Raport o stanie Warszawskich Szlaków Rowerowych
Raport został przekazany Zarządowi Dróg Miejskich podczas spotkań Komisji
Odbioru Technicznego poszczególnych szlaków w dniach 18 maja, 22 maja i 25
maja 2001 r.
Realizacja szlaków sprowadziła się do wymalowania oznakowania
turystycznego i – w kilku miejscach – ustawienia znaków ciągu
pieszo-rowerowego. Wbrew wcześniejszym ustaleniom, nie zostały obniżone
krawężniki, oznakowane przejazdy rowerowe, wyremontowane najbardziej
zniszczone fragmenty nawierzchni. Przebieg szlaków został zmieniony w
stosunku do uzgodnionego projektu. Niektóre odcinki – np. wzdłuż Al. Stanów
Zjednoczonych, Marymonckiej, Al. Armii Ludowej czy Banacha i Bitwy
Warszawskiej 1920 – po prostu wołają o pomstę do nieba. Nawet na najbardziej
ruchliwych wylotach ulic przecinających szlaki brak jakiegokolwiek
oznakowania dla kierowców o potencjalnych rowerzystach. Jak na półtora roku
pracy instytucji dysponującej budżetem liczonym w setkach milionów złotych,
efekt należy uznać za żenujący.
Pozostawienie szlaków w obecnym stanie stwarza poważne zagrożenie zarówno
dla rowerzystów, jak i pieszych, zmuszonych do współdzielenia wąziutkiego i
często zniszczonego lub zastawionego przez samochody chodnika. Dlatego mamy
nadzieję, że niniejszy raport stanie się podstawą do przeprowadzenia
niezbędnych modernizacji.
Uwagi ogólne
– Znaki szlaków są rozmieszczone zbyt rzadko. W warunkach miejskich, gdzie
rowerzysta bombardowany jest dużą ilością informacji, bardzo łatwo przeoczyć
pojedyncze niewielkie znaczki szlaku. Konieczne jest mniej więcej
dwu-trzykrotne zagęszczenie oznakowania (lub stosowanie w wybranych
miejscach znaków większych niż standardowe).
– Na wszystkich przejazdach należy zastosować warstwę kolorowej
nawierzchni.
– Na przejazdach przez ulice lokalne należy podnieść przejazd do poziomu
ścieżki, by uspokoić ruch samochodów.
– W miejscach o dużym natężeniu ruch pieszego (np. okolice przystanków
autobusowych) należy zastosować warstwę kolorowej nawierzchni.
– Przy wszelkich remontach i modernizacjach należy stosować asfaltobeton,
w miarę możliwości rozściełany maszynowo.
– Należy przyjąć prędkość projektową 30 km/h i dostosować do niej
promienie łuków.
– Na słabiej oświetlonych odcinkach należy wymalować białe linie
konturowe.
– Wszelkie podjazdy powinny być o stopniu nachylenia do 5%. W szczególnych
przypadkach dopuszcza się nachylenie 10%.
Szlak Bitwy Warszawskiej
Znaki czerwone: odcinek Saska Kępa – Gocław – Wawer – Olszynka Grochowska
Stan z 17.05.2001, odebrany 18.05.2001
Uwagi szczegółowe do wyposażenia w infrastrukturę rowerową
Miejsce | Opis stanu istniejącego | Propozycje |
---|---|---|
TŁ / Ul.Bajońska | Brak przejazdu | Podnieść przejazd do poziomu chodnika. |
Ul. Paryska | Niebezpieczny przejazd. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe, umieścić oznakowanie pionowe |
TŁ od Ul. Paryskiej do Ul. Saskiej | Zniszczona nawierzchnia. | Wyremontować nawierzchnię |
TŁ / Ul. Saska | Niebezpieczny przejazd; Wąsko, uniemożliwia minięcie się rowerzystów czy przejazd rowerem nietypowym.; brak informacji o dalszym przebiegu szlaku | Przejazd przez ulicę przesunąć w inne miejsce; kolorowa nawierzchnia na przejeździe, |
TŁ od Saskiej do kanałku przy J. Gocławskim | Zniszczona nawierzchnia z płyt chodnikowych | Wykonać nową ścieżkę z asfaltobetonu |
TŁ / J. Gocławskie | Ostry zakręt na gruntowy zjazd po skarpie | Wykonać pochylnię z asfaltobetonu po istniejącym śladzie |
J. Gocławskie | Zniszczona nawierzchnia, wąsko | Wyremontować nawierzchnię, poszerzyć |
Kanał Gocławski od J. Gocławskiego do Fieldorfa | Zniszczona nawierzchnia , ostre zakręty, samochody parkujące na ścieżce | Wyremontować nawierzchnię, w miarę możliwości poszerzyć łuki, uniemożliwić wjazd samochodom |
Kanał Gocławski koło ul. Abrachama | Przejazd przez ulicę | Podnieść przejazd do poziomu chodnika w celu uspokojenia ruchu |
Ul. Fieldorfa | Brak przejazdu pod ulicą; tylko schody | Wykonać pochylnię z asfaltobetonu, również z możliwością wyjazdu na ul. Fieldorfa zarówno po stronie wschodniej jak i zachodniej |
Umińskiego 28 i 24 | Brak przejazdu; ścieżka biegnie po trawniku. | Wykonać ścieżkę z asfaltobetonu po istniejącym śladzie. |
Ul. Rechniewskiego | Brak przejazdu przez ulicę; podjazdy istnieją po trawniku. | Podnieść przejazd do poziomu chodnika. Wykonać pochylnię z asfaltobetonu z obu stron ulicy. |
Ul. Znanieckiego | Brak ścieżki, krawężniki, wąskie chodniki, samochody parkujące na chodniku | Wykonać ścieżkę z asfaltobetonu, zniwelować krawężniki, poszerzyć, uniemożliwić wjazd samochodom na ścieżkę. |
Przejazd przez kanałek Nowa Ulga | Zniszczone schody, wąsko. | Mostek wyremontować i poszerzyć, zbudować pochylnie. |
Przejazd wzdłuż kanałku Nowa Ulga przez łąki do ul. Spadowej | Ciężki gruntowy odcinek terenowy, wiele odcinków podmokłych, wystające korzenie, doły. | Ulepszyć całość drogi, uniemożliwić wjazd samochodów od ul. Spadowej. |
Ul. Spadowa | Ciężki piach, zniszczona droga gruntowa. | Ulepszyć całość drogi. |
Trakt Lubelski | Niebezpieczny przejazd. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe, oznakowanie pionowe. |
Ul. Widoczna | Zniszczona nawierzchnia, głębokie i rozległe ubytki w nawierzchni. | Wyremontować nawierzchnię, |
Ul. Widoczna 89 | Niebezpieczny przejazd w źle wybranym miejscu. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe, oznakowanie pionowe, samodzielna ścieżka pod mostem, ew. przesunąć przejazd ok. 100 m w stronę stacji Wawer. |
Ul. Hermanowska | Zniszczona droga gruntowa. | Ulepszyć całość drogi. |
Ul. Szumna | Zniszczona droga gruntowa. | Ulepszyć całość drogi. |
Przejazd przez tory kolejowe przy stacji PKP Gocławek | Niebezpieczny przejazd; wąsko, uniemożliwia minięcie się rowerzystów czy przejazd rowerem nietypowym; brak informacji o dalszym przebiegu szlaku. | Przejazd przez torowisko przesunąć w inne miejsce. |
Ul. Torowa | Zniszczona droga gruntowa | Ulepszyć całość drogi. |
Ul. Szeroka | Zniszczona droga gruntowa | Ulepszyć całość drogi. |
Ul. Traczy przy Chełmżyńskiej | Niebezpieczny przejazd. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe, oznakowanie pionowe. |
Ul. Chełmżyńska | Wspólny ruch rowerów i samochodów; ruchliwa droga | Zbudować ciąg pieszo-rowerowy. |
Uwagi szczegółowe do oznakowania turystycznego:
1. Odcinek nad brzegiem Jez. Gocławskiego – na obu brzegach jest tylko biała tabliczka bez sygnaturki roweru i paska, tak jakby wykonawca się pomylił albo nie mógł się zdecydować. Sugeruje przebieg południowym brzegiem.
2. Skręt z nad Kan. Nowa Ulga (jadąc od Gocławia) w prawo oznaczony rowerem na przepuście wodnym, którego nie widać jadąc od strony Wawra. Dalej 150 m od kanału w głąb łąki jest skręt w lewo zupełnie nie oznakowany.
3. (stary odcinek) Wylot ul. Traczy przy Chełmżyńskiej – proponuje powtórzyć znak po drugiej stronie ulicy, bo uliczka, w którą trzeba wjechać (kierunek do Rembertowa) jest niepozorna.
4. (stary odcinek) Wiadukt ul. Żołnierskiej nad torami kolejowymi – są znaki sugerujące wejście na schody a nie przejazd pod wiaduktem.
Szlak Wisły
Znaki niebieskie: Dąbrowa Leśna – Młociny – Bielany – Wisłostrada – Ujazdów – Stegny – Wilanów – Powsin
stan z 21.05.2001, odebrany 22.05.2001
Uwagi szczegółowe do wyposażenia w infrastrukturę rowerową
Miejsce | Opis stanu istniejącego | Propozycje |
---|---|---|
Las Młociński | Droga leśna – miejscami piaszczysta, zamykana podczas zagrożenia pożarowego. | Ulepszyć część drogi (docelowo np. tłuczeń dwuwarstwowy), uniemożliwić wjazd samochodów. |
Dankowicka / Wójcickiego | Niebezpieczny przejazd przez ruchliwą jezdnię. | Częściowo uspokoić ruch – np. poprzez wykonanie wysepki lub zawężenie jezdni. |
Dankowicka – Humanistów | Nawierzchnia brukowana. | Poprowadzić szlak ul. Michaliny. |
Heroldów | Wspólny ruch rowerów i samochodów. | Uspokoić ruch. |
Marymoncka / Prozy | Brak przejazdów na skrzyżowaniu. | Wykonać przejazdy po 4 stronach skrzyżowania oraz na prawoskrętach, połączyć szlak ze ścieżką po wsch. stronie Wyb. Gdyńskiego oraz tunelem. pod Wyb. Gdyńskim. |
Wyb. Gdyńskie (okolice kładki dla pieszych) | Zniszczona nawierzchnia. | Wyremontować. |
Odcinek przed rezerwatem Las Bielański | Ścieżka piaszczysta, kilka większych dziur. | Zasypać dziury, ulepszyć ścieżkę. |
Wyb. Gdyńskie (okolice KS Spójnia) | Wjazd na parking przy komisie „Marina”, wystające krawężniki. | Zniwelować krawężniki. |
Wyb. Gdyńskie (zjazd w stronę Wisły) | Zniszczona nawierzchnia z płyt chodnikowych, 2 ostre zakręty. | Wykonać nową ścieżkę z asfaltobetonu po wyjeżdżonym śladzie. |
Okolice Mostu Gdańskiego | Zniszczona nawierzchnia, piach na ścieżce. | Uprzątnąć piach, wyremontować najbardziej zniszczone fragmenty. |
Wyb. Gdańskie / Wenedów | Przejście dla pieszych. | Wykonać łącznik po Moście Gdańskim do Szlaku Słonecznego (zarówno pochylnie na schodach, jak i podjazd wzdłuż Wenedów). |
Wybrzeże Kościuszkowskie | 2 znaki zakazu ruchu rowerów na ścieżce. | Usunąć znaki. |
Wyb. Kościuszkowskie / Karowa | Niebezpieczny przejazd na łączniku. | Przywrócić sygnalizację świetlną. |
Wyb. Kościuszkowskie / Most Świętokrzyski | Wykonać łącznik do ścieżki podskarpowej wzdłuż ul. Zajęczej. | |
Centralny Park Kultury | Niebezpieczne przejazdy przez ul. Gwardzistów, Czerniakowską, Rozbrat, Myśliwiecką. | Podnieść przejazdy przez Gwardzistów i Czerniakowską do poz. chodnika, pokolorować przejazdy przez Rozbrat i Myśliwiecką. |
CPK, okolice wrotkowiska | Zniszczona nawierzchnia, ostre zakręty. | Wyremontować, wyprostować przebieg ścieżki. |
Hoene-Wrońskiego / Górnośląska | Ścieżka i przejazd często zastawione samochodami. | Wygrodzić fragmenty, jak najszybciej objąć rejon płatnym parkowaniem. |
Al. Ujazdowskie (Pl. na Rozdrożu – Bagatela) | Ścieżka w pogodne dni zastawiona samochodami, bardzo niebezpiecznie – samochody manewrujące i jeżdżące po ścieżce, znienacka otwierane drzwi, duże natężenie ruchu pieszego. | Wygrodzić ścieżkę na całej długości, jak najszybciej objąć rejon płatnym parkowaniem. |
Al. Ujazdowskie / Bagatela | Niebezpieczny przejazd. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe. |
Belwederska (Bagatela – Spacerowa) | Stromo, wąsko, ostre zakręty, wystające pniaki. Ostatnie 200 m zniszczone przez pojazdy budowy. | Wyprostować przebieg, ujednolicić nawierzchnię (asfaltobeton), usunąć pniaki lub nasadzić nowe drzewa. |
Belwederska (Spacerowa – Promenady) | Wąsko, zniszczona nawierzchnia. | Wyremontować nawierzchnię i poszerzyć do 2m. |
Belwederska/ Promenada | Niebezpieczny przejazd. | Podnieść przejazd do poziomu chodnika. |
Belwederska (przed Dolną). | Samochody nielegalnie wjeżdżające na parking za pawilonem. | Wygrodzić ok. 100 m. |
Sobieskiego (na całej długości) | Ubytki nawierzchni, korzenie. Skosy na przejazdach zbyt strome. | Wyremontować najbardziej zniszczone miejsca. Poprawić skosy (patrz niżej). |
Sobieskiego | Niebezpieczne przejazdy przez ul. Kostrzewskiego, Mangalia, Czarnomorską | Podnieść przejazdy do poziomu chodnika. Przesunąć znaki przed przejazd. |
Drewny | Piach zalegający na drodze. | Uprzątnąć piach. |
Drewny / Przekorna | Niebezpieczny przejazd. | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe, przesunąć znak przed przejazd. |
Ścieżka pomiędzy Drewny i Potułkały | Wąsko, uniemożliwia minięcie się rowerzystów czy przejazd rowerem nietypowym. | Wykonać ścieżkę z pospółki szer. 2m lub udostępnić ul. Przekorną dla rowerów. |
Uwagi szczegółowe do oznakowania turystycznego
1. Brakuje drogowskazów szlaku. Proponowane dodatkowe lokalizacje (w nawiasach ew. dodatkowe punkty docelowe poza Szlakiem Wisły dla tych drogowskazów):
a. „Las Młociński” – Dankowicka / Wójcickiego (Cm. Północny)
b. Marymoncka / Prozy (Park Młociński, Buraków, Huta)
c. KS Spójnia (Pl. Wilsona, Park Kaskada, Cytadela)
d. Most Gdański (ZOO, Żerań, Cytadela, Nowe Miasto)
e. Karowa (Krakowskie Przedmieście lub Pl. Zamkowy i Uniwersytet)
f. Most Świetokrzyski strona pn. (Port Praski, ZOO, Uniwersytet)
g. Most Świętokrzyski strona pd. (Saska Kępa, Gocław)
h. Most Poniatowskiego (Cypel Czerniakowski, Siekierki)
i. Pl. na Rozdrożu (drogowskaz istniejący, dodać: Pl. 3 Krzyży lub Al. na Skarpie)
j. Belwederska / Spacerowa (Pl. Puławski, Łazienki wejście pd., Kopiec)
k. Sobieskiego / Sikorskiego (Służew lub Dol. Służewiecka, Ursynów, Czerniaków, Siekierki)
l. „Stegny” – Sobieskiego / Św. Bonifacego
m. Wilanowska / Arbuzowa (Służew lub Dol. Służewiecka, Ursynów SGGW)
2. Całkowicie brakuje oznakowania na odcinku od ul. Podleśnej do Mostu Poniatowskiego.
3. Na odcinku od Al. Wilanowskiej do Dolnej szlak w obu kierunkach poprowadzonych jest po zachodniej stronie Sobieskiego, tymczasem oznakowanie drogi dla rowerów występuje tylko w kierunku południowym. Należy albo przeprowadzić szlak w kierunku północnym na stronię wschodnią, albo uzupełnić oznakowanie drogowe, tak by po obu stronach ulicy występowały dwukierunkowe drogi dla rowerów.
4. W niektórych miejscach pozostało jeszcze stare oznakowanie szlaku zielonego, co może być mylące.
Szlak Obwodowy
Znaki zielone: Bielany ATK – Powązki – Koło – Ochota – pl. na Rozdrożu/
Stan z 21.05.2001, odebrany 25.05.2001
Uwagi szczegółowe do wyposażenia w infrastrukturę rowerową
Miejsce | Opis stanu istniejącego | Propozycje |
---|---|---|
Dewajtis | Wspólny ruch rowerów, pieszych i samochodów. | Uspokoić ruch (np. poprzez miejscowe zawężenia jezdni), wykonać przejazd przez Marymoncką do Lasu Lindego. |
Marymoncka | Szlak poprowadzony wąskim (1,4-2m) i zniszczonym chodnikiem, spore natężenie ruchu pieszych, brak przejazdów. | Jak najszybciej wykonać wydzieloną ścieżkę rowerową z asfaltobetonu. |
PKS Marymont | Brak przejazdów, wystające krawężniki. | Wykonać przejazdy. |
Kładka nad Trasą AK | Wystający krawężnik od strony ul. Ogólnej. | Wykonać szeroki próg zwalniający na przedłużeniu kładki. |
Kładka nad Trasą AK | Skomplikowany wjazd od ul. Włościańskiej, niebezpieczny zakręt na skarpie. | Wprowadzić szlak i wykonać ścieżkę wzdłuż ul. Włościańskiej. |
Trasa AK | Skomplikowany przebieg wąskimi chodnikami. | Wykonać ścieżki po obu stronach Trasy AK. |
Al. Prymasa Tysiąclecia | Ścieżka wciąż w budowie, ale już widać braki w wykonaniu. | Podnieść przejazdy przez ul. Czorsztyńską, Wieluńską, gen. Bema i 4 lokalne wyjazdy; pokolorować pozostałe. Złagodzić łuk omijający drzewo na wys. Parku Moczydło i odwodnić odcinek na pn. od ul. Obozowej. |
Bitwy Warszawskiej – Banacha | Skomplikowana i niebezpieczna trasa chodnikami, szczególnie trudny jest odcinek w okolicach ul. Grójeckiej. | Jak najszybciej wykonać wydzieloną ścieżkę z asfaltobetonu. Podnieść przejazdy przez ul. Wolnej Wszechnicy i Pasteura do poz. chodnika. Tymczasowo – przenieść postój taksówek, wygrodzić odcinek od Dorotowskiej do Wolnej Wszechnicy i wyznakować przejazdy. |
Banacha / Żwirki i Wigury | Niebezpieczny przejazd i przejście dla pieszych. | Pokolorować przejazd, wydzielić w sygnalizacji odrębną fazę dla skręcających. |
Rondo Jazdy Polskiej | Brak przejazdów. | Oznakować przejazdy. Wykonać kilkadziesiąt metrów ścieżki po zach. stronie pomnika. |
Trasa Ł / Marszałkowska | Niebezpieczny przejazd przez tory tramwajowe i Marszałkowską. | Oznakować przejazd. Po otwarciu ul. Waryńskiego podnieść przejazd do poziomu chodnika. |
Pl. na Rozdrożu | Szlak poprowadzony w absurdalny sposób przejściem podziemnym, bardzo niebezpiecznie. | Jak najszybciej wykonać przejazdy przez Al. Szucha i Al. Ujazdowskie. |
Uwagi szczegółowe do oznakowania turystycznego
Brakuje drogowskazów szlaku. Proponowane dodatkowe lokalizacje (w
nawiasach ew. dodatkowe punkty docelowe poza Szlakiem Obwodowym dla tych
drogowskazów):
a. Dewajtis / Marymoncka (Las Lindego, Wrzeciono)
b. AWF (Las Lindego, Kasprowicza)
c. PKS Marymont (Os. Ruda)
d. Al. AK / Broniewskiego (Sady Żoliborskie, Wawrzyszew)
e. Al. Prymasa Tysiąclecia za wiaduktem nad torami (Lasek na Kole)
f. Al. Prymasa Tysiąclecia / Górczewska (Park Moczydło, Koło)
g. Bitwy Warszawskiej / Grójecka (Szczęśliwice)
h. Banacha / Żwirki i Wigury (Pl. Narutowicza, Rakowiec, Lotnisko)
i. Al. Armii Ludowej / Marszałkowska (Pl. Konstytucji, Centrum, Pl. Unii Lubelskiej)
Szlak Słoneczny
Znaki żółte: Saska Kępa – Port Praski – Żerań
Stan z 24.05.2001, odebrany 25.05.2001
Uwagi szczegółowe do wyposażenia w infrastrukturę rowerową
Miejsce | Opis stanu istniejącego | Propozycje |
---|---|---|
Pod wiaduktem TŁ | Ostry zakręt, wąsko; brak oznakowania o ruchu rowerowym | Wykonać skos o większym promieniu skrętu; umieścić oznakowanie pionowe i poziome. |
Wał Miedzeszyński pomiędzy TŁ a ul. Zwycięzców koło przejścia podziemnego | Niebezpieczny odcinek; wąsko, około 1m; uniemożliwia minięcie się rowerzystów czy przejazd rowerem nietypowym; latarnia uliczna na środku ścieżki; krzaki wystające na 60% ścieżki. | Przenieść latarnie w inne miejsce; poszerzyć kosztem jezdni do 2m; krzaki przyciąć. |
Zwycięzców / Wał Miedzeszyński | Uciążliwy przejazd; brak oznakowania poziomego i pionowego; wysokie krawężniki | Kolorowa nawierzchnia na przejeździe; zniwelowanie krawężników; oznakowanie pionowe informujące o rowerzystach. |
Wał Miedzeszyński przy pralni chemicznej | Zniszczona nawierzchnia; parkujące samochody; dojazd do parkingu | Wyremontować nawierzchnię; kolorowa nawierzchnia na przejeździe; uniemożliwić wjazd samochodom na ścieżkę |
Przejazd pod Mostem Poniatowskiego | Wąsko; słupki betonowe w nieładzie na środku chodnika; oznakowanie pionowe na środku chodnika. | W miarę możliwości poszerzyć do 2 m.; uporządkować; oznakowanie pionowe przesunąć poza obręb chodnika. |
Most Świętokrzyski | Uciążliwy przejazd przez skrzyżowanie na 3 raty. | Wykonać dodatkową ścieżkę pod Mostem Świętokrzyskim. |
Wybrzeże Szczecińskie/ Kłopotowskiego | Ścieżka zjeżdża w dół by po chwili ostrym łukiem wjechać na górę; przejazd przez ulicę; wysokie krawężniki. | Przenieść przejazd w inne miejsce; pokolorować przejazd przez ulicę; zniwelować krawężniki. |
Wybrzeże Szczecińskie pod mostem | Wąsko; brak przejazdu przy przystanku autobusowym przy moście; latarnia uliczna pośrodku. | Wykonać nową ścieżkę z asfaltobetonu. |
Wybrzeże Szczecińskie pod mostem | Ostry zakręt na gruntowy wjazd po skarpie. | Wykonać nową ścieżkę z asfaltobetonu. |
Wybrzeże Szczecińskie od mostu do Ratuszowej | Zniszczona nawierzchnia z płyt chodnikowych. | Wykonać nową ścieżkę z asfaltobetonu. |
Wybrzeże Szczecińskie / Ratuszowa | Przejazd przez ulicę; wysokie krawężniki | Pokolorować przejazd przez ulicę; zniwelować krawężniki |
Wybrzeże Szczecińskie koło ZOO | Zniszczona nawierzchnia | Wyremontować nawierzchnię |
Wybrzeże Szczecińskie / Most Gdański | Uciążliwy przejazd przez ulicę i rondo; wysokie krawężniki. | Doprowadzić ścieżkę do ronda; na rondzie pokolorować pas dla rowerów wraz z odejściami do ścieżek. |
Wybrzeże Szczecińskie / Most Gdański | Przejazd przez ulicę. | Podnieść przejazd do poziomu chodnika. |
Wał przeciwpowodziowy od Mostu Gdańskiego do Mostu Grota | Nawierzchnia z budowlanych płyt betonowych | Wykonać ścieżkę z asfaltobetonu; uniemożliwić wjazd samochodom na ścieżkę |