania na pieszych).
W przypadku lokalizacji przejazdu przez ul. Jagiełły na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i
Jagiełły, należy wykonać dwa jednokierunkowe przejazdy po wschodniej i zachodniej
stronie skrzyżowania wraz z krótkimi odcinkami ścieżek umożliwiającymi wjazd na
przejazd i włączenie się do ruchu.
Od budowy azylów można odstąpić jedynie w przypadku planów budowy małego ronda na
skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i Jagiełły. W takim przypadku należy przeprowadzić
ruchu rowerowy na zasadach ogólnych przez rondo.
Powiązania z istniejącymi i planowanymi drogami dla rowerów
Ścieżka rowerowa, o której mowa w obwieszczeniu, powinna być powiązana z
następującymi ścieżkami:
a. istniejąca droga dla rowerów po południowej stronie ul. Czerwona Droga – wskazane
byłoby uzupełnienie istniejącej ścieżki o ścięcie łuku pomiędzy słupem wysokiego
napięcia a ul. Gierdziejewskiego;
b. przedłużenia drogi dla rowerów wzdłuż ul. Gierdziejewskiego; projekt powinien
obejmować przejazdy dla rowerów przez ul. Czerwona Droga oraz ul. Warszawską;
c. droga dla rowerów po południowej stronie ul. Warszawskiej w kierunku Piastowa.
Nawierzchnia
W zgodnej opinii specjalistów i użytkowników najlepiej na drogi dla rowerów nadają się
nawierzchnie bitumiczne. Na podstawie doświadczeń gdańskich proponujemy
zastosowanie mastyksu grysowego SMA 0/4, z podbudową z kruszywa łamanego
wzmocnionego cementem.
Nawierzchnia ta nie musi być na całej długości drogi w kolorze czerwonym – zalecamy
zastosowanie koloru czerwonego nawierzchni jedynie na przejazdach rowerowych przez
skrzyżowania.